Gå til innhold

K8L info! Conroe killer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir helt feil og sammenligne en kommende AMD quad CPU med Intel sin kommende Conroe. Intel er også på vei med quad og de har som mål og levere før AMD, de satser på quad tilgjenglig før nyttår. Det er like teit som når Intel sammenlignet sin Conroe med AMD sin FX60/57, da den reelle sammenligningen burde vært med AM2 dersom det hadde vært mulig.

FBDIMM har færre pinner da den har en styringschip på seg som styrer strøm og alt slikt. Pga dette blir det plass til mere minne siden det ikke trengs så mye strømkretser og liggnende på minnebrikka. Det finnes visst 4gb brikker nå.

Kilde: Intel Channel Konferanse

Disclaimer: Jeg titter nå på noe pr-matriel fra kingston og der kan jeg faktisk ikke se noe om at FBDIMM bruker færre pinner. Den trenger hvertfall færre strømkretser og får derfor plass til mer minne. Jeg er faktisk AMD fanboy tror jeg, selv om jeg var på Intel konferanse.

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Det blir helt feil og sammenligne en kommende AMD quad CPU med Intel sin kommende Conroe. Intel er også på vei med quad og de har som mål og levere før AMD, de satser på quad tilgjenglig før nyttår. Det er like teit som når Intel sammenlignet sin Conroe med AMD sin FX60/57, da den reelle sammenligningen burde vært med AM2 dersom det hadde vært mulig. Kilde: Intel Channel Konferanse

6124813[/snapback]

Ja det blir ivertfall spennende og se hva som skjer fremover. Sier ikke nei takk til 4 kjerner jeg.

Men over ett år å vente på denne AMD cpuen. Blir vel kanskje en Intel CPU først da :p

Noen som vet når Intel/AMD har planer om å ha støtte for DDR3?

EDIT: Jeg er jo blind :innocent: ser ut som K8L får DDR3 støtte etterhvert. Det kan jo bli artig.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Når K8L omsider dukker opp har conroe allerede lidd en naturlig død, da er det Penryn og 45-nm som gjelder...

6129712[/snapback]

Penryn er en 45nm shrink av Merom/Conroe (fra 65nm til 45nm)

er fortsatt samme kjernen det er snakk om.

Lenke til kommentar
Når K8L omsider dukker opp har conroe allerede lidd en naturlig død, da er det Penryn og 45-nm som gjelder...

6129712[/snapback]

6129803[/snapback]

Isåfall blir den nok ikke så mye bedre enn Conroe. Uansett så går vi spennende tider i møte.
Lenke til kommentar

6129712[/snapback]

6129803[/snapback]

Isåfall blir den nok ikke så mye bedre enn Conroe. Uansett så går vi spennende tider i møte.

6130046[/snapback]

Joda, det kan bli et merkbart ytelseshopp med Penryn, siden Core-arkitekturen allerede på 65nm har et høyt ytelse/varme-forhold. Dermed vil overgangen 65nm-45nm tillate en vesentlig oppklokking uten at man får problemer med uhåndterlig varmeutvikling.

Bare se på D-serien; Smithfield (90nm) stoppet på 3.2 GHz (D840), Presler (65nm)kom nå med 3.6GHz (D960), med lavere varmeutvikling enn D840.

Lenke til kommentar

6129712[/snapback]

6129803[/snapback]

6130046[/snapback]

Joda, det kan bli et merkbart ytelseshopp med Penryn, siden Core-arkitekturen allerede på 65nm har et høyt ytelse/varme-forhold. Dermed vil overgangen 65nm-45nm tillate en vesentlig oppklokking uten at man får problemer med uhåndterlig varmeutvikling.

Bare se på D-serien; Smithfield (90nm) stoppet på 3.2 GHz (D840), Presler (65nm)kom nå med 3.6GHz (D960), med lavere varmeutvikling enn D840.

6130296[/snapback]

Å dra fra AMD på det punktet er vel en sterk motivasjonsfaktor for Intel. dem ligger jo allerede foran AMD når det gjelder kappløpet om å krympe ned kretsene.

Lenke til kommentar
Bare de får ræva litt i gir så er jeg fornøyd. Det har gått trått på prosessorfronten i det siste.

6130519[/snapback]

Ja det er på tide de gjør noe. Men fremtiden vil vise hvordan det går.

6130561[/snapback]

Tror AMD og Intel vil ligge en del nærmere hverandre nå med Athlon vs Conroe, enn det var med P4 og Athlon.

Er rimelig sikker på at dette vil skjerpe konkurransen ytterligere mellom dem.

Lenke til kommentar
står at den blir "native quad core"

betyr det at den vil hovedsakelig komme som 4 kjerner?

slik som Conroe hovesakelig lanseres med 2 kjerner i dag?

6123815[/snapback]

Husk at Opteron var laget med tanke på doble kjerner i utgangspunktet når den ble lansert i 2003. Det gikk 2 år før den kom med 2 kjerner.

Jeg tror vi kan vente at de kommer med 2 kjerner i starten og at det etter hvert vil komme modeller med 4 kjerner og dermed kanskje noen med 3 av 4 kjerner aktive.

noken som har informasjon om FBDIMM? har leita lenger etter info om FBDIMM..er litt stilig at det er støtte for både FBDIMM og DDR2.

noken som har formeining om kva som kjem til å passe best til gaming?

6124405[/snapback]

nei:/ begynner å få litt lyst på FBDIMM her:P får håpe vi får sjå priser og meir informasjon om hastighet etc

6124647[/snapback]

FBDIMM er definitivt ikke rettet inn mot spillere. Regn med høyere priser per GB enn ECC/REG-minne har i dag, kombinert med lavere hastigheter.

Lenke til kommentar
Ser spennende ut men hva betyr egentlig dette?
There is also official co-processor support, strongly hinted to be on a HTX card

6127137[/snapback]

Med coprosessor mener de sikkert massivt parallelle FP-prosessorer fra et firma jeg ikke husker i farta. Disse skal passe rett i sokkel 940 (og sikkert sokkel F etter hvert)

Edit: Mer om koporsessorene:

http://investor.news.com/Engine?Account=cn...=20060320005277

Det med HTX mener de sikkert HyperTransport eXtension. Utvidelsesspor på dyre serverhovedkort.

Ellers så er K8L diskutert i denne tråden også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=573103&st=20 (nederst)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...