TSP Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Vil veldig gjerne at dere regner ut de ulike oppgavene og gir meg svaret på de. Vil på nåværende tidspunkt ikke gi mer informasjon om hvorfor bare gjør det. Når det er kommet 3-4 svar kan jeg forklare. Se under oppgaven. I en klasse på 25 elever hadde 12 idrett som den hobbyen de brukte mest tid på, 7 hadde musikk, 2 hadde dyr, og resten brukte tid ved datamaskinen. a) Lag et diagram som viser hvor stor del av klassen som har de ulike hobbyene. ( 1 ) b) Hvor mange prosent av elevene hadde musikk som sin mest tidkrevende hobby? ( 1 ) c) Hvor mange prosent flere var det som brukte mest tid på idrett enn på datamaskinen? ( 2 ) Greit, greit, ja det er barnemat og ja jeg har svarene, men siden det sikkert kommer til komme bare slike kommentarer får jeg vel forklare. Det gjelder oppgave C. Der regnet samtlige i klassen min som følger: Idrett: 100*12/25=48% Data: 100*4/25=16% 48% (data) -16% (idrett) =32% Svar: Det er 32% flere som har idrett i stedet for data som hobby. Dette er derimot ikke det korrekte svaret. Svaret er nemlig 300%. Fordi de var ute etter hvor mange prosent over 4 det var. Ergo 12/4*100=300% Men jeg mener helt klinkende klart at oppgaveteksten var flertydig og det gjør resten av klassen også. Eller er det jeg som tar feil? Endret 16. mai 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Dette er barnemat, og jeg er et år yngre enn deg. Gjør dine egne lekser. Endret 16. mai 2006 av _Scotty_ Lenke til kommentar
TSP Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Greit, greit, ja det er barnemat og ja jeg har svarene, men siden det sikkert kommer til komme bare slike kommentarer får jeg vel forklare. Det gjelder oppgave C. Der regnet samtlige i klassen min som følger: Idrett: 100*12/25=48% Data: 100*4/25=16% 48% (data) -16% (idrett) =32% Svar: Det er 32% flere som har idrett i stedet for data som hobby. Dette er derimot ikke det korrekte svaret. Svaret er nemlig 300%. Fordi de var ute etter hvor mange prosent over 4 det var. Ergo 12/4*100=300% Men jeg mener helt klinkende klart at oppgaveteksten var flertydig og det gjør resten av klassen også. Eller er det jeg som tar feil? Grunnen til at jeg ikke ville si dette var fordi jeg ville se hvilken måte dere ville løse oppgaven på, uten at dere skulle bli påvirket av at dere visste svaret og visste hva dere skulle gjøre. Jeg ville altså se hvordan dere andre her på forumet hadde tolket oppgaven i omtrent samme situasjon som vi var i. Endret 16. mai 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
havfal Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg ser ikka at oppgaven gjør det klart at resten av klassen skal være med. Det første jeg tenkte var 300% etter litt kjapp hoderegning. Lenke til kommentar
Jørgen Hattemaker Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Du tar helt feil. Om man spør om hvor mange prosent flere som bruker tid på idrett i forhold til de som bruker datamaskinen så er det soleklart at du må ta utgangspunkt i hvor mange som bruker mest tid på datamaskinen. At en hel skoleklasse kan gjøre denne feilen er direkte hårreisende. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg har nå lest oppgaven for meg selv gjentatte ganger og har etter en tenkepause kommet fram til at jeg selvfølgelig har helt feil, og dere pluss min lærer har helt rett. Jeg tok helt klart oppgaven for gitt og tenkte på den som; for enkel. Jeg har tydeligvis lest oppgaveteksten for dårlig, og ikke tenkt skikkelig gjennom den, og det har vel resten av klassen også gjort. Nok en god grunn til å lese oppgaveteksten nøye Preben! Nå er jeg ikke 100% sikker på om hele klassen fikk feil på den oppgaven der og tolket den feil og det tror jeg heller ikke, men det virket hvertfall slik. Vi fikk prøven nemlig like før vi skulle dra hjem og vi fikk derfor ikke særlig tid til å snakke om den med verken klassekamerater eller læreren. Jeg skulle nok ikke forhastet meg slik med å lage denne tråden og heller tenkt skikkelig, skikkelig gjennom oppgaveteksten. Beklager for å ha vært til bry. TSP Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Seriøst - jeg turte ikke poste her fordi jeg synes 300 % ble litt vilt. Moro å ha rett!! Lenke til kommentar
TSP Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Skjønte ikke helt hva du mente med det JoachimR... Du syntes svaret ble litt vilt og så i det neste øyeblikket snakker d om at du har rett? Endret 17. mai 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Skjønte ikke helt hva du mente med det JoachimR... Du syntes svaret ble litt vilt og så i det neste øyeblikket snakker d om at du har rett? 6122160[/snapback] Jeg så posten din i går under "ubesvarte innlegg", regnet ut b-oppgaven, og skrev så det fosset. Men var redd 300 % var feil - og jeg ville da ikke ha på meg at jeg ikke kunne regne - så jeg turte ikke poste det... Lenke til kommentar
Zattaxu Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hadde det blitt spurt om prosentpoeng hadde svaret vært 32, men prosent er relativt og svaret blir derfor som dere har vært inne på 300. Eksempel: Når sentralbanksjefen hever renta med 0,25 prosentpoeng, så hever han den fra f.eks. 2% til 2,25%, ikke 2% * 0,25% til 2,005%. Når man derfor hører på TV at sentralbanksjefen hever renta med 0,25 prosent, så er det altså feil, det skal være 0,25% prosentpoeng Håper det bidro til litt klarhet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå