hpfarstad Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hei! Har et problem med at når jeg ser film, så er gjerne dialogen så lav at jeg må skru opp til et nivå på forsterkeren som jeg nesten aldri bruker. Men plutselig kan det komme en f.eks. en eksplosjon, og da er det som hele huset rister. Må selvfølgelig skynde meg å skru ned lyden igjen, men før det er gjort er som regel lydnivået på dialogen så lav igjen at det er umulig å høre hva de sier.. Kunne tenkt meg at nivået på dialog og ellers "lave" lyder i filmen var normalisert til lydnivået, slik at spesialeffektene ikke ble noe særlig høyere enn dialogen. Ser man en film direkte på TVen så blir det jo til en viss grad sånn, men det er vel heller andre grunner til enn godt oppsett! Hva kan dette skyldes? Det forekommer både ved Stereo, Prologic og 5.1, både DVDer og xvid filmer... Kan det ha noe å gjøre med motstand i høytalere eller rett og slett dårlig innstillinger? Har særdeles lite peiling på sånt... M.v.h. hpfarstad Lenke til kommentar
radiated Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Filmselskapene har, heldigvis vil jeg si, gått inn for å standardisere lydvolum på dialog vs effekter på DVD. Dette gjør man for å ha god dynamikk i lydbildet. For at f.eks en eksplosjon skal virke kraftfull, nå den nødvendigvis være mye mye høyere enn dialog. Hvis all dialogen var normalisert, ville ingen orke å høre på samme høye volum som ellers, og følgelig ble eksplosjonene slappe og uengasjerende. Hvis du ønsker å høre alt på omtrent samme nivå (og dermed ta bort dynamikk og engasjement i lyden), kan du sette inn en sterokompressor mellom DVD-spilleren og forsterkeren. Et eksempel på en slik en er denne: http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/22928 Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Kan det være at nivået på senterkanalen er for lavt?? All dialog ligger som regel i senter.. Mvh Ketil Morstøl. Lenke til kommentar
hpfarstad Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Kan det være at nivået på senterkanalen er for lavt?? All dialog ligger som regel i senter.. Mvh Ketil Morstøl. 6122660[/snapback] Godt mulig det. Centerhøytalern er muligens også underdimensjonert i forhold til fronthøytalerne. Får prøve å kjøre opp volumet på den kanalen ihvertfall... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå