Agurken Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hvordan lager man "Kamera Obscura"? Som er det eldste kamera som finnes, og det skal var lett å lage dette apparatet! Det skal ikke koste noe å lage det heller... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) med kartong og tape. Husker vi lagde slike i foto valgfag på barneskolen. Vi brukte også gamle filmrull hylser som vi lagde knappenåls hullene i siden vi da også fikk en enkel mekanisme for åpning og lukking ved å bruke lokket til hylsa. Endret 16. mai 2006 av Xell Lenke til kommentar
Agurken Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 har du en oppskrift? som jeg kan finne på nette? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 søkte litt men fant ikke noen oppskrift, men det er relativt enkelt å forklare. Vi lagde det av 10 stk ca 10x10cm kartong. Tape sammen 5 biter til en kube der den ene siden mangler. De andre bitene skal også tapes på samme måten men da slit at denne delen går akkurat utenpå den andre. Da kan det være lurt å legge bitene på utsiden av den du akkurat har laget og siden bitene er like store vil tapen plukke opp "slakket". Disse delene kan derme trees utenpå hverandre for å lage en kube. Den delen som går utenpå lager man ett lite hull med knappenål (derav kallenavnet "pinholecamera"). Dette er den enkle måten men da må man også passe bedre på at hullet er tildekket helt til man er klar for eksponering. Det vi gjorde for å gjøre dette enkelt var å skjære av en ring fra filmrull hylsen og tape denne fast slik at hullet i boksen var omtrent midt i denne sirkelen også brukte vi lokket til hylsen til å åpne og lukke. Skarpheten i bildet avhenger av størrelsen på hullet man lager, men med mindere hull kreves også lenger eksponering. Siden jeg ikke fant noen bilder skal jeg se om jeg ikke kan lage noen enkle skisser Lenke til kommentar
Agurken Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 nice....hadde vert fint med skisse! =) Lenke til kommentar
Agurken Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 http://www.exploratorium.edu/science_explo...es_pinhole.html Lenke til kommentar
joostein Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Kan jo i denne sammenheng nevnet at søndag 30. april var Worldwide Pinhole Photography Day, hvor folk fra store deler av verden gikk ut med sine pinhole-kameraer og fotograferte. Resultatene kan du se på pinholeday.org (Trykk på galleri og velg år, land og by for å se bilder. I Bergen arrangerte Antonio Stasi i denne anledning et pinhole kurs hvor vi lagde våre egne kameraer som vi fotograferte med 30.april. Bildene er lastet oppt til pinholeday.org, du finner derfor en god del bilder hvis du søker på "Bergen". Kan gi en kort forklaring på hvordan vi lagde kameraene. Vi brukte 4x5" film, og lagde derfor litt store bokser, så størrelsen på boksen varierer litt etter hvor stor film du bruker (alle typer film kan brukes). Det du trenger er en boks som er lystett og gjerne sort innvendig. For å lage selve "nålehullet" brukte vi en bit av en kobberplate som var 2mm tykk. I denne banket vi forsiktig med hammer og nål til vi fikk en liten bul på motsatt side av kobberplaten, her er det litt viktig at du ikke slår nålen helt gjennom, da blir hullet enten for stort eller så blir det ikke helt rundt. Når du har fått denne bulen på kobberplaten går du over med fint sandpapir og pusser på bulen til du etterhvert kan se et hull. For 4x5" film skal hullet være ca. 0,3mm, jeg har også brukt dette på 35mm film og det funket bra. På mitt Nikon D70 derimot ble hullet for stort og bildene ble uskarpe. En annen ting som avgjør skarphet på bildene er tykkelsen på kobberen rundt selve hullet, jo tynnere det er jo skarpere blir bildene, så det kan lønne seg å bruke god tid med sandpapiret. Brennvidden avhenger av hvor langt hullet er fra filmen, jo nærmere jo mer vidvinkel. Når du har både en boks og et kobberhull klart, fester du hullet på den ene veggen i boksen med tape, sørg for at det blir lystett. Filmen må festes på motsatt vegg i boksen, dette må gjøres i totalt mørke. Selve nålehullet må dekkes til frem til du skal ta bildet. Det er også nødvendig å bruke stativ. Et hull på 0,3mm tilsvarer en blender på ca. 256, så det er nødvendig med ganske lang lukkertid. Ved iso100 film på en halvveis overskyet dag burkte vi 25sekunder (vi tok da bilde av en bygning som var relativt mørk). Når jeg brukte 35mm film hadde jeg i en iso1600 film, da prøvde brukte jeg lukkere mellom 3 og 8sekunder avhengig av lysforholdene. Når du oppererer med en lukker på rundt 30sekunder gjør det heller ikke så mye om du tar noen sekunder fra eller til på eksponeringen da du må doble/halvere lukkertiden for å over-/undereksponere bildet med en blender. Ett godt tips til motiver kan være noe som har en del forgrunn og bakgrunn, siden du fotograferer med blender 256 vil du få stor dybdeskarpeht, hvor det som er 1cm fra hullet vil være like "skarpt" som det som er 1km fra hullet. Her er en guide for å lage en eksponerings-kalkulator. Med denne kan du med hjelp av måling med tradisjonell lysmåler finne ut hvilken lukker du må bruke ved blender 256. Ble litt lenger enn jeg hadde planlagt dette innlegget, men håper du får nytte av det. Bare å spørre om det er noe mer du lurer på. Edit: legger til et bildet tatt med D70 og pinhole, mener å huske å ha brukt 30sek lukker. Endret 18. mai 2006 av joostein Lenke til kommentar
Xell Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 interesant joostein Kan jo nevne at varianten vi lagde på barneskolen var en variant som kun er ment for fotopair. Det flotte med slike kameraer er jo at man får en mer grunnleggende forståelse for hvordan prosessen er. Litt merkelig at jeg ikke ble bitt av fotografibasillen, for jeg husker at jeg synes det var utrolig artig å løpe rundt å ta sorthvit bilder av flotte naturmotiver med pinhole for å løpe opp på mørkerommet og fremkalle og se om vi hadde klart å plassere kameraet riktig og velge rett eksponering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå