Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 heisann... Kan noen fortelle meg hvor mye 25 milli Newton tilsvarer i virkeligheten? Er om en steppermotor, skal brukes på kamerakrane... Aleks Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Du kan jo selv tenke deg det, når jeg sier at en 100-grams vekt som du holder oppe med hånda presser på hånda di med rett under 1 Newton. 25 mN blir så igjen en del mindre.. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) 25 mN tilsvarer den tyngdekraften som virker ved tyndeakselerasjon 1G på et lodd med masse 2,5 gram: 1G = 9,81 m/s^2 1 kg * 1G = 9,81 kgm/s^2 = 9,81N x*1G= 25mN x=25mN / 1G x=0,0025 kg = 2,5 g 2,5 g tilsvarer massen av 2,5 ml vann, til sammenligning er en standard norsk drink 4 cl, altså 40 ml. I denne sammenhengen kan vi forutsette at Whiskeyen din har samme massetetthet som vann. 2,5 gram er da massen av den whiskeyen du drikker i hver slurk hvis du drikker en standard whiskey i 16 slurker. Endret 16. mai 2006 av dostojevski Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) 25 mN tilsvarer den tyngdekraften som virker ved tyndeakselerasjon 1G på et lodd med masse 2,5 gram: 1G = 9,81 m/s^2 1 kg * 1G = 9,81 kgm/s^2 = 9,81N x*1G= 25mN x=25mN / 1G x=0,0025 kg = 2,5 g 6115903[/snapback] Så motoren vil altså kunne drive 2,5 gram.. Er det så? Da trenger jeg noe sterkere ja... hehe Edit: kan vel ikke være slik. IKKE SLAKT MEG! jeg kan ingenting om dette. Endret 16. mai 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Så motoren vil altså kunne drive 2,5 gram.. Er det så? Da trenger jeg noe sterkere ja... hehe Edit: kan vel ikke være slik. IKKE SLAKT MEG! jeg kan ingenting om dette. 6115914[/snapback] Det er ingenting i veien for at den kan løfte et hangarskip, men det vil ta skrekkelig lang tid... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hehe... altså... den skal kunne bevege et kamera på under 1 kg. og så pluss krane hodet da, det veier sikkert en halv kilo eller under. Skal være hastighetsjustering på den også, så den må kunne gå litt... Kan du noe om dette her? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Hæhæhæ, rart ingen har sett det før men... det du har fått oppgitt er nok dreiemomentet... i enhet Nm (newton meter) Altså 25 Nm ikke 35 mN Vi lærer ikke å regne moment på videregående, noe som er ganske synd siden det er så nyttig. Jeg lærte det først på universitetet.. men prinsippet er slik: moment = kraft x arm så hvis du har 2,5 kg lodrett ut på en meters arm har du ca. 25 Nm... men jeg ville nok overdimensjonert en del for å være sikker. Endret 16. mai 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hæhæhæ, rart ingen har sett det før men... det du har fått oppgitt er nok dreiemomentet... i enhet Nm (newton meter) Altså 25 Nm ikke 35 mN Vi lærer ikke å regne moment på videregående, noe som er ganske synd siden det er så nyttig. Jeg lærte det først på universitetet.. men prinsippet er slik: moment = kraft x arm så hvis du har 2,5 kg lodrett ut på en meters arm har du ca. 25 Nm... men jeg ville nok overdimensjonert en del for å være sikker. 6116215[/snapback] Armen skal være ca 5 meter lang. Men det er bare hodet (der kameraet sitter) som skal styres, ikke selve kranen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Legger ved databladet til motoren her... Det er mN, som dere kan se... StepperMotor_M42SP_5.pdf Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) I databladet står det mNm, altså milliNewton-meter. Hvis armen er 5 meter (og teoretisk sett vektløs) så kan denne motoren løfte i underkant av ett gram. Motoren du linker til er omtrent like stor som en fyrstikkeske, hvis du ikke har sett det... Bruksomerådene som står listet er: printere, kopimaskiner o.l... Hvis kamera veier 1,5 kg, og dere vil ha 5 meter lang bom, så resultere det i et moment på 1,5kg*9,81m/s^2*5m = 75Nm, i tillegg kommer vekten av selve bom'en +++. Endret 16. mai 2006 av gaardern Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 I databladet står det mNm, altså milliNewton-meter.Hvis armen er 5 meter (og teoretisk sett vektløs) så kan denne motoren løfte i underkant av ett gram. Motoren du linker til er omtrent like stor som en fyrstikkeske, hvis du ikke har sett det... Bruksomerådene som står listet er: printere, kopimaskiner o.l... Hvis kamera veier 1,5 kg, og dere vil ha 5 meter lang bom, så resultere det i et moment på 1,5kg*9,81m/s^2*5m = 75Nm, i tillegg kommer vekten av selve bom'en +++. 6117065[/snapback] Men hvor i huleste kommer bomen inn i bildet da? Det er jo kun denne delen her som skal beveges: Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) I databladet står det mNm, altså milliNewton-meter.Hvis armen er 5 meter (og teoretisk sett vektløs) så kan denne motoren løfte i underkant av ett gram. Motoren du linker til er omtrent like stor som en fyrstikkeske, hvis du ikke har sett det... Bruksomerådene som står listet er: printere, kopimaskiner o.l... Hvis kamera veier 1,5 kg, og dere vil ha 5 meter lang bom, så resultere det i et moment på 1,5kg*9,81m/s^2*5m = 75Nm, i tillegg kommer vekten av selve bom'en +++. 6117065[/snapback] Men hvor i huleste kommer bomen inn i bildet da? Det er jo kun denne delen her som skal beveges: 6117271[/snapback] Ah, leste ltt fort oppi der, trodde du skulle bevege hele skiten Da må du bare sørge for at den lille motoren klarer å overvinne "tregheten" til kameraet, antakeligvis går dette med så lav hastighet at det kun er friksjonen man trenger å overvinne... Endret 16. mai 2006 av gaardern Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Det hele kommer ann på hvor lett saken snurrer. Hvis det er stål mot stål, er friksjonskoeffesienten ca 0,11-0,15. Hvis vekten som skal snurre rundt er 1,5kg, vil friksjonskraften være 1,5*9,81*0,15 = 2,2 Newton. Hvis hele saken snurrer rundt i en liten skrue, er radien ut til der friksjonskraften virker kansje ned mot 0,5cm. Dreiemomentet som må overvinnes er da 2,2*0,005=0,011= 11mNm. Dette er høyst teoretisk, men motoren du har linka til kan se ut til å være grei nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Okei... Sjekk det bildet jeg postet. Først ser du den nederste delen. På hver side er monteringsplaten festet med en tykk skrue og mutrer. Det er her vi tilter kameraet. Se så på den øverste delen. Der den er festet til den nederste delen, er det en tykk skrue og mutrer. den funker likt som den bevegelige delen på den nederste delen. Her jeg forklarte nå skal panoreringsmotoren være. Edit: Det skal være hastighetsstyring på den, så den bør egentlig fungere i alle hastigheter... Endret 16. mai 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Dere må finne ut av en del spørsmål: Hvor tungt er kamera, hvor stor er avstanden fra leddet til kameraets tyngdepunkt, hvor stor vinkel i forhold til horisontalen vil kameraet maks være.... Da er det mulig å finne ut hvor stort moment dere vil trenge... (Hvis dere skal være helt sikre må dere jo ha nok moment til å holde kameraet rett opp eller rett ned... og da blir momentet: massen til kameraet * 9,81m/s^2 * avstanden mellom leddet det vippes om til kameraets tyngdepunkt. Men jeg har seriøst ingen peiling på steppingmotorer osv... hadde det vært en vanlig motor med posisjonsregulering kunne dere jo hatt tannhjul osv for å fått opp momentet (men redusert farten). Edit: Kom på et genialt tips... hvis dere klarer å få hengt kameraet på en slik måte at armen blir veldig liten (at kameraets tyngdepunkt praktisk talt er ved leddet som snurrer) så kan dere klare dere med et svært lite moment. Tenk på det som å holde en stol på strak arm forhold til å holde den helt inntil deg. Så hvis i steden for å montere kamerafestet på den måten det er montert nå tar og monterer det i de øverste hullene om du er med på tanken... ehh... skal illustrere dette i paint det ble vanskelig å forklare. Edit 2: Se på tegningen, hvis dere klarer å montere kameraet slik at tyngdepunktet er svært nær det leddet dere roterer rundt så trenger dere ikke store momentet. Men jeg tror fremdeles at denne motoren er litt i det minste laget... doble_fustasjopphengsforkoblere.bmp Endret 16. mai 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Dere må finne ut av en del spørsmål: Hvor tungt er kamera, hvor stor er avstanden fra leddet til kameraets tyngdepunkt, hvor stor vinkel i forhold til horisontalen vil kameraet maks være.... Da er det mulig å finne ut hvor stort moment dere vil trenge... (Hvis dere skal være helt sikre må dere jo ha nok moment til å holde kameraet rett opp eller rett ned... og da blir momentet: massen til kameraet * 9,81m/s^2 * avstanden mellom leddet det vippes om til kameraets tyngdepunkt. Men jeg har seriøst ingen peiling på steppingmotorer osv... hadde det vært en vanlig motor med posisjonsregulering kunne dere jo hatt tannhjul osv for å fått opp momentet (men redusert farten). 6118133[/snapback] For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva du mener med "hvor stor avstanden er fra leddet til kameraets tyngdepunkt" og "hvor stor vinkel i forhold til horisontalen kameraet maks vil være", mener du kanskje hvor stor vinkel i forhold til vann...? Skal gå rett opp og rett ned, og gå nesten helt rundt (panoreringen). Vanlige motorer støyer for mye. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Det virker som om dere har for liten peiling på mekanikk/fysikk til at jeg skal ha tolmodighet til å hjelpe dere med dette... noen andre kan ta over hvis de har lyst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Det virker som om dere har for liten peiling på mekanikk/fysikk til at jeg skal ha tolmodighet til å hjelpe dere med dette... noen andre kan ta over hvis de har lyst. 6118336[/snapback] Ja, beklager, det har jeg virkelig. Men jeg gjør forsøk på å forstå. Sjekk vedlagt bilde. Slik du mente? Før: Etter: Har jeg forstått det rett? Endret 16. mai 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Nei Det jeg mente var egentlig at du må montere det inni den der huska du hadde og ikke utenfor siden armen (avstanden fra leddet du vipper om til tyngdepunktet) blir så stor... Trodde kanskje du tenkte på å montere kamera på andre siden av den braketten ser du :/ På det første bildet ser det mer optimalt ut i innlegget over enn et du hadde før, siden det her vil bli vippet rundt et punkt som er nærmere kameraets tyngdepunkt.... Men det siste bildet i innlegget over vil kanskje bli for lite robust for å holde et kamera, men kunne selvfølgelig ha fungert. Det jeg ville frem til på tegningen var at du måtte ha kameraet inni denne dingsen det skal stå på, og ikke (slik jeg sannsynligvis feilaktig trodde) utenfor. Endret 17. mai 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Nei Det jeg mente var egentlig at du må montere det inni den der huska du hadde og ikke utenfor siden armen (avstanden fra leddet du vipper om til tyngdepunktet) blir så stor... Trodde kanskje du tenkte på å montere kamera på andre siden av den braketten ser du :/ På det første bildet ser det mer optimalt ut i innlegget over enn et du hadde før, siden det her vil bli vippet rundt et punkt som er nærmere kameraets tyngdepunkt.... Men det siste bildet i innlegget over vil kanskje bli for lite robust for å holde et kamera, men kunne selvfølgelig ha fungert. Det jeg ville frem til på tegningen var at du måtte ha kameraet inni denne dingsen det skal stå på, og ikke (slik jeg sannsynligvis feilaktig trodde) utenfor. 6119202[/snapback] hehe okei. Så det vil funke som jeg hadde det før da? Og den motoren vil funke flott til både tilt og pan? (to separate til hver ting altså) Hehe, takk for hjelpa. Mekker den om igjen da. Endret 17. mai 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå