tom waits for alice Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Det står selvfølgelig (såvidt jeg leste) ikke noe om hvor i dette toget hun ønsker å gå.Kan jo like gjerne være i kommunedelen som i AP-delen... 6117984[/snapback] Ja, men det står at hun er formann i 17. mai komiteen. Da skal hun sikkert gå forrest i prosesjonen. Tenk så fint det hadde vært med en kvinne i indisk sari innimellom alle mannfolkene i franske sjaketter! Geir Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Det står selvfølgelig (såvidt jeg leste) ikke noe om hvor i dette toget hun ønsker å gå.Kan jo like gjerne være i kommunedelen som i AP-delen... 6117984[/snapback] Ja, men det står at hun er formann i 17. mai komiteen. Da skal hun sikkert gå forrest i prosesjonen. Tenk så fint det hadde vært med en kvinne i indisk sari innimellom alle mannfolkene i franske sjaketter! Geir 6118025[/snapback] Jeg som gikk i skjørt 17mai i 10.ende syns det bare er kult Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Det er vår dag, og om så være at det er flere kulturer i Norge, har de valgt å bo i landet, må de respektere vår kultur og våre tradisjoner. De forventer, nei krever, det når vi er i deres land, er det da så urimlig at vi krever det samme? Så da skal man kreve at en person skal gå i et plagg som ble oppfunnet på 1800tallet da nasjonalromantikken blomstret. Norsk kultur er nasjonalistisk i så henseende fordi grunnloven, du vet den tingen som vi den 17 mai feirer, ikke skiller mellom brun og hvit og svart. Man feirer ikke bunaden, lefsa eller hysemiddager. Men nemlig innholdet i grunnloven. Og hvem er grunnloven for? Jo alle de som oppholder seg i det norske riket. Og hvis den aktuelle personen ville ta på sin drakt for å hedre grunnloven, hva er galt med det? Er det galt av norske menn og kvinner å ikke gå i bunad? Hva med de som går i dress? Dress er iallefall ingen norsk oppfinnelse. De er alltså forrædere som svikter sitt land? patetisk Lenke til kommentar
The Norwegian Pikie Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hun må da må med hva hunn vil, men en bunad er tusen ganger finere enn alt annet.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Det finnes mange utrolig stygge bunader, så akkurat der er jeg ikke helt enig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Folk burde da gå i akkurat hva de vil på 17. mai. Samma om det er noe stygt eller pent. Og selvfølgelig kler folk seg pent. Det er en fest dag. Og dessuten blir damene som oftest mye finere i bunad Lenke til kommentar
warpig Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Dette er vår dag, og jeg finner det helt klart at det enten holdes til Norske tradisjoner, eller ingen ting. Trenger ikke blande inn hele verdens kulturer på VÅR dag, vi har 1 dag som er vår, som er 100% norsk, er det så mye å forlange? 6116246[/snapback] Men så kan man spørre seg; krever egentlig de det av oss viss vi besøker landet dems? Kan du underbygge den påstanden? Eller er det bare noe du tipper på? Vil èn feil gjøre en annen legitimt? Forakter jeg nasjonaldagen når jeg bare går i vanlige finklær? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Flagg skal behandles med respekt.Uansett hvilket flagg. 6117989[/snapback] Naziflagg også? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Flagg skal behandles med respekt.Uansett hvilket flagg. 6117989[/snapback] Naziflagg også? 6125884[/snapback] Såvidt jeg vet er nazistenes flagg som et organisasjonsflagg å regne (allà Norske Kvinners Sanitetsforening =P), i motsetning til det tyske nasjonalflagget. Det er uansett en helt annen diskusjon. =) Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 For øvrig så gikk jeg med skatesko, hettegenser og jeans i 7 klasse på 17mai i REN protest mot den norske kulturen. Hvorfor kan ikke alle bare være likegyldige til antrekk på 17 mai (ellers og)? Jeg driter vel i om han som står ved siden av meg på 17 mai har på seg bunad eller grilldress! Dette blir tåpelig, trangsynt og strengt. La oss vise at vi setter pris på annet enn den norske kulturen i dette ganske land! Jeg som person vil ta egentlig mest mulig avstand fra tradisjoner som bunad, 17mai eller barnetog. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 For øvrig så gikk jeg med skatesko, hettegenser og jeans i 7 klasse på 17mai i REN protest mot den norske kulturen. Mange unge liker å gjøre opprør, men når man blir voksen og skjønner mer om hvordan ting henger sammen så pleier man å roe seg litt. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) For øvrig så gikk jeg med skatesko, hettegenser og jeans i 7 klasse på 17mai i REN protest mot den norske kulturen. Mange unge liker å gjøre opprør, men når man blir voksen og skjønner mer om hvordan ting henger sammen så pleier man å roe seg litt. 6127309[/snapback] Jepp, er bare synd at enkelte ikke gjør det. Endret 18. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Nå har jeg ikke lest nesten noen av postene her, men ... Jeg synes det er fint at andre kulturer og våre nye landsmenn tar på seg festantrekkene sine for å feire Norge. Det viser bare solidaritet i mine øyne. Men, kravet er at hvis de først skal bære flagg, skal det være det norske. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 For øvrig så gikk jeg med skatesko, hettegenser og jeans i 7 klasse på 17mai i REN protest mot den norske kulturen. Og den dagen du skal i jobb intervju på et litt fint kontor, så dukker vel du opp i hullete jeans, sandaler, ørepluggene fra mp3spilleren i ørene og med capsen på snei? Bare fordi du synes det er teit at man skal være litt representabel? Lenke til kommentar
ofstad Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hva syntes dere om denne saken? Min mening er at enten går man i bunad/dress i 17mai toget, eller holder seg vekk fra toget. Det er trossalt norges nasjonaldag det er snakk om her. 6114449[/snapback] Altså man skal ha på seg pene og fine klær - dette viser respekt for dagen. Nrdmenn og innvandrere kan vel begge gå i bunad, men når det gjelder utenlandske drakter - så ser jeg heller ikke her det negative. Mitt poeng er at man skal ha på seg klær som er fine, og som igjen viser at de har respekt for dagen! Jeg så selv flere norske ungdommer som går i dongribukse: er dette helt rett da?? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 For øvrig så gikk jeg med skatesko, hettegenser og jeans i 7 klasse på 17mai i REN protest mot den norske kulturen. Mange unge liker å gjøre opprør, men når man blir voksen og skjønner mer om hvordan ting henger sammen så pleier man å roe seg litt. 6127309[/snapback] Eller fordi man blir for feig og kjipt til å gjøre noe annet? Samme pokker for meg hva folk går i på 17. Mai, om folk har tatt på seg sitt fineste antrekk og er stolt av det så er det respektløst å nekte de det. For min del så er det altfor mange som fokuserer på hvordan man kler seg. Når det gjelder jobbintervjuet så er det hva som er inne i hodet som er viktig. Finnes mange utrolig smarte og oppegående folk som nødvendigvis ikke har den nyeste dressen til mange tusen. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Synes dem kan gå i akkurat hva dem vill, den indiske festdrakten er faktsik ganske så stilig, og mye finere en russedressen, som mange russ går i tog med! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 For min del så er det altfor mange som fokuserer på hvordan man kler seg. Når det gjelder jobbintervjuet så er det hva som er inne i hodet som er viktig. Finnes mange utrolig smarte og oppegående folk som nødvendigvis ikke har den nyeste dressen til mange tusen. 6128711[/snapback] Smarte og oppegående folk vet at man bør gjøre et godt førsteinntrykk. Trenger ikke å bruke en dress til mange tusen, men en skjorte til 300kr og en glatt fin sort bukse holder i massevis. Men hettegenser, jeans og skatesko er ikke det jeg vil kalle "fint" i en sånn anledning. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Eller fordi man blir for feig og kjipt til å gjøre noe annet? Å være krampaktig "rebell" vitner om en indre usikkerhet som man prøver å overvinne ved å prøve å utstråle rebelskhet. Endret 18. mai 2006 av Pricks Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Godt sagt Pricks. Dette er noe de fleste ungdommer går igjennom. Heldigvis slapp jeg å gå igjennom denne trassen selv, og har vunnet både tillit og respekt for dette. Slikke oppover og sparke nedover er mitt ordtak, eneste veien å gå for å komme oppover er min erfaring. Endret 18. mai 2006 av BeFs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå