Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Soting av vinduer på VW Passat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FEIL:

Frontruta kan du sote 15cm fra topp..

Siderutene framme 42-43%?

Men bakruta og siderutene bak kan du omså male igjen. ingen regler der..  :thumbup:

6133362[/snapback]

RIKTIG:

Når skal folk skjønne at det ikke er lov å sote ruten framfor B-stolpen! Det er ikke lov å sote rutene ved siden av føreren og passasjer framme!!

6133446[/snapback]

FEIL:

Men bakruta og siderutene bak kan du omså male igjen. ingen regler der..  :thumbup:

6133362[/snapback]

RIKTIG:

§ 31-1. Generelt om vindu

Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. 

Kjelde: Lovdata

6124536[/snapback]

:roll::whistle:

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Soting framfor bstolpen kan godkjennes av Vegvesenet dersom den er nok gjennomsynlig. Ingen diskusjon på dette, gjorde det idag, og fikk det på under "Annet" i vognkortet ;) ;)

6137130[/snapback]

Hvor mørk var denne?

Hadde vært digg med litt soting, blir så koslig inne i bilen da :love:

Lenke til kommentar
Soting framfor bstolpen kan godkjennes av Vegvesenet dersom den er nok gjennomsynlig. Ingen diskusjon på dette, gjorde det idag, og fikk det på under "Annet" i vognkortet ;) ;)

6137130[/snapback]

:blush:

Greie karer du traff da, eg spørte og fikk blankt nei til soting framfor B-stolpen. Men fattern jobber på veitrafikkstasjonen så eg skal nok få det til... :D

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Hvor i all verden står det at det er ulovlig med soting da? Er synlighetsgrad det går på..

6144755[/snapback]

Ikkje spørr meg, eg spørte nå berre dessa luringane som jobba på trafikkstasjonen, og dei sa at alt utenom dei som var orginalt var ulovlig.

Har du bilde av bilen med sota vindu?

Lenke til kommentar
Ikkje av frontvinduene.. Har av bakvinduene, dette er da folie som er litt mørkere enn den på frontvinduene. Har ikkje tatt bilde av dei framme endå, tenkte å gjøre det i morgen. Tok dette rett etter eg la på folien på siderutene bak.

10.jpg

6145175[/snapback]

Noen der ute som har sotet alle eller noen av vinduene sine på lyseste farge? (gråtone) I såfall, hvor mye effekt har det når det gjelder å sperre ute sola? Man ser jo rett igjennom! Jeg synes nemlig det er penest å sote med lyseste filmen, men har fått høre og ser jo selv at den medium filmen er den som gir mest effekt.. men den får litt sånn "harry look".. spesielt siden man ikke kan sote de fremste vinduene..

Fint om noen kan komme med erfaringer på dette.. kanskje også har forsøkt begge deler.. spiller ingen rolle hvilken bil det er snakk om i dette tilfellet..

Fint om noen også kan sende inn bilder/linker av VW Passat mellom 2000 - 2003 modell som er sotet med lyseste og med medium film.. helst bilder som er tatt i normalt dagslys da de jeg har funnet så langt er enten tatt i en mekelig vinkel eller med blendende sollys.. (tatt fra siden)

Ellers lurer jeg også på erfaringer rundt det med RIIS bilglass, Hurtigruta bilglass evt. også Jan gustavsen bilglass i Trondheim om kundebehandling og produkt kvaliteten.. Har funnet en artikkel på nett der RIIS bilglass ikke har gjort det de skal..

Er det også normalt at det blir noen små bobler i sotingen slik det sier på denne artikkelen?

http://debatt.sol.no/show.fcgi?category=7&...500000000596897

Endret av siberiantiger
Lenke til kommentar

Er bare å sote alle vinduer det (ikke frontruta seff), går så fint at.

Det blir pent og du blir mest sannsynlig ikke stoppet for det, hvertfall ikke om du velger en av de lyseste filmene.

Bare bakrutene blir for pinglete og stygt, og har nesten ingen effekt,.

Lenke til kommentar
Er bare å sote alle vinduer det (ikke frontruta seff), går så fint at.

Det blir pent og du blir mest sannsynlig ikke stoppet for det, hvertfall ikke om du velger en av de lyseste filmene.

Bare bakrutene blir for pinglete og stygt, og har nesten ingen effekt,.

6149530[/snapback]

En ting er at det blir pent utenfra.. men hoved poenget mitt med sotingen er at jeg har en 6 mnd gammel sønn som ikke er så glad i direkte sollys når han er på biltur. Hvis den lyseste solfilmen slipper gjennom minst like mye lys/sol som vindu uten solfilm, så er vitsen borte. Så det jeg trenger å vite er hvordan solen virker innenfra i bilen også.. Utenfra ser det ihvertfall for lyst ut med den lyesete..

Lenke til kommentar
Og med den lyseste så mener du hva?

Med lyseste, så mener hvertfall jeg at 43 % er et fint kompromiss.

6150194[/snapback]

Da mener jeg det lyseste av de 3 som f.eks RIIS bilglass har ( de visste ikke hvilken prosent det var, men det var veldig gjennomsiktig egentlig) kan godt være noen å 40%.. det vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Og med den lyseste så mener du hva?

Med lyseste, så mener hvertfall jeg at 43 % er et fint kompromiss.

6150194[/snapback]

Da mener jeg det lyseste av de 3 som f.eks RIIS bilglass har ( de visste ikke hvilken prosent det var, men det var veldig gjennomsiktig egentlig) kan godt være noen å 40%.. det vet jeg ikke..

6151596[/snapback]

Har laget en liten liste over de jeg har kontaktet ang. solfilm her i Trondheim, den ser slik ut:

Jan gustavsen

Pris 5 ruter: 4950

Pris 7 ruter: 5950

Film type: 3m

% (på lager): 50, 35, 5

Bestillings tid: 26.jun

Hurtigruta Bilglass

Pris 5 ruter: 4690

Pris 7 ruter: 6560

Film type: Johnsen

% (på lager): 40, 20, 5

Bestillings tid: 2-3 dager

RIIS Bilglass

Pris 5 ruter: 4500

Pris 7 ruter: 5600

Film type: 35, 20, 5

% (på lager): Sunguard

Bestillings tid: 26.jun

Alle måtte ha bilen i 2 dager (prisene gjelder for VW Passat stv. 2000 mod.)

Ettersom både RIIS og Jan Gustavsen har SÅ lang bestillig og jeg trenger dette snarest, så faller valget naturlignok på Hurtigruta bilglass på Tiller. De er også billigst og bruker en helt ok film (Johnsen) 40% er kanskje litt lyst, men likevel mørkere enn 50%.. skulle kanskje hatt 35%, men jeg tror det er dette jeg kommer til å gå for.. Jeg synes 20% blir for mørkt igjen (selv om det var dette RIIS anbefalte)

Årsaken til at Hurtigruta bilglass ikke hadde sånn kø på solfil/soting var at de ikke hadde gått aktivt ut og reklamert for dette.. altså var ikke dette deres prioritering.. Dermed kan man kanskje si at de ikke er det firmaet som har gjort dette mest og dermed kanskje ikke best heller.. men de har nå både garanti og reklamasjon som de fleste andre.. både på produktet og jobben.. så de skal nå få høre fra meg hvis det blir noe tull.. jeg er ikke til å spøke med når det gjelder slike ting ;) Gir meg aldri før jeg får viljen min!

Fant forresten en veldig fin link som viser solfilmens effekt.. det er noen videoer der også..

http://www.solfilmhalvpris.no/valg_af_lysgennemgang_tone.asp

Endret av siberiantiger
Lenke til kommentar
Hurtigruta Bilglass

Film type:                Johnsen

Jeg har bestilt hos Hurtigruta, 40 % foran og 20 % bak. Kan si ifra hvordan resultatet blir og ta noen bilder. Prisen ble 6700 kr for en Volvo 850 stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Hurtigruta Bilglass

Film type:                 Johnsen

Jeg har bestilt hos Hurtigruta, 40 % foran og 20 % bak. Kan si ifra hvordan resultatet blir og ta noen bilder. Prisen ble 6700 kr for en Volvo 850 stasjonsvogn.

6186640[/snapback]

Nå er det gjort.. jeg har bestillt time hos Bilspectra i Molde da jeg er i det området den siste uken i juni. Det ble 20% bak og 35 foran med PerformX solfilm fra Sungurad, ta en titt på denne siden for å se eksempel:

http://www.solfilm.as/viewProdCat.asp?id=1&mainKatID=1

Kostet egentlig nesten 5200,- for 5 ruter, men fikk det for 4500 (som var prisen jeg fikk på RISS bilglass på Lade), så for 7 ruter som jeg skulle ha.. måtte jeg betale 5700,-. Det er ikke så verst..

Lenke til kommentar
Jeg har en VW Passat 2001.

Den har jeg sotet alle vinduene. Det gjorde jeg hos RIIS bilglass og ble kjempe fornøyd. Brukte den lyseste på alle side vinduene, og den mellomste å bakruta.

Jeg annbefaler deg å gjøre dette

6204215[/snapback]

Mye måtte du ut med for det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...