Gå til innhold

Gamle kameraer - hvor få tak i batterier?

Anbefalte innlegg

Min første post her på forumet, jeg vet ikke helt hvordan folk reagerer på saker og ting, så jeg sier bare: vær snille. Har en idé om at mange forumfolk gjerne henger seg opp i usakeligheter og skrivefeil, noe som er usakelig i seg selv. Skal bare ha det sagt, at det er jeg ikke interessert i. Og heller ikke kommentarer om at det går an å søke på interenett, bla, bla, bla, for det har jeg gjort.

Jeg har en helt konkret problemstilling her.

Jeg er i besittelse av to kameraer fra søttitallet, nærmere bestemt et Yasihca TL-electro og et Ricoh 500G. Det som finnes av batterier er da selvfølgelig ikke levende lenger, i og med at disse kameraene ikke har vært brukt på lang, lang, lang tid.

Selvfølgelig kan jeg anta at batterier til disse kameraene ikke finnes overalt lenger. Og at de opprinnelige batteriene kanskje ikke finnes overhodet, så man må bruke noen tilsvarende.

Uansett; jeg har ramlet over noen sider på interenett (raskt søk) som omhandler batterier:

Ricoh 500G - http://www.butkus.org/chinon/ricoh_500-g/ricoh_500-g.htm

Der står det: ""The mercury battery is the power source for the electric-eye and will last for a year approximately. For replacement use 1.35v type Eveready EPX 675, Mallory, PX675 or equivalent.4www.butkus.org"

Yasicha: INSTALLING BATTERIES

Warning - the original batteries are mercury 1.35 volt batteries (no longer available in U.S. The suggested replacements are 1.5V. That makes the over-voltage .3 volts since you need two. I have a report of one person's LED lights burn out after 6 shots with replacement 1.5V batteries (3 volts instead of 2.7). There are 1.4V zinc-air batteries or battery holder for alkaline batteries to drop them to the 1.35v.

(http://www.butkus.org/chinon/yashica_tl_electro/tl_electro.htm)

Og en linkside om batterier, generelt. http://www.butkus.org/chinon/camera_batteries.htm

Så jeg har da noe fakta og forholde meg til.

Saken er allikevel at jeg gjerne vil vite om det finnes noen dugelige batterier i Norge, som kan kjøpes i en helt vanlig butikk. Naturligvis kan man ty til eBay eller liknende ting på interenett, men så var det dette med å være litt pysete, da.

Så, ja, noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg har da noe fakta og forholde meg til.

Saken er allikevel at jeg gjerne vil vite om det finnes noen dugelige batterier i Norge, som kan kjøpes i en helt vanlig butikk. Naturligvis kan man ty til eBay eller liknende ting på interenett, men så var det dette med å være litt pysete, da.

Så, ja, noen som vet?

6118161[/snapback]

Apoteket er sansynligvis det beste stedet å få tak i Zinc Air batterier. Da disse også brukes i høreaparater, du kan også bestille dem i norske nettbutikker som selger utstyr for hørselshemmede. Du kan bruke den største typen det har 44 / 675 størelse altså den størelsen ditt kamera trenger. Det kan også brukes i kameraer for 625 men det kreves at du tilpasser størrelsen litt med Alufolie.

Desuten ville jeg lakket igjen to av hullene batteriet trekker inn luft fra, da Wein Cell (Zinc Air beregnet på foto) bare har to hull fordi de skal holde litt lenger enn høreaparatbatteriene som har 4 hull fordi de skal produsere mye strøm over en kort periode. Uansett må du regne med å bytte batterier flere ganger i løpet av et år Zinc Air holder i mellom 1 mnd og 1 år etter at forseglingen er brutt, avhengig av størelsen på hullene og hvilket klima det er i det landet du bor. Men det er ikke så farlig så lenge du bruker vanlig Zinc Air batterier for høreapparater da disse ikke er ekstremt dyre, i forhold til Wein cells som koster en formue (og egentlig bare er de samme batteriene med litt mindre hull og noen måneders ekstra holdbarhet).

Link til norsk butikk som selger zinc Air batteriet du trenger er det nederste på siden, og som du ser koster det bare 39 kroner for 6 stykker. Det er helt trygt å handle på en norsk nettbutikk så du trenger ikke å bekymre deg for det, men hvis du føler deg veldig utrygg regner jeg med at de også har det på apoteket.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, begge to.

Mulig jeg overdrev litt når det gjelder min pysethet. Ikke noe problem å bestille fra nettet, men det er bare greia med å rote seg inn i nettbutikker fra Thailand (eller et hvilket som helst annet land) hvor tingene er litt dårlig skrevet, man ikke vet om regler for moms og toll og sånt noe. Dessuten vet man jo aldri om hvor seriøse ting er o.s.v. Tar litt tid å sette seg inn i, ganske unødvendig, tenker jeg.

Skal nok stikke innom apoteket da, ja.

Noen som har peiling på batterier for Yashicaen, da?

De batteriene som stod i er jo ganske svære. Det som stod på dem er 640 (og endel andre tall og bokstaver, et slags serienummer eller noe. Har for dårlig syn til å se hvilke).

Lenke til kommentar

Ikke regn med at meteret er like stabilt som det var på kvikksølvbatterier. :ermm: For å få like stabil arbeidsspenning må du ha en adapter som setter ned og jevner ut spenningen under hele levetiden.

Du MÅ ikke ha denne adapteren, men hvis du vil ta lysbilder så trenger du jo ett treffsikkert lysmeter. Negativfilmen idag er heldigvis tilgivelige på eksponeringen. :cool:

ps. Det var noen stilige klassikere :) Minner meg om Rollei 35.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Okei, tusen takk.

Ser jo ikke ut til at px28 batterier er noe stress å få tak i. Fikk riktignok en advarsel mot å bruke 6 volts batterier, men, pfft. Litt forvirrende å ha flere kilder.

Hm. Adapter? Hva for en adapter er det i fall snakk om? Og hvor finnes noe slikt som det?

(Ps. Gamle klassikere er alltid tøffest.)

Lenke til kommentar
Okei, tusen takk.

Ser jo ikke ut til at px28 batterier er noe stress å få tak i. Fikk riktignok en advarsel mot å bruke 6 volts batterier, men, pfft. Litt forvirrende å ha flere kilder.

Hm. Adapter? Hva for en adapter er det i fall snakk om? Og hvor finnes noe slikt som det?

(Ps. Gamle klassikere er alltid tøffest.)

6122196[/snapback]

Det er godt mulig at du også kan bruke fire 675 zinc air oppe på hverandre, ulempen er selvsagt at du må bytte mange batterier relativt ofte. Da vil spenningen bli nærmere den orginale (4*1.4v) i forhold til (4*1.5v). Regner med at det orginale batteriet har vært en pakke bestående av 4 1.35v kviksølvoxids batterier. 4 zinc air batterier er i hvertfall det nærmeste du kommer den spenningen kameraet er laget for.

Lenke til kommentar
Desuten ville jeg lakket igjen to av hullene batteriet trekker inn luft fra, da Wein Cell (Zinc Air beregnet på foto) bare har to hull fordi de skal holde litt lenger enn høreaparatbatteriene som har 4 hull fordi de skal produsere mye strøm over en kort periode.

Må en lage hull i batterilokket også for at batteriet skal få luft? Og hvor godt fungerer zincair batterier hvis en vil stable de på hverandre?

Jeg skal ikke si dette sikkert, men stort sett tåler elektronikk mere spenning enn hva det kjører på. Det er nok grunn til å tru at 1.5V på yashica er et problem da ja siden det er raportert problemer. Men er ikke zinc air batteriene på 1.4V? går sikkert bra da ;)

Et eksempel hvor det har gått greier er et "Canon EF" fra 1973. For å drive lysmåleren trenger en slike batterier vi snakker om her. Spenningen er for høy så en kan velge å kompensere med iso'en (enkelt!), få elektronikken rekalibrert sammen med de nye batteriene (krever teknikker), eller kjøpe adaptere. Problemet kan da være lett overeksponering og underekspnering kan forekomme pga at batteriene idag ikke er like stabile som mercury. Med adapter holdes spenningen jevn under drift. Som nevnt er det ikke sikkert dette vil skape problemer for deg så jeg ville satset på billige løsninger til å begynne med.

Se lenger ned på denne siden hvor de linker til adaptere MR9 og MR44:

http://www.smallbattery.company.org.uk/

Hvordan står det til med lysforseglingene på kameraene? er den klebrig må den skiftes. Bestilte nettopp lysforseglinger til min Canon AE1Program (1983 modell) fra en fyr på eBay. Dette kostet meg "hele" ~$7 inkludert porto! Jeg blir glad når det finnes slike entusiaster til hjelp for en billig krone!

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Det er godt mulig at du også kan bruke fire 675 zinc air oppe på hverandre, ulempen er selvsagt at du må bytte mange batterier relativt ofte. Da vil spenningen bli nærmere den orginale (4*1.4v) i forhold til (4*1.5v). Regner med at det orginale batteriet har vært en pakke bestående av 4  1.35v kviksølvoxids batterier. 4 zinc air batterier er i hvertfall det nærmeste du kommer den spenningen kameraet er laget for.

6123713[/snapback]

Jo, det kan godt hende.

Nå er det jo faktisk billigere med fire 675 batterier enn et px28, enn hva jeg har forstått. Riktignok må man jo tenke på hvor lenge batteriene holder for å finne ut av hvorvidt det er lønnsomt eller ei.

Men, kan selve kameraet få skader om man bruker for sterke batterier? Eller kortslutter bare batteriet?

Oi, og nå føler jeg meg litt dum. Jeg har ikke peiling/oversikt på hva en lysforsegling er for noe. Jeg er da saktens ikke noen mester, bare litt nysgjerrig og fan at retro ting.

Og, tja, jeg er også en liten fan av billige løsninger. Sånn, det er jo tross alt ikke liv og død om å gjøre. (Og den Yashicaen er nå så tøft behandla at det er et under at den ennå fungerer).

Lenke til kommentar

Gamle mekaniske kamera er laget mere solid enn idag.

Når du får fremkallet film fra kamera vil du se om baklokket lekker inn lys. Hvis den gjør det skyldes det utgått lysforsegling (skumgummi og stoffliknende lister/matter). Grunnen til at jeg nevner det er fordi dette er nesten sikkert et problem på 70talls kameraene. Se her f.eks . http://www.ukcamera.com/collect/ricoh_reseal.html

Hmm skulle led'sene blåse (som de beskriver) så fungerer vel fortsatt kamera men uten lysmåler? Jeg leser at problemet var med 1.5V batterier, men med zinc-air eller adapter var det ok. De er jo lett å få tak i på apoteket så go ahead :)

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Jeg bruker tre 70-tallskameraer (Pentax MX og ME, samt Olympus RE). Jeg har ennå ikke hatt problemer med å skaffe batterier. Clasohlson har de fleste. Se oversettelsesttabell mellom batterinummer/betegnelser på http://www.clasohlson.no/

6157429[/snapback]

Ja man finner batterier som passer, men lysmåler viser vanligvis to til tre trinn feil på grunn av gal spenning. Dette er noe man kanskje ikke engang legger merke til hvis man skyter med negativ film og får den fremkallet på en lab, da så liten feil eksponering kan korigeres i maskin. Men hvis man skyter dias film så vil man fort merke det, hvis man ikke lærer seg hvis mye måleren viser feil og kompenserer for det. Men det beste alternativet er å bruke zinc ari batterier, fordi en feilvisning ved for sterke batterier ikke alltid er linjær og det derfor kan bli vanskelig å kompensere.

Lenke til kommentar

Clas Ohlson, ja, at jeg ikke hadde tenkt på det før. Men da er det i alle fall enkelt å finne batterier til Ricoh'en (når bare den hersens båtstreiken er over, riktignok).

Batterier til Yashicaen derimot, litt verre. Det går jo an å få tak i et PX28 (i og med at 675 umulig kan passe, de er for små). Har lest litt på nettet og det ser ikke ut til at det er noe problem overhodet å bruke PX28 batterier.

Om man skal lakke igjen hullene på 675'ene. Hva for en lakk tyr man til da? Skulle neglelakk fungere?

Lenke til kommentar
Clas Ohlson, ja, at jeg ikke hadde tenkt på det før. Men da er det i alle fall enkelt å finne batterier til Ricoh'en (når bare den hersens båtstreiken er over, riktignok).

Batterier til Yashicaen derimot, litt verre. Det går jo an å få tak i et PX28 (i og med at 675 umulig kan passe, de er for små). Har lest litt på nettet og det ser ikke ut til at det er noe problem overhodet å bruke PX28 batterier.

Om man skal lakke igjen hullene på 675'ene. Hva for en lakk tyr man til da? Skulle neglelakk fungere?

6161997[/snapback]

Eller kanskje en type lakk som leder, men dette er kun for å øke holdbarheten litt.

ps. Jeg er ikke sikker på om Chlas har Zink Air batterier, mange putter inn moderne sølvoksid eller alkaliske (alkalisk er håpløs erstatning da spenningen går linjert nedover når de utlades) erstatninger, og de vil fungere men måleren vil vise feil. Det eneste du trenger å tenke på er å finne rett spenning batterienes fysiske størrelse hvis den er for liten kan tilpasses med alufolie osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...