Gå til innhold

Hvor mye tilsvarer 25milli Newton i virkeligheten?

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om du ikke får kameraet perfekt balansert om leddet du skal svinge om kan du jo legge på litt vekt som lodd for å justere tyngdepunktet... bare noe jeg kom på i farten.

Dette vil øke vekten (og tregheten) til det du skal rotere), men gjøre det enklere å få det bra balansert.

Edit:

Jeg har etter litt tenking kommet frem til en fremgangsmåte for hva dere må gjøre...

1. Balansere det du skal snurre rundt med tilt-funksjonen slik at det ikke naturlig vil vippe til en av sidene (først prøve å få kaeraet mest mulig i midten av det leddet du skal rotere om og så evt balansere med litt metallbiter på en fin måte om det blir nødvendig)... da vil du i prinsippet ikke trenge noe moment til å holde det på plass. Merk at det ikke bare trenger å være balansert når det er vannrett, men uansett hvordan du snur og vender på det. Pan-funksjonen vil vel være greit nok balansert uansett siden kameraet ikke vil vri seg til en bestemt posisjon?

2. Finne ut fra formelen gaardern brukte hvor stort moment dere trenger.

3. Finne en fin stegmotor for hver av funksjonene og kontroller til hver av dem.

Jeg innser selv hvor dum jeg har vært som har tenkt at dere tror dere trenger et visst moment for å holde kameraet på plass.... tenkte ikke på at dere kan balansere det med å legge på litt vekt her og der og få et fint resultat.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Snakket nettopp med en jeg kjenner som er utdannet tømrer. Han sier jeg ikke trenger noe moment...?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Vel, ikke hør på tømreren.

GolfBags forslag om å balansere greia rundt horisontalaksen er igrunn ganske lurt. Da kan du bruke nesten hva slags motor du vil, bare du fikser riktig utveksling/giring.

Redigert: Jeg skulle gjerne brukt mine foreløpig beskjedne mekanikkunnskaper litt mer, men da trengs det bedre skisseringer.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
GolfBags forslag om å balansere greia rundt horisontalaksen er igrunn ganske lurt.

6121198[/snapback]

Huh? Balansere greia rundt horisontalaksen, hva mener du med det? Sorry, er helt blank på dette.

Lenke til kommentar
GolfBags forslag om å balansere greia rundt horisontalaksen er igrunn ganske lurt.

6121198[/snapback]

Huh? Balansere greia rundt horisontalaksen, hva mener du med det? Sorry, er helt blank på dette.

6121228[/snapback]

Antagelig å balansere den slik at du ikke trenger noen kraft for å HOLDE den der, bare for å få den til å begynne å rotere, og få den til å slutte å rotere igjen. Altså ingen løfting, kun akserelasjon/deakserelasjon.

I såfall må rotasjonsaksen gå tvers igjennom opphenget+kameraets felles tyngdepunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

6121198[/snapback]

6121228[/snapback]

Antagelig å balansere den slik at du ikke trenger noen kraft for å HOLDE den der, bare for å få den til å begynne å rotere, og få den til å slutte å rotere igjen. Altså ingen løfting, kun akserelasjon/deakserelasjon.

I såfall må rotasjonsaksen gå tvers igjennom opphenget+kameraets felles tyngdepunkt.

6123423[/snapback]

Men det går jo ikke an, vel? Har prøvd å tilte hodet, hvis jeg strammer mutterne veldig godt så blir det jo værende der... men da trengs det jo plutselig mye mer motorkraft for å tilte kameraet.

Lenke til kommentar

(Hurra for å sitte og vente på torrents når man egentlig burde sove!)

Google SketchUp FTW...?

Dette ville funket om kameraet hadde konstant massetetthet. Siden det ikke har det, må du legge på vekter, som andre har beskrevet tidligere.

Jeg vil forøvrig tro at om du klarer å balansere greia godt, kan man neglisjere motsanden du får fra treghetsmomentet. Siden du sannsynligvis vil vri kameraet med konstant fart, blir det kun friksjonskreftene som må overvinnes (og disse kan enkelt justeres).

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
(Hurra for å sitte og vente på torrents når man egentlig burde sove!)

Google SketchUp FTW...?

Dette ville funket om kameraet hadde konstant massetetthet. Siden det ikke har det, må du legge på vekter, som andre har beskrevet tidligere.

Jeg vil forøvrig tro at om du klarer å balansere greia godt, kan man neglisjere motsanden du får fra treghetsmomentet. Siden du sannsynligvis vil vri kameraet med konstant fart, blir det kun friksjonskreftene som må overvinnes (og disse kan enkelt justeres).

6123855[/snapback]

Det er jo omtrent slik som på bildet ditt den er bygget opp da... bare at det går ikke noen stang igjennom kameraplaten, hvis du skjønner. Tenkte å bruke en motor på den ene siden til tilt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...