Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Arvtakeren til Bensin kan være vann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hele kommer stort sett an på hvor mye energi det tar å spalte vannmolekylet. Jeg tviler litt her, da alt summa sumarum skal gå opp. Spalter du et vannmolekyl, krever det en viss mengde energi. Antenner du hydrogenet og oksygenet, avgir det samme mengde energi som spaltingen tok. Så kommer virkningsgraden på mediet som spaltet molekylet inn i bildet.

 

Til ettertanke så forurenser gjerne en el-bil til tider mer enn vanlige biler, kullkraftverk har nødvendigvis ikke katalysator...

Lenke til kommentar
Men en el-bil krever jo kraft, ikke sant?

Og hvor kommer det fra?

Jo, bl.a. kullkraftverk :thumbdown:

6118126[/snapback]

 

El-bilens avtaker er hydrogenbilen, GM har bl.a. laget hydrogenbiler som klarer 445 hk. Hydrogen vil etterhvert ta over for bensin- og diesel-biler også, det er bare et spørsmål om tid. Frykter allikevel at biler kommer til å miste sin sjel hvis gromlyden forsvinner ...

 

Standard el-biler kan også bli raskere enn folk tror, bare se på akselerasjonen til Bertone Blitz (som er bygget på gammeldagse batterier). Verdens raskeste el-bil klarte 395 km/t, verdens raskeste diesel-bil klarte adskillig mindre. :)

Lenke til kommentar

Hydrogen må jo utvinnes fra vann, og det krever store mengder elektrisk energi. Så i det lange løp er heller ikke hydrogenbilene mer miljøvennlige enn energikilden. Atomkraftverk som spalter vann kommer nok til å bli foreslått når tilgangen på olje går ned og etterspørselen etter hydrogen går opp. Eller kanskje bølgekraft?

Lenke til kommentar

Det krever ikke helt ville mengder energi for å spalte vann opp i hydrogen og oksygen, dette kan bli gjort av et solcellepanel på bilens tak, hvis noe slikt skulle være aktuellt. Noe energi vil det selvsagt kreve, men poenget her er at virkningsgraden i en slik motor er mye større enn i en forbrenningsmotor.

Lenke til kommentar
Det krever ikke helt ville mengder energi for å spalte vann opp i hydrogen og oksygen, dette kan bli gjort av et solcellepanel på bilens tak, hvis noe slikt skulle være aktuellt. Noe energi vil det selvsagt kreve, men poenget her er at virkningsgraden i en slik motor er mye større enn i en forbrenningsmotor.

6147108[/snapback]

Solcellepanel på taket er svært upraktisk for de som bor i f.eks. Tromsø, hvor det er mørkt halve året. Man bør nok heller satse på å lage større raffinerier og ha hydrogen tilgjengelig på den lokale statoilstasjonen.

Lenke til kommentar
Det krever ikke helt ville mengder energi for å spalte vann opp i hydrogen og oksygen, dette kan bli gjort av et solcellepanel på bilens tak, hvis noe slikt skulle være aktuellt. Noe energi vil det selvsagt kreve, men poenget her er at virkningsgraden i en slik motor er mye større enn i en forbrenningsmotor.

6147108[/snapback]

Solcellepanel på taket er svært upraktisk for de som bor i f.eks. Tromsø, hvor det er mørkt halve året. Man bør nok heller satse på å lage større raffinerier og ha hydrogen tilgjengelig på den lokale statoilstasjonen.

6147162[/snapback]

Selvfølgelig, jeg bare prøvde å illustrere at det ikke kreves så masse energi for å spalte vann. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvis dette er riktig, så kan det bety hydrogenbilenes gjennombrudd:

 

I følge en artikkel i det siste nummeret av New Scientist er det nå et par tre ulike forskerteam som hver for seg har utviklet en helt ny måte å utvinne hydrogen fra vann på. Metoden, som går ut på å la grunnstoffet bor binde seg kjemisk til oksygenet i vannet krever i følge forskerne vesentlig mindre energi enn tradisjonell elektrolyse.

Mer om saken her.

 

Den kjemiske formelen for vann:

h2o.gif

Lenke til kommentar
Men en el-bil krever jo kraft, ikke sant?

Og hvor kommer det fra?

Jo, bl.a. kullkraftverk :thumbdown:

6118126[/snapback]

 

El-bilens avtaker er hydrogenbilen, GM har bl.a. laget hydrogenbiler som klarer 445 hk. Hydrogen vil etterhvert ta over for bensin- og diesel-biler også, det er bare et spørsmål om tid.

6118493[/snapback]

 

Tid ja :p Det kan ta tid og hjernevaske befolkningen slik at de frivillige setter seg inn i "bomber på hjul" som kan krasje i f.eks. 80 km/t :thumbup:

Lenke til kommentar
El-bilens avtaker er hydrogenbilen, GM har bl.a. laget hydrogenbiler som klarer 445 hk. Hydrogen vil etterhvert ta over for bensin- og diesel-biler også, det er bare et spørsmål om tid.
Tid ja :p Det kan ta tid og hjernevaske befolkningen slik at de frivillige setter seg inn i "bomber på hjul" som kan krasje i f.eks. 80 km/t :thumbup:

Frykten er ikke bare ubegrunnet, den er feil. Bensindamp regnes faktisk som mye mer eksplosjonsfarlig enn hydrogengass. Dessuten: Når det går hull på en bensintank så renner bensinen utover bakken. En gnist og alt i hele området står i fyr. Hydrogen er verdens letteste stoff, så går det hull på en hydrogentank så forsvinner hydrogenet i en tynn stråle rett opp. Selv om hydrogenstrålen skulle bli antent så utgjør flammen liten fare for området rundt. Så hydrogen på tanken vil faktisk gjøre ulykkesplassene laaangt tryggere.

 

Dessuten: Hvis det meste av hydrogenet oppbevares i bilen som vann (vann/bor-systemet), så er det eneste farlige med en krasj selve krasjen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Frykten er ikke bare ubegrunnet, den er feil. <Snip> Selv om hydrogenstrålen skulle bli antent så utgjør flammen liten fare for området rundt. Så hydrogen på tanken vil faktisk gjøre ulykkesplassene laaangt tryggere.

 

Dessuten: Hvis det meste av hydrogenet oppbevares i bilen som vann (vann/bor-systemet), så er det eneste farlige med en krasj selve krasjen.

6643225[/snapback]

 

Det kan godt hende at jeg tar feil, men jeg mener å huske at dersom man blander hydrogen og oksygen så får man knallgass. Tanken var da at det var oksygen i friluft, men forholdstallet blir kanskje ikke optimale for en reall smell?

 

Og det aner meg at det vil ta mange mannsaldere (om mulig) å flytte hydrogenproduksjonen til et lite kjøretøy som bil. Så i hvert fall i starten må man ha med en beholder med hydrogen.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende at jeg tar feil, men jeg mener å huske at dersom man blander hydrogen og oksygen så får man knallgass. Tanken var da at det var oksygen i friluft, men forholdstallet blir kanskje ikke optimale for en reall smell?
Korrekt, forholdene blir sjelden optimale for en real smell. Knallgass må blandes forholdsvis korrekt for å bli skikkelig knallgass, og så må gassblandingen antennes. Man oppbevarer ikke hydrogen og oksygen sammen i en hydrogenbil, man tar oksygen fra lufta, og der er oksygenandelen liten. Den gassen det er mest i luft er nitrogen (kvelstoff). Det er omtrent 80% nitrogen i vanlig luft, og denne gassen er svært effektiv til å hindre at det kan oppstå knallgass. Og som sagt vil hydrogengassen stige rett opp og forsvinne opp til de høyere luftlag hvis det går hull på hydrogentanken.

 

Og det aner meg at det vil ta mange mannsaldere (om mulig) å flytte hydrogenproduksjonen til et lite kjøretøy som bil. Så i hvert fall i starten må man ha med en beholder med hydrogen.
Når japanerne allerede har bygd inn vann/bor-teknologien i en liten skuter (se post #10 i denne tråden), så tror jeg de derre mannsaldrene du snakker om blir veeeldig korte. ;)

 

5 kg hydrogen inneholder like mye energi som 45 kg bensin. For å få 5 kg hydrogen bruker vann/bor-systemet 40 kg (40 liter) vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...