Snublefot Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Selfølgelig skal hun få lov til å gå i hva hun vil. Bare fordi hun var fra et annen land skal man begynne å stille krav til hva akkuratt hun går med på 17.mai. Er faktisk ikke slik at bunader er noe man kjøper på hjørnet. De fleste bunader er innmari dyre og ikke noe man bare kjøper... Så vist man ikke har råd til det så kan man heller holde seg hjemme..? Nei dette er noe av det dummeste jeg har sett. Hun har like mye rett til å gå i toget, med eller uten bunad. Folk burde få gå i akkuratt hva dem selv vil, men normen er jo at man pynter seg litt. Det syntes jeg folk burde oxo gjøre. Men tar hun på seg en indisk festdrakt er jo det å pynte seg det oxo. Alle har ikke råd eller lyst til å gå med bunad. Det må man respektere... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Han sa dette "- Sandefjord er latterliggjort gjennom media for holdninger blant innbyggerne. (...) Jeg vet det er mange rasister i Sandefjord, og jeg kan ha strenge holdninger selv, men det går en grense for hvilke uttalelser man kommer med, sier ordfører Bjørn Ole Gleditsch til Sandefjord Blad."http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116871 6134858[/snapback] 6135063[/snapback] Og sammenhengen er..? At det kanskje finnes rasister i Sandefjord, betyr ikke at de sitter i kommunestyret. Hadde de nektet henne å gå i toget fordi hun er brun i huden, så hadde det vært en case... 6135165[/snapback] Mannen som har kommet med uttalselsene angående bekledningen hennes, har helt klart rasistiske tendenser. Dette fremgår kanskje ikke i artikkelen i denne tråden, men hans fremtreden i radioen var ganske klar etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Mannen som har kommet med uttalselsene angående bekledningen hennes, har helt klart rasistiske tendenser. Dette fremgår kanskje ikke i artikkelen i denne tråden, men hans fremtreden i radioen var ganske klar etter det jeg har hørt. 6199775[/snapback] Vedtatt kleskode, er vedtatt kleskode. Gjelder alle, enten du er fra india eller strømstad. Om det var noe særlig lurt, er en annen sak. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Selvfølgelig, men det var mye som kom frem under radiointervjuet hans, som ikke kom frem i artikkelen. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Vedtatt kleskode, er vedtatt kleskode. Gjelder alle, enten du er fra india eller strømstad. Om det var noe særlig lurt, er en annen sak. 6199788[/snapback] Hun hadde tenkt å følge kleskoden i den offisielle delen av programmet... Talen til 17mai komiteen og den slags Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Vedtatt kleskode, er vedtatt kleskode. Gjelder alle, enten du er fra india eller strømstad. Om det var noe særlig lurt, er en annen sak. 6199788[/snapback] Hun hadde tenkt å følge kleskoden i den offisielle delen av programmet... Talen til 17mai komiteen og den slags 6200184[/snapback] Bystyret har ofte et eget avsnitt i toget, og er fremdeles i den "offisielle delen" av programmet. "Bakgrunnen for kleskodekrangelen skal være et tidligere vedtak om at antrekket i 17. maikomiteen er bunad for kvinner og sjakett for menn." Dette er altså en gammel bestemmelse. Kanskje på tide å endre den, men det kan de jo se på i god tid til neste år. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Omtanken for kleskoden er rørende, men ærlig talt: Hvorfor kunne den ikke vært endret i år like godt som neste år? Hun spurte i god tid, og stemningen blandt de andre partiene var tilsynelatende positiv inntil gutteklubben "Vi som kanskje ikke kjempet under krigen, men i hvertfall gikk med binders i jakkeslaget" satte seg på bakbeina. På et møte tidligere i vår spurte indiskfødte Pournima Singh (Ap) komiteen hun leder om det var greit for dem at hun stilte opp i norsk nasjonaldrakt på første del av 17. mai-arrangementet, men at hun så skiftet til sari før borgertoget. Hva - om noe - tyder på at dette vil bli noe mindre problem neste år, om gutta boys ikke har pensjonert seg i mellomtiden. De vil neppe bli mindre opprørt om det kommer forslag om å endre kleskoden enn de ble av et uskyldig og høflig spørsmål om man kunne gjøre et unntak. Dette går på følelser, ikke regelrytteri. Det smaker ikke akkurat formalisme av disse utsagnene: - Jeg og noen til syntes det ville være upassende. Hun er en representant for Sandefjord, sier Dag Viggo Fure i Høyre til Sandefjords Blad. - Jeg er på ingen måte rasehater, men akkurat dette forslaget fikk jeg i vrangstrupen, sier Rolf Johannessen i Pensjonistpartiet til avisa. Overfor Dagbladet.no forteller sistnevnte at de var villige til å gå langt for å stoppe Singhs klesvalg. - Jeg fikk bakoversveis da hun fra India spurte om dette. Hvis hun ikke hadde gitt seg, ville vi innkalt til ekstraordinært bystyremøte. Det var sterke krefter i sving i forbindelse med denne saken, understreker Johannessen. Da han og kampfellene samlet støtte i forbindelse med komitémøtet skal det etter det Dagbladet.no får opplyst ha falt kommentarer som «Da kan hun vel like godt gå i burka» og «hun risikerer å bli steinet». - Jeg kan ha sagt noe slikt som at «hvordan skal dette ende til slutt». Samfunnet må ikke bli helt overtatt av andre kulturer, presiserer Pensjonist-politikeren i dag. Her var noen som ville ha seg denslags frabedt, og var villig til la det gå prestisje i saken. Jeg ser ingen grunn til å mistenke dem for å ha reglementet i tankene annet enn som skyts i denne saken. Her var det nok av de samme undertoner som vi finner her på forumet i sakens anledning: "La oss i alle fall ha denne ene dagen vi kan være oss selv nok og heise våre fordommer til topps i flaggstangen." "Og hvis noen synes vi er dumme, kan vi bare beskylde dem for å være politisk korrekte." Vel, det kan jo tenkes at det politisk korrekte faktisk - huff og huff - noen ganger er korrekt... Geir Endret 29. mai 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå