Gå til innhold

Er hjulet egentlig rundt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle som har spillt litt eldre racingspill på PC eller lignende vet at hjul ikke er runde, men kantede. Alle som har sett en (virkelig) bil på bakken vet at hjulet er deformert, og at det er en kant der hjulet forlater bakken. Alle med litt vett i skallen vet at det ikke finnes noen fysisk konstruksjon som er en perfekt sirkel. Og alle burde forstå at tross dette så er hjulet som konsept i de fleste tilfelle trill rundt.

Lenke til kommentar
Herregud da mann... jeg trodde Teknologi- og Vitenskapsforumet her var beregnet på seriøse diskusjoner, men hva ser jeg... mesteparten av denne diskusjonen er jo bare TULL! Hva i H****** driver @daniel89j og Ole-Magnus på med, med sine kvasivitenskapelige innlegg? Spesielt den med regnbuehinna og hvordan sirkler bare oppfattes som sirkler av øyet gjor at jeg holdt på å dette av stolen av latter... makan til TULLPRAT skal man lete lenge etter! Er jo bare å kjenne etter med hånda så kjenner man jo om hjulet er rundt eller ei, og det er det selvfølgelig akkurat som observert av øyet. Nei karer, skal dere først prøve å narre noen her på forumet må dere gjøre leksene deres og lese dere opp på noen seriøse emner, f.eks. topologi, så kan man heller diskutere hvorvidt et hjul er rundt i et fire- fem- eller seksdimensjonalt rom uten å tulle.

For å diskutere emnet seriøst: Et hjul som tilsynelatende ser perfekt rundt ut, vil ikke være helt perfekt om man undersøker det gjennom mikroskop. Om man noen gang skulle klare å lage et perfekt sirkelformet hjul, så vil man allikevel være begrenset når man kommer ned på atomnivå. Dette sistnevnte kan sammenlignes med å zoome inn på et bilde av et hjul på datamaskinen, hvorpå man vil kunne observere de enkelte piksler i bildet. Men i praktiske sammenhenger, som f.eks. på en bil eller sykkel, vil det ikke spille noen rolle om hjulet er en perfekt sirkel eller ei, da underlaget ikke heller er et perfekt plan. Bare det ruller uten å humpe for mye tror jeg de fleste er fornøyde.

6118819[/snapback]

HAHAHAHA...

Jeg klarer ikke å holde meg lenger. Seriøst, alt dette var bare kødd. For min del trodde jeg dette var ganske åpenbart. jonmagne her er vel første mann som i det hele tatt har sagt at dette er vissvass. De som skjønte dette fra starten av var danielj89, Ole-Magnus og Su8m1t. LOL gutta. Dettte var morsomt.

BTW; selvfølgelig er hjulet rundt. Men seriøst, vær så snill og ikke slett denne tråden.

Endret av Ole-Magnus
Lenke til kommentar
Husker ikke helt, men mener å huske at hvis du ser på det i 2 min i strekk så blir det firkantet. Dette er regnbuehinnens reaksjonstid ganger 3, 14 som altså er forholdet mellom omkretsen og diameteren i en sirkel. Hjulet er jo en sirkel så det er jo logisk. Ved å bruke denne formelen skjeler regnbuehinnen ut av netthinnens synsvinkel, og dette gjør at man kan se de geometriske formene slik de egentlig er.

6118222[/snapback]

dette er det verste crappet jeg har skrevet på lenge. :!:

Lenke til kommentar
Hjul er ikke firkantet, men mangekantet tilnærmet rundt. Det er langt i fra firkantet.

6119804[/snapback]

Om du sikter til det jeg skrev, så er jeg fullstendig klar over det. Det er bare at hvis disse kantene er så myke, så kunne det like godt vært firkantet. Vi får jo det til å se helt rundt ut uansett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...