Getaway in AA Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Har en Audi 90 2,2, og etter å ha kjørt i 5 min så blir bilen glovarm. Jeg har nettop kjøpt ny intercooler, og den er montert på merkeverksted så sku ikke tro at det var prob me den. Den lekker ikke heller. Noen som vet hva det kan være? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Termostaten som ikke åpner seg når motor blir varm kanskje? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Sjekk kjølevæskenivå og vannpumpe. Intercooleren er det iallfall ikke. Det er bare en radiator som kjøler lufta i innsuget. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Du burde karnsje nevne hvor lenge det har vært slik?, sikker på at er radiator og ikke intercooler slik du sa? såvidt meg bekjent så kom aldri Audi 90 med turbomotor, største motoren som var å få i 90`en var en 5cyl 2,3 på 170hk (ikke turbo) Lenke til kommentar
Getaway in AA Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Motoren er en 2.2 rekke5 turbo. Så det er intercooler på den. Har sjekka kjølevæske og vannpumpe. Lenke til kommentar
Getaway in AA Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Sjekk kjølevæskenivå og vannpumpe. Intercooleren er det iallfall ikke. Det er bare en radiator som kjøler lufta i innsuget. 6120212[/snapback] Det har pågått i 3 dager Lenke til kommentar
d4d Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Sjekk kjølevæskenivå og vannpumpe. Intercooleren er det iallfall ikke. Det er bare en radiator som kjøler lufta i innsuget. 6120212[/snapback] Det har pågått i 3 dager 6121030[/snapback] Hadde s4 før med lik motor. Reagerte da på at den var mye varmere enn andre biler jeg har hatt. Fikk beskjed om at det var normalt at den lå på rundt 100 grader. Kunne se at det boblet i kjøleveska. Hadde den i tre år men det ble aldri noen problemer ut av det. Lenke til kommentar
Getaway in AA Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Ok. Men det kom ikke før nå. Og jeg kjører ikke hardt, har prøvd å ligge i 70km/h i 4.gir i lang tid om kvelden, men blir glovarm allikevel. Lenke til kommentar
d4d Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Ok. Men det kom ikke før nå.Og jeg kjører ikke hardt, har prøvd å ligge i 70km/h i 4.gir i lang tid om kvelden, men blir glovarm allikevel. 6122124[/snapback] Det er en ekstra vannpumpe på den motoren for å hjelpe kjølevannet rundt. Mulig den ikke virker. Sitter rett ned på høyre side av blokka mener jeg å huske. Byttet denne selv, gikk ganske greit. ( problemet mitt da var at det var lekkasje i den ) Lenke til kommentar
4711 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 For det første : Sjekk hva verkstedet gjorde når de byttet intercooler. Kanskje de satte inn varmere termostat i samme slengen ? For det andre: 100 grader er bare 10 grader mer enn 90 grader, som er vanlig motortemperatur på biler med "vanlig" motor. Siden det er turbo og intercooler, må en regne med at motoren går littegrann varmere. Derfor brukes ren glykol (kokepunkt på 165 grader) på gamle jagerfly (kompressormotorer) og annet hvor det går litt "hett" for seg. Det er ofte et høyt trykk i kjøleanlegget også, noe som ytterligere hever kokepunktet. Derfor skal du heller aldri ta av radioatorlokket på varm motor for å kontrollere temperatur, nivå osv. Da faller trykket, og har det ikke kokt før, så koker kanskje da (jeg har prøvd EN gang...). Bruker du minimum halvblanding med vann og glykol, så vil bilen aldri koke, så sant kjølesystemer er OK. Bruk ikke rent vann, da dette gir dårlig smøring av vannpumpa og dårlig korrosjonsbeskyttelse for resten av kjølesystemet, samt lavere kokepunkt. Sikkert viktig å bruke kvalitetsolje også, beregnet på turbomotorer, på denne bilen. Tror ikke du skal tenke så mye på temperaturen. Det er først når temperaturen øker fort når du drar på bare littegrann, at du skjønner at kjøleanlegget ikke holder mål. Lenke til kommentar
Getaway in AA Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Det har det seg nå slik at je var me verkstedet, og en slange var løs så de monterte den. Kjørte da i 10 min, og temperaturen var stabil, men idet jeg sku teste den om den steg betraktelig når jeg ga så klikka hele systemet ved ca 150km/H. Det spruta vann og ddet røk noe sykt. Så ska ha den inn på verksted igjen, får igjen på garantien hos dem da heldigvis, men det hadde vist seg at intercooleren de hadde montert var beregna for 2,7 Bi, ikke min 2,2. Å derfor så var også slangene for stor i Ø, så de datt av ved gasspådrag. Så nå må jeg kjøre rundt i en 1969 mod Opel 1900 Men litt kul den og. 3-trinns rattgir, 2- dørs stasjonsvogn men takker for hjelpa. Fant jo prob til slutt så. Lenke til kommentar
4711 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Fint ! At intercooler har større kapasitet enn nødvendig er sikkert ikke noe problem, heller en fordel. Vil heller tro at det er slangen er problemet, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå