tek73 Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Tenkte å kjøre et fleroppstartssystem med windows og Lindows. Har lite peiling og mange spørsmål. Det jeg lurer på er: 1. Vil det bli noe kluss om jeg bruker windows 98 på c: partisjonen og Lindows på d: partisjonen? 2: Kan jeg ha enda flere operativsystemer? 3: Drivere og slikt følger det med Lindows eller må jeg finne dem selv? Hvor finner jeg i såfall disse. 4: Holder det med basis datakunnskap (les windowsbruker) eller måbør man være Linux kyndig for å kunne bruke Lindows. Som tidligere nevnt er jeg ganske grønn så det hadde vært fint om dere som svarer skriver på en enkel måte så selv mor kan forstå. Takker på forhånd for alle svar og innspill. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 10:39, skrev tek73:Tenkte å kjøre et fleroppstartssystem med windows og Lindows. Har lite peiling og mange spørsmål. Det jeg lurer på er:1. Vil det bli noe kluss om jeg bruker windows 98 på c: partisjonen og Lindows på d: partisjonen?2: Kan jeg ha enda flere operativsystemer?3: Drivere og slikt følger det med Lindows eller må jeg finne dem selv? Hvor finner jeg i såfall disse.4: Holder det med basis datakunnskap (les windowsbruker) eller måbør man være Linux kyndig for å kunne bruke Lindows.Som tidligere nevnt er jeg ganske grønn så det hadde vært fint om dere som svarer skriver på en enkel måte så selv mor kan forstå.Takker på forhånd for alle svar og innspill. 1. Nei, det går helt fint! 2. Ja, tror f.eks. Lilo (bootloader) støtter opp til 16 forskjellige. 3. De aller fleste drivere følger med (og innstalleres automatisk), hvis du ikke har noe av det aller nyeste innen hardware, da. 4. Skjønner du mye av data GENERELLT, vil du som regel ikke få STORE problemer med Linux. Linux er en litt problematisk overgang for de fleste, da mye foregår på en litt annen måte enn i Windows. Lindows er vel ikke noe mer brukervennlig enn andre distroer, den bare ligner mye på Windows sånn rent utseendemessig. Så hvis du skulle få trøbbel med å innstallere f.eks hardware, så tror jeg ikke Lindows er noe bedre enn andre distroer. Dessuten så har Lindows stjålet endel software av GNU/OpenSource-miljøet uten å gi noe tilbake, så jeg vil egentlig ikke anbefale Lindows! Ikke gjør Lindows det noe stort bedre når det gjelder å kjøre Windows-programmer enn andre distroer, heller. Du kommer like langt med å bruke en ordentlig distro med Wine eller VMware. Prøv heller SuSE 8.1, den passer veldig fint for nybegynnere! :smile: Hvor gammel er maskinen din? Hva slags hardware har du (skjermkort, lydkort, minne osv)? runmad [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-10-06 12:45 ] Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Takker for hjelpen du har gitt. Svar på spørsmålene dine om min pc Spesifikasjoner asus 266 hovedkort 512 ddr ram athlon 1,33 ghz prossesor 60 gig hardisk ibm nvidia geforce 4 skjermkort (64 mb ram) dvd og cd brenner er scsi komponenter aopen 56 k modem 3 com combo nettverkskort logitech trådløst tastatur og mus gammel 15 tommer skjerm. Angående ditt svar. Jeg vil ikke sitte å pugge og plages i timesvis med et nytt operativsystem. Men jeg vil ha muligheten til å bruke linux uten å kunne det(-. Er "Suse" slik at det setter opp et greit skjermbilde så jeg kan klikke på det jeg vil bruke/ gjøre noe med eller er det slik at jeg må bruke en haug komandoer og lese meg gjennom en 200 siders manual for å bruke det. Jeg takker for ditt innspill. Men det gav meg nye spørsmål som jeg må ha svar på. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 13:17, skrev tek73:Jeg vil ikke sitte å pugge og plages i timesvis med et nytt operativsystem. Men jeg vil ha muligheten til å bruke linux uten å kunne det(-. Er "Suse" slik at det setter opp et greit skjermbilde så jeg kan klikke på det jeg vil bruke/ gjøre noe med eller er det slik at jeg må bruke en haug komandoer og lese meg gjennom en 200 siders manual for å bruke det. Flere av de store distroene virker ganske greit "out-of-the-box", Suse, RedHat og Mandrake har ganske gode grafiske installasjoner (bedre enn windows vil mange si). Hva du må lese av manualer og dokumentasjon etterpå kommer an på hva du vil bruke linux'en din til, men det er ikke noe problem å finne manualer på både 600 og 700 sider :smile: Vil anbefale at du leser litt generelt om *nix miljøet for å komme i gang, bli fortrolig med terminalen osv... Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 13:17, skrev tek73:asus 266 hovedkort512 ddr ramathlon 1,33 ghz prossesor60 gig hardisk ibmnvidia geforce 4 skjermkort (64 mb ram)dvd og cd brenner er scsi komponenteraopen 56 k modem3 com combo nettverkskortlogitech trådløst tastatur og musgammel 15 tommer skjerm. SuSE Linux er en av de beste distroene til å sette opp hardware automatisk, etter min mening. Det _kan_ hende du får litt problemer med tastaturet og musen din, uten at jeg skal være for sikker på det.Jeg er også litt usikker på om skjermkortet ditt er støttet i SuSE 8.1, men det er mye mulig! Resten burde gå helt greitt. runmad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå