Gå til innhold

Hvite slaver i Nord-Afrika

Anbefalte innlegg

Rasisme/fordommer mot hvite er i praksis ikke like ille som rasisme og fordommer overfor andre folkeslag. Rasisme er så absolutt ikke noe "hvitt" fenomen, en spørreundersøkelse i USA har vist at indianere er like fordommsfulle overfor svarte som hvite er, og både svarte, hvite, og indianere har fordommer overfor muslimer. Muslimer har til gjengjeld fordommmer overfor svarte, hvite, og indianere.

6119462[/snapback]

For en nydelig verden vi lever i, hvor alle er fordomsfulle mot andre. Tenk å være en sånn person som går rundt og "hater" andre pga. hudfargen eller religionen. Det er muligens på tide å tilgi? Det er synd å se at noen er like fordomsfulle i dag som de var for 300 år siden.

6119593[/snapback]

Enkelte folkegrupper og religiøse gjør ikke akkurat alt de kan for bli godtatt. Og det var ikke rasistisk ment. Det er bare en betraktning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordommer er helt neturlig, og en konsekvens av hvordan vi tenker. Eneste mtåen å forholde seg til en kompleks verden er å gruppere og generalisere. Og vi bruker våre erfaringer når vi møter nye situasjoner.

Har man oftere dårlige erfaringer med muslimer enn med andre personer, så er det helt riktig å lære av disse. Noe annet ville være dumt.

Fordommer er altså en nødvendighet og det er ikke noe feil med det i det hele tatt. I hvertfall slik begrepet blir brukt i dag.

Problemet er når fordommene oppstår basert på irrasjonelle grunner. Og hvordan man forholder seg til fordommene. I møte med nye mennesker så må man finne en balanse mellom tidligere erfaringer og åpenhet for den nye personen. Når man lar fordommene dominere ens holdning til andre, da blir dem et problem.

Så fordommer i seg selv er ikke et problem. Men fordommer basert på kunnskapsløshet og irrasjonalitet, og det å la seg dominere av fordommer i møte med andre, det er problemer.

Edit: Derfor finner jeg også slike undersøkelser som viser at alle har fordommer mot alle andre ganske uinteresante. For det sier seg egentlig selv. (Og mennesker som påstår de ikke har fordommer, de har jeg ganske mange fordommer mot.)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Hvorfor står det ikke noe om dette i våre historiebøker? Det kan ikke sies å være en "mindre hendelse" heller.

6113927[/snapback]

Det står i historiebøkene, hvis ikke så hadde ikke fenomenet vært kjent ;)

Men fra spøk til revolver, dette er et ganske velkjent fenomen, grunnen til at det ikke er prioritert like sterkt i allmennutdannelsen som den amerikanske slavehandelen er nok at den ikke hadde like stor påvirkning på historia.

Lenke til kommentar
Det kan vel ha mer med prioritering enn frykt for å støte muslimer. 3000 - 4000  norske slaver på en periode på 200 år er egentlig ikke så mye. Vi lærer ikke om sjørøvervirksomheten i Sørøst-Asia(shanghaie) eller Karibien heller, tror jeg. Det blir luket ut som mindre viktig når man tenker på perioden historie omhandler.

Men når jeg tenker meg om så lærte vi vel ett eller annet om afrikansk sjørøveri. Var det ikke slik at norske sjømenn reiste under svensk flagg? fordi de hadde betalt en avgift til en eller annen sjørøverstat(alger)

6119496[/snapback]

Man kan vel ikke sammenlikne sjørøvervirksomheten i Sørøst-Asia med sjørøver virksomheten i Norske farvann...? Det er forskjell på Euorpa-historie og Verdens-historie. 4000 norske slaver er ganske mye, spesielt når det bare er et par hundre år siden det skjedde.

6119510[/snapback]

De fleste norske slavene ble fanget i Middelhavet selv om sjørøverne selvsagt også herjet andre steder. Og nei jeg ser ikke forskjellen mellom at nordmenn ble fanget i middelhavet eller Sørøst-Asia. Tror du normennene merket noen forskjell mellom å bli fanget av asiater eller afrikanere? Begge deler er del av Norges historie.

Men vi får vel bare enes om å være uenige. Jeg har i hvertfall ikke nok ballast til en saklig diskusjon

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Fordommer er helt neturlig, og en konsekvens av hvordan vi tenker. Eneste mtåen å forholde seg til en kompleks verden er å gruppere og generalisere. Og vi bruker våre erfaringer når vi møter nye situasjoner.

Har man oftere dårlige erfaringer med muslimer enn med andre personer, så er det helt riktig å lære av disse. Noe annet ville være dumt.

Fordommer er altså en nødvendighet og det er ikke noe feil med det i det hele tatt. I hvertfall slik begrepet blir brukt i dag.

Problemet er når fordommene oppstår basert på irrasjonelle grunner. Og hvordan man forholder seg til fordommene. I møte med nye mennesker så må man finne en balanse mellom tidligere erfaringer og åpenhet for den nye personen. Når man lar fordommene dominere ens holdning til andre, da blir dem et problem.

Så fordommer i seg selv er ikke et problem. Men fordommer basert på kunnskapsløshet og irrasjonalitet, og det å la seg dominere av fordommer i møte med andre, det er problemer.

Edit: Derfor finner jeg også slike undersøkelser som viser at alle har fordommer mot alle andre ganske uinteresante. For det sier seg egentlig selv. (Og mennesker som påstår de ikke har fordommer, de har jeg ganske mange fordommer mot.)

6119639[/snapback]

Ja kunnskapsløshet og irrasjonell tankegang er problemet.

Mange som ikke liker negre har ikke engang møtt en neger, de kan vise frem fakta og avisartikler som viser at negre er mer kriminelle osv. men litt menneskelig kontakt hadde nok forandret tankegangen deres. Kan hende denne verdenen er for kompleks for noen så de må ty til generaliseringer. Det er en lett utvei og alle vet at:

Jøder er grådige.

Muslimer er terrorister og blodtørstige pirater.

Negre er kriminelle og svarte.

Hvite menn er slavedrivere og hvite.

Naturligvis har vi alle fordommer, men vet ikke om det er lav intelligens eller sosiale mangler som gjør at veldig mange blir blendet av de fordommene. Da begynner vi vel å snakke om rasisme kamuflert i rasjonelle fordommer.

PS: Dette blir litt off topic, men det skal ikke skje igjen.

Lenke til kommentar
Er det en fordom at negere er svarte?

6121264[/snapback]

Det finnes de som ikke liker noen pga. hudfargen. Dermed er de fordomsfulle pga. fargen, måtte det vare svart, hvit, brun, gul eller rød.

Feks;

Den aktuelle personen er svart, generelt liker jeg ikke svarte mennesker dermed liker jeg ikke ham. Han er jo svart. Det er så enkelt at alle kan skjønne det, selv de som desverre ikke er velsignet med inteligens.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...