Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Soting av vinduer på VW Passat

Anbefalte innlegg

På Hurtigruta Bilglass står følgende.

"Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i dørrutene foran ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser."

Så da er det lov å ha solfilm på fremdørene og faktisk også frontruten..

Men ser man på andre firmaer f.eks Generator.Firmanett står det f.eks:

"I følge norske forskrifter er det ikke tillatt å legge folie/solfilm på frontruten og rutene i fordørene. For de øvrige rutene i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

Påføring av såkalt solfilm må ta hensyn til disse kravene."

Så hva skal man stole på? Jeg skulle gjerne ha sett de forskriftene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. 

Kjelde: Lovdata

"Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i dørrutene foran ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser."

Nope, det er lov å ha henholdsvis 75% og 70% i frontrute og sideruter, men dette gjeld for originale fabrikkmonterte ruter med soting, som det går fram i forskriftene er det ikkje lov å legge film på frontruta og framdørene.

Om du blir tatt med soting framme er ein annan sak, du kan være heldig og få beskjed om å dra dei av og drite i det, du kan få mangellapp og må inn til Biltilsynet for kontroll, er du rask og heldig kan du rulle ned vindaugene i kontroll og sleppe unna. På PKK (Periodisk kjøretøykontroll) kan du være heldig og sleppe unna med sota ruter på framdørene, men kan også få mangel og melding om å ta dei av. Eg har lest om ein som påsto at ein kamerat av han fekk 3000,- i bot for å ha sota vindauge på framdørene, men ikkje høyrt noko bekreftande her, ser ikkje kvifor du skulle få bot for ein mangel heller. ;)

Har tenkt å montere sjølv snart, blir siderutene bak og muligens bakruta i første omgang, men tar kanskje framme etter kvart.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. 

Kjelde: Lovdata

Nope, det er lov å ha henholdsvis 75% og 70% i frontrute og sideruter, men dette gjeld for originale fabrikkmonterte ruter med soting, som det går fram i forskriftene er det ikkje lov å legge film på frontruta og framdørene.

Om du blir tatt med soting framme er ein annan sak, du kan være heldig og få beskjed om å dra dei av og drite i det, du kan få mangellapp og må inn til Biltilsynet for kontroll, er du rask og heldig kan du rulle ned vindaugene i kontroll og sleppe unna. På PKK (Periodisk kjøretøykontroll) kan du være heldig og sleppe unna med sota ruter på framdørene, men kan også få mangel og melding om å ta dei av. Eg har lest om ein som påsto at ein kamerat av han fekk 3000,- i bot for å ha sota vindauge på framdørene, men ikkje høyrt noko bekreftande her, ser ikkje kvifor du skulle få bot for ein mangel heller. ;)

Har tenkt å montere sjølv snart, blir siderutene bak og muligens bakruta i første omgang, men tar kanskje framme etter kvart.

6124536[/snapback]

Vel, er det mulig å kjøpe orginal sotet bilglass da? (Selv om jeg antar det blir svinedyrt) og vil det da bli godkjent (så lenge det er etter forskriftene..) ettersom det er ettermontert..

Lenke til kommentar

Det finnes firmaer i Sverige som brenner dette inn i rutene dine, men er du uheldig så hjelper også dette lite hvis du treffer feil person ved kontroll.

Regelen i Norge er at Politi skal ha godt innsyn til hvem som kjører motorvognen, og da hjelper det veldig lite hvis du har brent det inn da de fleste ved kotroller vet vilke biler som kommer med dette orginalt. (Crysler Voyager er en av dem )

Lenke til kommentar
Det finnes firmaer i Sverige som brenner dette inn i rutene dine, men er du uheldig så hjelper også dette lite hvis du treffer feil person ved kontroll.

Regelen i Norge er at Politi skal ha godt innsyn til hvem som kjører motorvognen, og da hjelper det veldig lite hvis du har brent det inn da de fleste ved kotroller vet vilke biler som kommer med dette orginalt. (Crysler Voyager er en av dem )

6124684[/snapback]

Finnes mange firma i Norge som brenner inn også. Det går vel på kjøretøyet, kjem det ikkje originalt med sota ruter er det rett og slett ikkje lov å ha ruter med sot i.

Er litt surt å bruke 4-6000 på proff soting du må ta av.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

6124684[/snapback]

Finnes mange firma i Norge som brenner inn også. Det går vel på kjøretøyet, kjem det ikkje originalt med sota ruter er det rett og slett ikkje lov å ha ruter med sot i.

Er litt surt å bruke 4-6000 på proff soting du må ta av.

6124694[/snapback]

Ja det er helt riktig og det er få biler som kommer orginalt med dette til Norge da vi har så strenge regler for dette.

Lenke til kommentar
Volvo S/V40, V50, S60, V70, S80 får du også med fabrikktoning, bare for å nevne noen...

6124700[/snapback]

De fleste biler har toning "grønne ruter" inkl min Saab 9-3 men de som vil sote vil ha sorte/veldig mørke ruter og det er ikke lov etter B stolpen...

PS- V40 til naboen har ikke mørkerer ruter en bilen min oysfaerg

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jada-jada: Det kan godt hende at naboen din ikke har det, men du kan bestille det hos Volvo ved _ny_kjøp.

Sendte forresten mail til Riis for å høre, svaret jeg fikk var da;

Hei!

Det er ikke lovlig å ha solfilm på siderutene foran, vi gjør jobben, men det blir på eget ansvar.

Mange velger gjerne en lysere film foran for å få en jevn overgang.

Mvh

Riis Bilglass AS

Avd. Bergen

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Jada-jada: Det kan godt hende at naboen din ikke har det, men du kan bestille det hos Volvo ved _ny_kjøp.

Sendte forresten mail til Riis for å høre, svaret jeg fikk var da;

Hei!

Det er ikke lovlig å ha solfilm på siderutene foran, vi gjør jobben, men det blir på eget ansvar.

Mange velger gjerne en lysere film foran for å få en jevn overgang.

Mvh

Riis Bilglass AS

Avd. Bergen

6127367[/snapback]

Du får de fleste nyere biler kommer med toning oysfaerg, det er ikke toning men sorte ruter trådstarter er ut etter og det er fortsatt ikke lov i Norge...

Jeg snakket med Politi på mitt hjemmsted da jeg også har vært int i mørke ruter men ga opp da Politi sa de var veldig ops på dette og stoppet raskt en bil med veldig mørke ruter.

Jeg snakket også med Romerike Bilglass og de kom med samme konklusjon som du har fått av Riis Bilglass, men dette bunner til slutt at man ikke kan sote nok til at det blir noe fint :no:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
43 % all around FTW! :)

6127236[/snapback]

43% er jo meget lyst da.. har jo ingen solskjerm funskjon.. bare en "fancy" effekt.. Må ha meellom 20 - 35% skal det være noe poeng i solskjermingen..

6128350[/snapback]

...Selvfølgelig har 43% en solskjermfunksjon...

Lenke til kommentar
43 % all around FTW! :)

6127236[/snapback]

43% er jo meget lyst da.. har jo ingen solskjerm funskjon.. bare en "fancy" effekt.. Må ha meellom 20 - 35% skal det være noe poeng i solskjermingen..

6128350[/snapback]

...Selvfølgelig har 43% en solskjermfunksjon...

6128383[/snapback]

Jeg var innom Riis bilglass i dag for å se på prøver.. Da holdt de på med en bil og han ene tok med et av glassene inn i butikken og viste meg medium sotingen.. den såg ganske lys ut... men når den kom på bilen så den ganske mørk ut.. men så var vi ute og såg på en av bilene deres.. den var sotet hele veien rundt (uten frontruten) med den lyseste.. det vil jeg si vinninga gikk opp i spinninga.. for der såg man rett igjennom uten problemer fra alle mulige avstander og vinkler.. ja, det hadde nok blitt pent på bilen min.. men det hadde ikke gitt samme funksjonen,, det sa han jeg snakket med også

Dessuten, RIIS var dyrere enn Hurtigruta bilglass på Tiller. Og RIIS brukte et merke de ikke ville si hva het, mens Hurtigruta Bilglass bruker 3M. Men han sa også noe om at det de brukte kunne brukes på buede glass (gjerne begge veier) for det ble brukt varme for å få de på..

Han sa også at hvis man ble stoppet med soting på vinduene til fram dørene, kunen man risikere å få beskjed om å fjerne sotingen på stedet.. da er det 1100,- rett ut av vinduet..

Forresten, RIIS hadde visst mye å gjøre for tiden.. det var 1 mnd bestilling + at han som tok seg av dette skulle på ferie rundt denne tiden.. så det var ikke sikkert jeg fikk på noe soting denne sommeren.. Da stikker jeg heller innom Hurtigruta bilglass

Endret av siberiantiger
Lenke til kommentar
ja, det hadde nok blitt pent på bilen min.. men det hadde ikke gitt samme funksjonen,,

6128457[/snapback]

Det eg ville fram til var at uansett kossen en vrir og vender på det så har 43% mer solskjermeffekt enn f.eks. 70%. Om det har effekt som er verdt prisen er kanskje noke annet, men det var ikkje det eg skulle fram til heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...