Gjest mafister Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hey Hey Jeg tenker litt på å kutte et hull til et vindu i det nokså kjedelige kabinettet mitt, og kanskje lakkere det senere. Men, det jeg lurer på er når jeg skal lage hullet, som skal være helt RUNDT, hva må jeg helst bruke da for å få det helt "perfekt", og ingen grove kanter, hakk og lignende? Jeg har stikksag, bormaskin, sandpapir og en dremel da. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 marker først opp hullet med tursj, deretter tar du på kraftig blank tape oppå markerings-linjen (for at du ikke skal rive av lakken under sagingen), så bruker du stikksag med et veldig fint metall-blad og sager ut hullet. nå har du selve hullet klart, da tar du funt sand-papir og pusser bort alle skarpe kanter som kan ha kommet etter sagingen. da var egentlig alt klart til å feste glasset, her vet ikke jeg om du skal bruke list eller ikke, så jeg forklarer både hvordan du fester både med og uten list. når du kjøper pakker med list følger det som regel også med lim til å feste listen med, da limer du enkelt og greit fast listen, venter til limet er tørt, deretter presser du inn glasset i sport på listen, om det sitter for dårlig kan du ta på et par dråper med lim i sport på listen forst og deretter sette på glasset. om du ikke skal bruke list må du være veldig nøye med sagingen og pussingen, små u-jevnheter på 1-3mm synes VELDIG godt og blir ikke akkurat pent.. (bilde av mitt kabinett) når du skal feste glasset bruker man for det meste silikon, ta på en tynn stripe rundt hullet (inni kabinettet) og press på glasset, pass på så du ikke forsyver glasset, da er det fare for at du får silikonsøl på glasset som murligens kan bli synlig. om du er så uheldig at dette skjer må du ta bort glasset og rense det så fort som murlig.. lykke til! :smile: Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Tusen takk for de gode tipsene og forklaringene dine! :smile: Jeg skal gå for det uten list, og skal være så nøyaktig som jeg kan. Men, hvis jeg skal lakkere kabinettet, burde jeg gjøre det før eller etter jeg har installert vinduet? Lenke til kommentar
xthal Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 lakk før du setter i vinduet du så sparer du deg å dekke til det... Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Okay. Men, er det mulig å lakkere selve kabinettet utenom å måtte fjerne alt som er inni? F.eks ved bare å dekke til de delene som ikke skal ha lakk på seg? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 nja, anbefaler at du tar alt helt fra verandre før du starter med lakeringen, da blir det penest også.. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå