invalid_user Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Engelsklæreren min påstår at vi kun kan skrive engelsk (britisk) i stiler, og ikke annet. Det var i forbindelse med at jeg skrev et amerikansk ord i stilen min. Jeg mener at siden engelsk hverken er hovedmål eller sidemål her i landet kan vi vel velge hvordan vi vil skrive? Folk kommer uansett til å forstå! Er det noen meninger/offisielle regler om dette? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Vi fikk alltid beskjed om at det var det samme hva vi skrev bare vi holdt oss konsekvent til en form. Om dette er offisielt eller ikke er dog uvisst. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Du kan skrive amerikansk hvis du konsekvent holder deg til amerikansk gjennom hele stilen (og skolegangen). Men hvordan blir det med amerikansk/britisk språk og aksent i muntlig? Kan man bruke amerikanske ord selv om man har britisk aksent (selvfølgelig forutsatt at man bruker amerikanske ord konsekvent). Endret 16. mai 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Du kan ikke skrive amerikansk nei. Du kan derimot skrive US-engelsk eller britisk-engelsk. Bare for å pirke litt liksom Det burde ikke være noe i veien for å bruke verken det ene eller det andre, så lenge du holder deg til det og ikke blander de. IMHO er det i tillegg alt for mye å kreve at man skal kunne forskjellene til punkt og prikke - i hvert fall under universitetsnivå, men det får bli en annen diskusjon. For å ta et eksempel: color og colour skal begge være riktige. I hvert fall var det slik da jeg gikk på VGS (men så var jo engelsklæreren min amerikaner, da ). Lenke til kommentar
hyfe Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Du kan skrive amerikansk hvis du konsekvent holder deg til amerikansk gjennom hele stilen (og skolegangen). Men hvordan blir det med amerikansk/britisk språk og aksent i muntlig? Kan man bruke amerikanske ord selv om man har britisk aksent (selvfølgelig forutsatt at man bruker amerikanske ord konsekvent). 6116879[/snapback] Er uansett ekstremt få engelsk-lærere som prater britisk. De fleste prater non-regional amerikansk, mao amerikanske ord og vendinger, men uten sterke særpreg fra noen region... så engelsk-lærereme har ikke spesielt mye rett til å forlange at folk skal prate britisk Ellers er det morsomt å på passende anledninger spørre engelsklærere om å oversette ord som er forskjellige på amerikansk og britisk (søppelhaug, heis, kjeks, etc)... og holde svara dems i bakhånd til neste gang de mjauer om hvilket språk du bruker Lenke til kommentar
TOO TRILL Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Som de andre sier, du må skrive enten amerikansk eller britisk gjennom hele stilen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Du skal i følge læreplaner kunne skrive amerikansk. Men du må nok gjøre dette konsekvent, ikke elevator og harbour i samme stil, liksom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå