Gå til innhold

Hvite slaver i Nord-Afrika

Anbefalte innlegg

Det er velkjent at europeere i Amerika tok med seg svarte slaver ifra Afrika til USA og solgte de der. Det er mye mindre kjent at arabere fra Nord-Afrika dro på pirat-tokt til Norden og resten av Europa og tok europeere til fange. De ble tatt med tilbake til Algerie, Tunisia, Marokko og andre Nord-Afrikanske stater. Dette foregikk omtrent på samme tidspunktet som den mer velkjente slavehandelen.

Veldig interessante artikkeler:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/15/466255.html

Eldre artikkel:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/10/24/447340.html

Hvorfor står det ikke noe om dette i våre historiebøker? Det kan ikke sies å være en "mindre hendelse" heller.

edit: la til litt

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er velkjent at europeere i Amerika tok med seg svarte slaver ifra Afrika til USA og solgte de der. Det er mye mindre kjent at arabere fra Nord-Afrika dro på pirat-tokt til Norden resten av Europa og tok europeere til fange. De ble tatt med tilbake til Algerie, Tunisia, Marokko og andre Nord-Afrikanske stater. Dette foregikk omtrent på samme tidspunktet som den mer velkjente slavehandelen.

Veldig interessant artikkel:

Hvorfor står det ikke noe om dette i våre historiebøker? Det kan ikke sies å være en "mindre hendelse" heller.

edit: la til litt

6113927[/snapback]

Det er en veldig liten del av verdenshistorien som er nevnt i historiebøkene for videregående skole, av den enkle grunn at det er et nærmest utømmelig emne. I følge wikipedia.org regner forskerene med at 12 millioner slaver ble fraktet fra afrika til amerika. Mange millioner etterkommere av slavene lever fremdeles i amerika, dette har hatt betydelig påvirkning på befolkningen: f.eks. er Jamaicas befolkning hovedsaklig etterkommere etter slavene. I USA har kampen etterkommerene av slavene har ført for like rettigheter (og kampen som hvite ekstremister har ført mot like rettigheter) hatt betydelig påvirkning på samfunnet helt opp til våre dager. USA har som den ene av to supermakter etter annen verdenskrig hatt en svært stor påvirkning på hele verden (og spesielt den vestlige). De hvite slavene i afrika antas å ha utgjort ca 1 million, det er trolig ikke særlig mange etterkommere av dem, så etterkommerene har sannsyneligvis ikke hatt stor innflytelse på landene de lever i, og landene er ikke stormakter så deres påvirkning på resten av verden er begrenset. Derfor er den hvite slavehandelen i den (veldig) store sammenheng (verdenshistorien) en "mindre hendelse". Dette virker kanskje kynisk for noen, men historie handler om hva og hvem som har hatt innvirkning på hvem, på hvilken måte til hvilke tider.

Lenke til kommentar
Hvorfor står det ikke noe om dette i våre historiebøker?

Det er bare den Onde Hvite Mann som kan gjøre onde ting skjønner du vel ;)

Ikke frata oss vår dårlige samvittighet nå da! Det kunne jo være at vi ikke fratar andre lands mennesker ansvaret for seg selv!

Lenke til kommentar

Dette er jo faktisk et velkjent tema, det er faktisk laget film om det (min alkholmarinerte hjerne husker ikke hvilken i øyeblikket) om dette.

Nordmenn/Dansker drev faktisk også med slavehandel i området og det er også historier om nordmenn som er blitt tatt til fange som slaver i disse landene

Lenke til kommentar
Dagbladet hadde vel en lik artikkel for ikke så lenge siden.

6116696[/snapback]

Ikke si det til noen, men det er faktisk nøyaktig den samme artikkelen som trådstarter lenker til i første innlegg.

6116938[/snapback]

Jeg leste artikkelen da den kom ut første gangen også, men synes den var såpass interessant at jeg postet den her da jeg så den andre gangen.

Lenke til kommentar

6116696[/snapback]

Ikke si det til noen, men det er faktisk nøyaktig den samme artikkelen som trådstarter lenker til i første innlegg.

6116938[/snapback]

Jeg leste artikkelen da den kom ut første gangen også, men synes den var såpass interessant at jeg postet den her da jeg så den andre gangen.

6117491[/snapback]

Du så at den var postet, men siden den var så interesang postet du den igjen?

Lenke til kommentar

6116696[/snapback]

6116938[/snapback]

6117491[/snapback]

6117509[/snapback]

Er den postet her på forumet tidligere også? Det har jeg ikke sett.

Lenke til kommentar

6116696[/snapback]

6116938[/snapback]

6117491[/snapback]

6117509[/snapback]

6117538[/snapback]

Nei, bare jeg som blander brukere. Snillingen postet akkurat samme link som deg, og kommentarene var vel rettet mot han.

Lenke til kommentar
Hvorfor står det ikke noe om dette i våre historiebøker?

Det er bare den Onde Hvite Mann som kan gjøre onde ting skjønner du vel ;)

6117462[/snapback]

Onde ting har blitt gjort til alle tider i alle land i verden, men i de siste hundreårene har hvite menn utmerket seg ved å være særdeles effektive i sin ondskapsutøvelse.

Lenke til kommentar

Pricks: Lite gjennomtenkt kommentar.

Men dette beviser nok en gang at verken hvite, svarte, gule, eller røde og blå for den saks skyld, er bedre enn noen andre. Vi er alle mennesker, alle menneske"raser" og land har gjort mye som aldri kan tilgis.

Forøvrig, en stor forskjell mellom den svarte og hvite slavehandelen er at hvite tok svarte slaver fordi de mente de var undermennesker, men tok de svarte/muslimene slaver fordi de bevisst var lyse i huden?

Lenke til kommentar
Forøvrig, en stor forskjell mellom den svarte og hvite slavehandelen er at hvite tok svarte slaver fordi de mente de var undermennesker, men tok de svarte/muslimene slaver fordi de bevisst var lyse i huden?

6118698[/snapback]

Selvsagt så muslimene på ikke-muslimer som undermennesker eller dyr. En del gjør det fortsatt i dag.

Lenke til kommentar

6116696[/snapback]

6116938[/snapback]

6117491[/snapback]

6117509[/snapback]

6117538[/snapback]

Nei, bare jeg som blander brukere. Snillingen postet akkurat samme link som deg, og kommentarene var vel rettet mot han.

6117623[/snapback]

Tull, det er ikke samme link. Det er derimot to ganke like artikler

Lenke til kommentar

6117538[/snapback]

Den ble postet sist gang Blabladet hadde artikkelen. Men det ble ikke noe debatt av det.

6119346[/snapback]

Ok, da forstår jeg.

On-topic: Jeg synes fremdeles det er en såpass stor hendelse i Europahistorien at det bør være med i litt mer allmenne historiebøker. Men sånn som jeg har forstått det så er det fortsatt et litt omdiskutert emne. En annen årsak kan være at det er politisk ukorrekt å ha med i norske skolebøker. Hva skal barna tro om muslimene? Fysj av meg. :roll:

Lenke til kommentar

Rasisme/fordommer mot hvite er i praksis ikke like ille som rasisme og fordommer overfor andre folkeslag. Rasisme er så absolutt ikke noe "hvitt" fenomen, en spørreundersøkelse i USA har vist at indianere er like fordommsfulle overfor svarte som hvite er, og både svarte, hvite, og indianere har fordommer overfor muslimer. Muslimer har til gjengjeld fordommmer overfor svarte, hvite, og indianere.

Lenke til kommentar

Det kan vel ha mer med prioritering enn frykt for å støte muslimer. 3000 - 4000 norske slaver på en periode på 200 år er egentlig ikke så mye. Vi lærer ikke om sjørøvervirksomheten i Sørøst-Asia(shanghaie) eller Karibien heller, tror jeg. Det blir luket ut som mindre viktig når man tenker på perioden historie omhandler.

Men når jeg tenker meg om så lærte vi vel ett eller annet om afrikansk sjørøveri. Var det ikke slik at norske sjømenn reiste under svensk flagg? fordi de hadde betalt en avgift til en eller annen sjørøverstat(alger)

Lenke til kommentar
Det kan vel ha mer med prioritering enn frykt for å støte muslimer. 3000 - 4000  norske slaver på en periode på 200 år er egentlig ikke så mye. Vi lærer ikke om sjørøvervirksomheten i Sørøst-Asia(shanghaie) eller Karibien heller, tror jeg. Det blir luket ut som mindre viktig når man tenker på perioden historie omhandler.

Men når jeg tenker meg om så lærte vi vel ett eller annet om afrikansk sjørøveri. Var det ikke slik at norske sjømenn reiste under svensk flagg? fordi de hadde betalt en avgift til en eller annen sjørøverstat(alger)

6119496[/snapback]

Man kan vel ikke sammenlikne sjørøvervirksomheten i Sørøst-Asia med sjørøver virksomheten i Norske farvann...? Det er forskjell på Euorpa-historie og Verdens-historie. 4000 norske slaver er ganske mye, spesielt når det bare er et par hundre år siden det skjedde.

Lenke til kommentar
Rasisme/fordommer mot hvite er i praksis ikke like ille som rasisme og fordommer overfor andre folkeslag. Rasisme er så absolutt ikke noe "hvitt" fenomen, en spørreundersøkelse i USA har vist at indianere er like fordommsfulle overfor svarte som hvite er, og både svarte, hvite, og indianere har fordommer overfor muslimer. Muslimer har til gjengjeld fordommmer overfor svarte, hvite, og indianere.

6119462[/snapback]

For en nydelig verden vi lever i, hvor alle er fordomsfulle mot andre. Tenk å være en sånn person som går rundt og "hater" andre pga. hudfargen eller religionen. Det er muligens på tide å tilgi? Det er synd å se at noen er like fordomsfulle i dag som de var før i tiden.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...