Gå til innhold

Tvunget til bunad på 17mai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er som sagt at man skal ha på seg finklær - dette for å vise respekt :)

Men når ungdom kommer i dongribukser som ser slitt ut og den typer ting blir jeg irritert.

Man skal ha på seg pene klær på 17. mai - personlig liker jeg å gå i fin-klær og er stollt av dette!

Respekt kan alle vise - dette er hovedsaken!

Lenke til kommentar

Man kan utvise respekt uten å være pyntet, mener nå jeg. Skal man derimot representere en organisasjon eller lignende bør man være forskriftsmessig antrukket. Det er ingenting galt med den indiske festdrakten, forskriftene derimot.

Lenke til kommentar

Min mening:

Som en representant for kommunestyret må man innfinne seg med at kommunestyret kan vedta en kleskodeks, og at man da bør følge denne når man opptrer på vegne av kommunestyret. At kommunestyret i utgangspunktet vedtar en kleskodeks kan på den annen side virke noe stivt og gammeldags.

Som privatperson bør det være valgfritt hva man ønsker å gå med i toget, enten man er nordmann eller inder. Indiske nasjonaldrakter er forresten flotte og fargerike, og liver opp blant svarte dresser og bunader.

Når det gjelder flagg mener jeg det kun bør være norske flagg i toget, av den enkle grunn at det er norges grunnlovsdag man feirer, ikke den samiske eller indiske. Korpsfaner osv er naturligvis også greit. Men dette var det kanskje en annen tråd for her et sted..

Lenke til kommentar

Jeg synes selv at det hadde vært best om de fleste gikk i dress/bunad, men det skal selvsagt ikke være tvang.

Men en ting jeg synes er rart, er at noen folk med utenlands opprinnelse går med andre flagg enn det norske flagget. Det er vel heller unødvendig? Når man feirer norges nasjonaldag så kommer man ikke med et svenskt/pakistansk/nigeriansk flagg i toget?

Vet ikke om det er vanlig overalt, men her jeg bor er det hvertfall slik.

Lenke til kommentar
Beste i denne saken er jo at Ordføreren står frem i Sandefjordsblad, Vg osv og sier at han vet det er mange/flere rasister i Sandefjord.

6134533[/snapback]

Fordi du mener han er rasist selv..?

6134804[/snapback]

Han sa dette "- Sandefjord er latterliggjort gjennom media for holdninger blant innbyggerne. (...) Jeg vet det er mange rasister i Sandefjord, og jeg kan ha strenge holdninger selv, men det går en grense for hvilke uttalelser man kommer med, sier ordfører Bjørn Ole Gleditsch til Sandefjord Blad."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116871

Lenke til kommentar

Han sa dette "- Sandefjord er latterliggjort gjennom media for holdninger blant innbyggerne. (...) Jeg vet det er mange rasister i Sandefjord, og jeg kan ha strenge holdninger selv, men det går en grense for hvilke uttalelser man kommer med, sier ordfører Bjørn Ole Gleditsch til Sandefjord Blad."

6134858[/snapback]

Så det han sier er altså at han har vett nok til å holde de rasistiske kommentarene sine for seg selv? :!:

Lenke til kommentar
Beste i denne saken er jo at Ordføreren står frem i Sandefjordsblad, Vg osv og sier at han vet det er mange/flere rasister i Sandefjord.

6134533[/snapback]

Fordi du mener han er rasist selv..?

6134804[/snapback]

Nei, det har jeg ikke sagt, ikke tenkt heller.

Jeg moret meg derimot meg mer med tanken på rasistiske Sandefjord.

Lenke til kommentar
Når det gjelder flagg mener jeg det kun bør være norske flagg i toget, av den enkle grunn at det er norges grunnlovsdag man feirer, ikke den samiske eller indiske. Korpsfaner osv er naturligvis også greit. Men dette var det kanskje en annen tråd for her et sted..

6133225[/snapback]

tror jeg skal vifte med det franske og det amerikanske neste 17 mai....

Lenke til kommentar
Nei, det har jeg ikke sagt, ikke tenkt heller.

Jeg moret meg derimot meg mer med tanken på rasistiske Sandefjord.

6134940[/snapback]

Vel, jeg må si jeg ikke har noen forståelse for en slags kobling mellom "rasistiske Sandefjord" og dette vedtaket. Kleskodeks i kommunestyre-delen av 17.mai-toget har da overhodet ikke noe med rasisme å gjøre. Begrepet mister sin kraft når de brukes på den måten.

Lenke til kommentar
Vel, jeg må si jeg ikke har noen forståelse for en slags kobling mellom "rasistiske Sandefjord" og dette vedtaket. Kleskodeks i kommunestyre-delen av 17.mai-toget har da overhodet ikke noe med rasisme å gjøre. Begrepet mister sin kraft når de brukes på den måten.

6135021[/snapback]

6134858[/snapback]

Lenke til kommentar

6134858[/snapback]

6135063[/snapback]

Og sammenhengen er..?

At det kanskje finnes rasister i Sandefjord, betyr ikke at de sitter i kommunestyret. Hadde de nektet henne å gå i toget fordi hun er brun i huden, så hadde det vært en case...

Lenke til kommentar
Hva syntes dere om denne saken?

Min mening er at enten går man i bunad/dress i 17mai toget, eller holder seg vekk fra toget.

Det er trossalt norges nasjonaldag det er snakk om her.

6114449[/snapback]

Der blir for dumt, hvordan du ser ut/hvilken drakt du bruker har ikke noe om å si så lenge du feirer 17. mai. Skjønner ikke problemet egentlig.

Lenke til kommentar
og sammenhengen er..?

At det kanskje finnes rasister i Sandefjord, betyr ikke at de sitter i kommunestyret. Hadde de nektet henne å gå i toget fordi hun er brun i huden, så hadde det vært en case...

6135165[/snapback]

Skyt ikke meg for at jeg ler at en ordfører kan si noe slikt som ovenfor.

jeg bare lo av det.

Lenke til kommentar
Skyt ikke meg for at jeg ler at en ordfører kan si noe slikt som ovenfor.

jeg bare lo av det.

6135246[/snapback]

Vel vel, det er ikke alltid man klarer å lire av seg de rette ordene i enhver sammenheng. :p

6135270[/snapback]

Vet ikke om ordførern muligens er enig med deg ;)

Lenke til kommentar

hvorfor i all verden skal hun ikke få bruke nasjonaldrakten sin? altså vi feirer nasjonaldagen for at norges BEFOLKNING har fått frihet. hun er like mye norsk statsborger som oss andre + at hun har blitt beriket med en annen kultur. dermed er d jo respektløst å si at hun ikke får bruke sitt mest staselige antrekk for å feire nasjonaldagen i sitt eget land!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...