Gå til innhold

Et nytt grafikkkort. "As always..."


Anbefalte innlegg

Hei! Nytt medlem her. :whistle:

 

I det siste har jeg fått tanken på å kjøpe meg et nytt grafikkkort. :hmm: Nåværende kort er ATI Radeon x700 Pro 256mb PCI-E. (Fant ut på åakka nå..)

 

I allefall, har tenkt på å legge fra 2-3000 kr i kortet. Kommer til å bruke det til spilling men legg merke til at jeg ikke er heelt avhengig av å kjøre de nyeste spillene på MAX. Jeg spiller for det meste World of Warcraft som jeg har et krav til at skal kjøre glatt. (evt. andre løsninger for å få dette til å skje?) Det er min første prioritet.

 

Har dere noen forslag til skjermkort? Hørt om 800-850 Radeon serien men jeg sitter ikke med mye kunnskap om dette emnet så jeg tenkte at jeg kunne spørre dere på dette fantastiske forumet.

Jeg har en AMD Athlon 64 3500+.

 

Ble kanskje mange spørsmål men er veldig glad hvis dere svarer så godt dere kan.

 

PS. Hvordan finner jeg ut alle komponenter i PCn min? :tease:

 

Legger ved noen 3dmarks som jeg kjørte i går: Skrekk og gru.

03-7093

05-3225

06-922

Endret av Parad0x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Nytt medlem her.  :whistle:

 

I det siste har jeg fått tanken på å kjøpe meg et nytt grafikkkort. :hmm:  Nåværende kort er ATI Radeon x700 Pro 256mb PCI-E. (Fant ut på åakka nå..)

 

I allefall, har tenkt på å legge fra 2-3000 kr i kortet. Kommer til å bruke det til spilling men legg merke til at jeg ikke er heelt avhengig av å kjøre de nyeste spillene på MAX. Jeg spiller for det meste  World of Warcraft som jeg har et krav til at skal kjøre glatt. (evt. andre løsninger for å få dette til å skje?) Det er min første prioritet.

 

Har dere noen forslag til skjermkort? Hørt om 800-850 Radeon serien men jeg sitter ikke med mye kunnskap om dette emnet så jeg tenkte at jeg kunne spørre dere på dette fantastiske forumet.

Jeg har en AMD Athlon 64 3500+.

 

Ble kanskje mange spørsmål men er veldig glad hvis dere svarer så godt dere kan.

 

PS. Hvordan finner jeg ut alle komponenter i PCn min? :tease:

6119417[/snapback]

 

Hvis du vil ha et bra kort sa ga for et 1800XT 256MB (hoyere klokket enn 512MB utgave) til en rimelig pris av 2500kr pluss frakt.

 

Kortet finner du HER

 

Du kan ogsa ga for et 7900GT til samme pris, men jeg sytes at ATI sin 1800XT er bedre i shader intensive spill. Uansett, sa yter begge kortene veldig bra i forhold i pris. Du merker STOR forskjell.

 

Du trenger minst 1024GB med RAM til a utnytte disse kortene. Ati sin X800 serie er gammel na sa ikke ga for det.

 

Valget ditt star mellom ATI 1800XT eller Nvidia 7900GT

 

Jeg anbefaler ATI sin 1800XT fremfor 7900GT

 

Lykke til

 

MVH

Camxer

Lenke til kommentar

Om du skal legge 2000-3000kr i et skjermkort og få mest for penga så er Geforce 7900GT en sikker vinner.

 

Men om du vil bare bruke nok penger til f.ekd WOW skal kjøre glatt osv så er Geforce 7600GT et utrolig bra kort og man får også er mye for pengene.

( Det ligger vel på ca 1500kr +)

 

X800/X850 kortene er temlig utdatert pga sinne mangler på teknologi som blir brukt til spill ( Ikke at de kjører de greit ) men de er ikke værdt pengene , f.eks et X850XT koster ca 1500kr , det 7600GT kortet er nesten like raskt og har alt av den nyeste teknologien ( Tenker mye på Shader 3.0 ) :)

 

Håper dette hjalp deg litt vertfall.

 

Ha en fin 17mai.

Lenke til kommentar
Hei! Nytt medlem her.  :whistle:

 

I det siste har jeg fått tanken på å kjøpe meg et nytt grafikkkort. :hmm:  Nåværende kort er ATI Radeon x700 Pro 256mb PCI-E. (Fant ut på åakka nå..)

 

I allefall, har tenkt på å legge fra 2-3000 kr i kortet. Kommer til å bruke det til spilling men legg merke til at jeg ikke er heelt avhengig av å kjøre de nyeste spillene på MAX. Jeg spiller for det meste  World of Warcraft som jeg har et krav til at skal kjøre glatt. (evt. andre løsninger for å få dette til å skje?) Det er min første prioritet.

 

Har dere noen forslag til skjermkort? Hørt om 800-850 Radeon serien men jeg sitter ikke med mye kunnskap om dette emnet så jeg tenkte at jeg kunne spørre dere på dette fantastiske forumet.

Jeg har en AMD Athlon 64 3500+.

 

Ble kanskje mange spørsmål men er veldig glad hvis dere svarer så godt dere kan.

 

PS. Hvordan finner jeg ut alle komponenter i PCn min? :tease:

6119417[/snapback]

 

Hvis du vil ha et bra kort sa ga for et 1800XT 256MB (hoyere klokket enn 512MB utgave) til en rimelig pris av 2500kr pluss frakt.

 

Kortet finner du HER

 

Du kan ogsa ga for et 7900GT til samme pris, men jeg sytes at ATI sin 1800XT er bedre i shader intensive spill. Uansett, sa yter begge kortene veldig bra i forhold i pris. Du merker STOR forskjell.

 

Du trenger minst 1024GB med RAM til a utnytte disse kortene. Ati sin X800 serie er gammel na sa ikke ga for det.

 

Valget ditt star mellom ATI 1800XT eller Nvidia 7900GT

 

Jeg anbefaler ATI sin 1800XT fremfor 7900GT

 

Lykke til

 

MVH

Camxer

6119475[/snapback]

 

Jeg anbefaler også ATI! Meget gode og stabile kort til spilling.

Lenke til kommentar

nå er det sånn at 7900gt har utrolige OC potensial

jeg har forstått det sånn all ram på skjermort blir brukt opp først deretter går det på rammen på pcen. så hvis det er 512 eller 256 ram på skjermkortet så blir det utnyttet først istedenfor at det bruker kun 256 ram på skjermkortet og det er 256 ram ubrukt på skjermkortet igjen. allikevel bruker spillet 500 ram av pcen.

 

så er det noe som heter aperture size ram, som skal fungere som turbocache etter hva jeg har forstått. dvs du kan sette 256 ram på pcen som skal disponeres av skjermkort, selv om pcen også gjerne bruker det. litt i tvil her.

 

om hvor mye 512 ram lønner seg.

Lenke til kommentar
nå er det sånn at 7900gt har utrolige OC potensial

jeg har forstått det sånn all ram på skjermort blir brukt opp først deretter går det på rammen på pcen. så hvis det er 512 eller 256 ram på skjermkortet så blir det utnyttet først istedenfor at det bruker kun 256 ram på skjermkortet og det er 256 ram ubrukt på skjermkortet igjen. allikevel bruker spillet 500 ram av pcen.

 

så er det noe som heter aperture size ram, som skal fungere som turbocache etter hva jeg har forstått. dvs du kan sette 256 ram på pcen som skal disponeres av skjermkort, selv om pcen også gjerne bruker det. litt i tvil her.

 

om hvor mye 512 ram lønner seg.

6119768[/snapback]

Framebuffer data er normalt forbeholdt til skjermkort minnet da dette er veldig båndbredde intensivt. Kun integrerte eller ellers veldig billige skjermkort løsninger vil kunne bruke systemminnet til framebufferet. Annet grafikk data som teksturer kan spilles over til system minnet, men hvis det plutselig trengs masse nye teksturer og det må akseseres fra system minnet vil det drepe ytelsen.

Aperture size gjelder for AGP og reserverer et fast antall MB av system minnet for grafikk data, med PCIe er det skjermkort driveren som bestemmer hvor mye skal være reservert (og hvor mye som skal være frigjordt). Turbocache bruker systemminnet smartere ved hjelp av PCIe. Bl.a har det fordel med å rendre til og texture direkte fra system minnet.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å velge. x1800 XT eller 7900 GT. Meget vanskelig.

Noe sted jeg kan sjekke hvor stor strømforsyning jeg har? Vil ikke brenne meg der, liksom!

6121236[/snapback]

 

Parad0x, ta vekk venstre sidedor pa kabinettet ditt og se pa psu'en din. Den skal ha et klister eller noe som forteller deg specs. Hvis du har 400W sa er du ok, minst 350W hvis du har ikke mange harddisker etc. Skriv hvilket merke den er og hvor mye watt den har, sa kan vi hjelpe deg

Lenke til kommentar

eg har X1800XT og er meget førnøgd. Har nå klokka til 700/1600. Det går heilt fint med stock kjølaren...

Lånte ein sånn straum målar av ein kolega til faren min og dataen min brukt maks 290 W.( kjekk min maskinvare for meir info angåande om hardwaren min).

 

Edit: 2 GB ram synest at du burde ha. har sjekka med everst og funne ut at BF2 bruka over 1 GB med ram på oppløysninga 1600x1200. Så det kan hende at det blir litt lite minne kanskje?

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...