Gå til innhold

Å "knekke" fingrer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Cracking_joints

 

The physical mechanism is unknown, but possibilities that have been suggested include:

 

  1. cavitation within the joint – small cavities of partial vacuum form in the fluid then rapidly collapse, producing a sharp sound (hypothesis in a medical journal)

  2. the sudden stretching of ligaments (hypothesis by one reader of that journal)

  3. release of gas from the joints being adjusted (this applies to the popping that can occur in any joint such as during chiropractic manipulation)

Lenke til kommentar

Knekker fingre svært ofte, og i den siste tiden har jeg kjent en nokså mild smerte dersom jeg knekker fingre på venstre hånd. Dette kan jo såklart være en annen skade av et slag, men jeg tror ikke jeg tar sjansen. Er nok et tegn på at jeg overdriver. :hmm:

 

Men for all del, det er nok neppe farlig om en gjør det en gang i blant.

Lenke til kommentar
Knekker fingre svært ofte, og i den siste tiden har jeg kjent en nokså mild smerte dersom jeg knekker fingre på venstre hånd. Dette kan jo såklart være en annen skade av et slag, men jeg tror ikke jeg tar sjansen. Er nok et tegn på at jeg overdriver.  :hmm:

 

Men for all del, det er nok neppe farlig om en gjør det en gang i blant.

6117586[/snapback]

 

Jeg opplever det samme som deg.. har "knekt" fingrene og andre ting i ca 15 år nå, og nå får jeg litt vondt når jeg gjør det.

Lenke til kommentar

Knekker fingerer, tær, nakke og avogtil ryggen. Jeg må nok slutte snart, for jeg har en følelse om at det ikke er så sunt å gjøre det så ofte som jeg gjør.

 

Etter å ha holdt på lenge, så har jeg blitt ganske myk i fingerleddene; jeg kan bøye dem 90 grader bakover uten problemer...

 

Jeg har også fått vondt når jeg gjorde dette noen ganger...

Lenke til kommentar

Visstnok finnes det ikke noe vitenskapelig bakgrunn for å si at det er skadelig å knekke fingrer eller andre ledd, ifølge Illustrert Vitenskap i alle fall. Myten er at man får leddgikt av å gjøre det, men til dags dato har jeg ikke sett noen bekreftelse på dette. Det betyr ikke nødvendigvis at det er så veldig sunt...

Lenke til kommentar
jeg har holdt på med dette lenge nå! er avhengi av det! men vill gjerne slutte med det! hørt det er farlig jeg da men vet ikke!

 

nen som har noen råd om hvordan slutte?? eller er dette feil post og spøre om det?

6169328[/snapback]

 

hver gang du vil "knekke" fingrene, prøv å gjør noe annet (prøv å ikke tenke på "knekke" fingrene; take your mind off of it). du kan også gjør noe aktivt, det hjelper både for å "take your mind off of it" og å "make your joints less brittle".

 

lol, eg har ikke peiling om hvordan det sies på norsk... :blush:

*canadisk* :p

 

esa

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har knukket fingre i 12 år og sliter litt med det. Har ikke vært i stand til å skrive lengre ting med penn uten å få vondt, de siste årene. Jeg kunne få tuppene av fingrene til å møte overflaten av hånden min før, så jeg har vært ekstremt myk. Prøver å slutte, men det er ikke lett. Blir veldig, veldig fort sliten i fingrene, men jeg tror ikke jeg har blitt svakere. Jeg driver med fjellklatring og det funker fett, så...

Lenke til kommentar

Det er endel ledd jeg knekker uten vilje. Som feks ankelene når jeg skal ned en trapp. Kan også knekke ekstremt mange andre ledd i kroppen. Kan knekke ryggen ved å vri meg rundt, nakken kan jeg knekke ved å legge den på skakke og ved å "dytte" inn senene med hendene. Kan knekke halebeinet ved å sette meg på en rar måte. Kan også selvsagt knekke fingrene, knærne og albuene.

 

Jeg liker ikke direkte fremprovosert knekking, som feks å dra fingrene. Men om det kommer frem ved hjelp av en bevegelse så føler jeg at det ikke er så farlig.

Lenke til kommentar
Det er endel ledd jeg knekker uten vilje. Som feks ankelene når jeg skal ned en trapp. Kan også knekke ekstremt mange andre ledd i kroppen. Kan knekke ryggen ved å vri meg rundt, nakken kan jeg knekke ved å legge den på skakke og ved å "dytte" inn senene med hendene. Kan knekke halebeinet ved å sette meg på en rar måte. Kan også selvsagt knekke fingrene, knærne og albuene.

 

Jeg liker ikke direkte fremprovosert knekking, som feks å dra fingrene. Men om det kommer frem ved hjelp av en bevegelse så føler jeg at det ikke er så farlig.

6182976[/snapback]

 

Samme her, knaker en del uten vilje. Ankler,knær,skuldre og albue.

Hender det knaker helt nederst i korsryggen, litt ekkelt... kjennes ut som om to deler som hopper fra hverandre :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...