gummitarzan Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Heisann Saken er som følger.... Kjøpte meg en ny WD Raptor 10k rpm SATA for å bruke som systemdisk. Windows install går uten problemer, men maskinen rebooter etter ca en halvtime både når jeg spiller BF2 og Trackmania. Dette hendte _aldri_ når jeg hadde 2*200 WD i Raid0, og brukte en partisjon der til systemet. Tenkte jeg skulle stressteste den, for å se om jeg klarte å fremprovosere problemet, så jeg lastet ned Heavy Load, og lot det kjøre gjennom natta, uten problemer. Lastet så ned BurnInTest, som også stresstester skjermkortet, og dette kjører nå på 6 timen, helt uten problemer. Har også lastet ned diverste s.m.a.r.t-verkøy, og alle disse sier disken er fin. Har også prøvd å installere windows diverse ganger, alltid med samme resultat, så det er ikke windowsinstallen det er noe galt med. Det må også nevnes at systemet ikke er klokket på noe vis. Det høres jo egentlig ikke ut som et diskproblem, men når jeg brukte raid til systemet var maskinen dønn stabil, og med en gang jeg putta i Raptoren skar det seg...(men kun på spill, til surfing, se film etc fungerer den utmerket) Av annen hw er det msi 7800gtx, 2gb ddr2 667Mhz, og intel 3.2 ghz. Temperaturen på cpu og gpu er vel innenfor akseptable verdier. Er ganske lost, så hvis dere har noen ideer, hyl for all del ut!! -GT Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Sikker på det med temperaturer? kjøler du ned raptore'n? med noen vifter forran eller lignende? Har hørt at disse blir varmere- grunnet at de går på 10 000runder per minutt. Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Sikker på det med temperaturer? kjøler du ned raptore'n? med noen vifter forran eller lignende? Har hørt at disse blir varmere- grunnet at de går på 10 000runder per minutt. 6119198[/snapback] Har to Rator-disker i PC'en min; en 74GB og en 150GB. Disse sitter i et Lian Li PC65USB-kabinett sammen med en Maxtor DM10 300GB. Alle disse diskene holder 33 grader C, så varmeutviklingen er minimalt større på raptor-diskene. Faktisk så synes jeg den nyeste raptoren bråker mindre enn mange av de andre 7200RPM-diskene jeg bruker. Uansett om du har 7200- eller 10kRPM-disker, bør de kjøles ned. Endret 17. mai 2006 av enl Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) HD-Tune sier at raptor-temperaturen er rett over 40. Men jeg er ganske sikker på at det ikke er problemet, for da burde den ha tatt kvelden under stress-testingen, noe den altså ikke gjør. Jeg har vært borti endel forskjellige/rare problemer med pc, men dette her forunder meg virkelig, og jeg må innrømme jeg er ganske lost. 6 timer med heavy stress-testing, ingen problem. En halv time med trackmania eller BF2, og du kan vedde nyra di på at den ryker. Skulle jeg gjette ville jeg sagt at dette var alt annet enn et diskproblem, men når jeg installerer windows på raiden, fungerer alt ypperlig. Synes også det blir litt bortkastet å legge windows på raiden, og bare ha raptoren som lagringsplass... Er det mulig å oppdatere firmware'n på raptoren? Var såvidt inne på WD sine sider og kikket, men fant bare diverse formaterings og patisjonerings verktøy... Endret 17. mai 2006 av gummitarzan Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Nope, du får ikke firmwareoppdateringer til raptoren. Har bare vært borti et par slike oppdateringer, og de har vært til gamle problemdisker. BF2 er et minneintensivt spill, så jeg ville kjørt memtest32 og sjekket RAM'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå