Gå til innhold

Tvunget til bunad på 17mai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bear^, du må forstå at det eneste hun ønsker å feire er Norge. Saken er den at hun er fra India, og at hun vil vise det halvdelen av feiringen. Du skriver at det er Norge som skal feires, og da spør jeg: Hva er Norge? Et land fullt av nordmenn? Nei! Norge er et flerkulturelt land fullt av folk fra alle verdens kanter. Å forsøke å skjule at noen av disse nyansene omsider – og heldigvis – har begynt å vise seg i politikken, det er direkte stygt.

Lenke til kommentar

Ja herre min hatt, Norge er da et flerkulturelt land, men nå er det ikke snakk om at vår nasjonaldag er noe verdensomspennende fenomen, men vår dag. Det er bare noen få millioner som feirer denne dagen, fordi det er vår dag. Vi skal ikke feire for India sin del, vi skal ikke feire for noen andre. Det er vår dag, og om så være at det er flere kulturer i Norge, har de valgt å bo i landet, må de respektere vår kultur og våre tradisjoner. De forventer, nei krever, det når vi er i deres land, er det da så urimlig at vi krever det samme?

Dette er vår dag, og jeg finner det helt klart at det enten holdes til Norske tradisjoner, eller ingen ting. Trenger ikke blande inn hele verdens kulturer på VÅR dag, vi har 1 dag som er vår, som er 100% norsk, er det så mye å forlange?

Lenke til kommentar
Og 17 mai har ingen ting med religion å gjøre, det er vår dag, norges dag. Vår nasjonal dag.

En sari har da heller ingenting med religion å gjøre. Det er et festplagg, og et vakkert et sådan.

Vi feirer 17 mai fordi Norge ble et selvstendig land da. Vi ble frigjort. Det er snakk om Norge her, ikke India eller noen andre land, men Norge.

Eh... Nei! Da hadde vi feiret enten 7. juni eller kanskje 26. oktober. Hvorfor kan du jo slå opp i leksikon eller historieboka.

Vi feirer derimot Grunnloven! Og den ble ikke forfattet av menn i bunad, men av menn som så utover landets grenser, lot seg inspirere av den franske revolusjon og USAs uavhengighetserklæring, og idealer for frihet og likeverd.

Jeg finner det rett og rimelig at de ikke får ha på seg nasjonal antrekke til sitt hjemland, for det er ikke deres hjemland som skal feires, men Norge. Hadde vi fått had på oss vår nasjonal drakt på deres nasjonal dag? I dont think so.

Jo det tror jeg ganske sikkert. Hadde jeg hatt på meg bunad på 4th of July i Denver i fjor hadde jeg garantert fått masse skryt og applaus. Desverre er jeg fra Oslo og har ingen bunad. Jeg var i Australia i januar for noen år siden, og der så jeg folk fra alle verdensdeler kledd i sine festklær. Jeg har aldri vært i India, men jeg tviler på at de hadde reagert på en bunad. De har så mange forskjellige folkedrakter i ulike delere av landet uansett.

Hvorfor skal vi hele tiden bøye oss i støvet og opprettholde "ytringsfriheten" når vi selv aldri får se noe av den? Om vi tråkker en utlendig på lilletåat så blir det helvette over alt. Men vi skal la oss tråkke på konstant.

Hvilken av dine tær er det som blir så voldsomt tråkket på av at en kvinne fra India som faktisk har tilpasset seg det norske samfunnet ønsker å feire vår nasjonaldag ved å kle seg i sine fineste klær?

Jeg hører hele tiden det derre forbanna tøvet "vi er ytringsfrihetens land" når det kommer til noe som skal gagne DEM. Men så snart vi sier en ting som kanskje kan være litt støtende for utlendinger, så er det farsken meg ikke snakk om mye ytringsfrihet.

Og hva i alle land å riker hadde det utbruddet med denne saken å gjøre? Dette dreier seg ikke om ytringsfrihet, om uttalelsene gubbene kom med var støtende var det enkelt å greit på grunn av manglende folkeskikk.

Nei, jeg synes det er fint at de ikke får ha på se andre nasjonale drakter på vår nasjonale dag. Vi er Norge, og vi feirer Norges nasjonale dag 17 Mai. Om du skal ha på deg en nasjonal drakt, så er det Norges nasjonale drakt du skal ha på deg, for det er Norge som skal feires.

6116144[/snapback]

Gjør det du.

Edit:

De forventer, nei krever, det når vi er i deres land, er det da så urimlig at vi krever det samme?

Gjør de? Hvor har du det fra? India var en stor handelsnasjon i mange århundrer, og lærte der igjennom å leve med fremmede kulturer, i tillegg til at de var under engelsk styre i hundre år og fikk lære seg å akseptere fremmede skikker "the hard way". Hvis du har bevis på det motsatte, så kan du jo heller underbygge påstanden...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hva har bunad med kommunal jobb å gjøre?

Jeg kan forstå at folk med minoritetsbakgrunn som jobber i forsvaret må stille i uniform om de går i tog som representant for forsvaret, eller i politiuniform om man er i politiet. Men er man kommunalt ansatt så er det nå greit å sette finklær som standard. Og så får hver og en selv avgjøre hva det er.

Jeg håper det blir en 17. mai med annet enn bunader og standard dressene.

Lenke til kommentar

Det passer vel egentlig godt overens med at det er en grunnlov som nektet jøder adgang til landet som feires. Jeg har sluttet å feire grunnlovsdagen for mange år siden, og slik nasjonalisme som PP, H og Frp sine representanter viser her får meg ikke til å ville begynne å feire den igjen. Den dagen ingen reagerer på om du har sari, bunad eller kofte på deg skal jeg begynne å vurdere om jeg skal gjenoppta feiringen.

Lenke til kommentar

så lenge hun er indisk så ser jeg ikke noen grunn til at hun skal tvinges til å gå i norsk bunad.

synes jeg hadde sett den nordmannen som hadde gått noe annet en bunad når/hvis de bor i utlandet...

edit: folk må kunne akseptere at Norge har blitt et flerkulturelt fellesskap...

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Samboeren min hørte denne personen fra Pensjonistpartiet på radioen, og etter hva samboeren min fortalte meg, så fremstod han som en regelrett rasist. Folk må få gå med hva de vil - og det gjør de fleste også, til og med Herr Pensjonistparti, han går jo i sjakett? Hva har det med nasjonaldagen å gjøre?

Hun er visst oppvokst i Norge, Ilpostino.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Vi har etterhvert blitt et flerkulturrelt samfunn så etter min mening syns jeg hun skal så absolutt få lov til det! Selvom det ikke er våres tradisjon å gå rundt i slike klær så syns nå iallfall jeg at det er bare koselig å se andre med forskjellige kulturelle antrekk på 17 mai, syns det er flott de vil feire den store dagens sammen med oss jeg :D

Lenke til kommentar
Jeg syns hun kan gå i hva hun vil. Norge er tross alt et land der det er ytringsfrihet og religions frihet. Når vi feirer Norge feirer vi jo også de verdiene Norge er bygd på. Da synes jeg at det blir feil å "tvinge" folk til å gå med et spesielt antrekk.

6114534[/snapback]

Joda, her har vi igjen ytringsfrihetens navn i en tekst. Hvor var ytringsfriheten da Muhammed karikaturene var ute å vandret? Da var det plutselig krenkende, blasfemisk etc. You name it. Og 17 mai har ingen ting med religion å gjøre, det er vår dag, norges dag. Vår nasjonal dag.

6116144[/snapback]

Såvidt jeg husket så var det grunnet høflighet og folkeskikk at de som regel ikke ble trykket, det var forsåvidt også min mening om hvorfor ikke trykke dem, men det får nå være så

Når det er en nasjonaldag så føler jeg at man skal ta på seg det fineste man har.

Denne damen vil jo ha på seg bunad i den offisielle delen av programmet, den delen som kommunen har pålagt henne å være ikledd bunad.

det vil hun gjøre.

Det hun ber om er å kunne i kle seg sin indiske drakt (jeg regner her med at det er det fineste hun har) fordi det er den hun synes er finest.

Jeg føler at det er å hedre 17 mai, akkurat som at jeg går i min favoritt skjorte/dress og du i din, osv

Lenke til kommentar

Folk kan selvfølgelig gå med de klærne de selv ønsker, vi bor i et fritt land. Men dersom komunen går for seg selv i en egen del av toget, så må man selvfølgelig innrette seg etter de kleskodene som komunen selv setter for sin del av toget. Hvis en komuneansatt ikke ønsker å gå i bunad, så kan hun jo bare gå i en annen del av toget.

Lenke til kommentar
Folk kan selvfølgelig gå med de klærne de selv ønsker, vi bor i et fritt land. Men dersom komunen går for seg selv i en egen del av toget, så må man selvfølgelig innrette seg etter de kleskodene som komunen selv setter for sin del av toget. Hvis en komuneansatt ikke ønsker å gå i bunad, så kan hun jo bare gå i en annen del av toget.

6117975[/snapback]

Det står selvfølgelig (såvidt jeg leste) ikke noe om hvor i dette toget hun ønsker å gå.

Kan jo like gjerne være i kommunedelen som i AP-delen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...