Laka Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Har planer om å kjøpe en ekstra HD til min filserver, for å kjøre RAID. Har en IBM disk fra før, spm. er da; skal jeg kjøp en ny IBM, eller WD? Vet at WD er relativt bedre enn IBM, men siden jeg har IBM fra før.... Lenke til kommentar
muffin Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Mener å ha hørt at man må ha to identiske hd'er for å kjøre raid. Altså at du bør kjøpe en hd som er lik den du har nå, nøyaktig samme modell og størrelse. Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 spiller ingen rolle. har selc ibm og wd i raid0. kjøp den billigste eller den med best rykte. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Ingen problemer med å kjøre to forskjellige merker! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Orjanp skrev (2002-10-06 10:17):Ingen problemer med å kjøre to forskjellige merker! Det går det, Men om du setter på en trege og en raske disk vil begge gå som den trege. Så eg ville ikke blandet forskjellige disk merker, Har du en ibm 45gb prøv å skaffe en til. Eller om du har en wd 80gb skaff en til på 80gb Lenke til kommentar
virac Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 legg merke til at med forskjellige typer disker så oppstår f.eks Disk Queue. Slikt reduserer ytelesen. OPTIMALT så har man like disker. Men raid er bedre enn ikke raid anyways... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Kjøp 2 like disker (som nevnt over) og kjør de i raid 1 (mirror). Hvis du har lyst til å gamble med sikkerheten og ikke ha redundans så bør du vurdere å kjøre diskene i normal modus i stedet for raid0. Det er fordi du minker sjansen for å miste data, og du kan ha de viktigste filene på begge diskene. Men ikke minst også på grunn av ytelse. Som filserver vil du faktisk få høyere ytelse på to enkelt-disker enn i raid0. Det kommer av at det som regel er mange brukere som skal ha tilgang til filer samtidig og da gir det bedre ytelse å kunne lese 2 forskjellige filer samtidig enn 1 fil av gangen i høyere tempo. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 I den sammenheng lurer jeg på hvorfor IBM's 180GXP serie er dyrere en 60GXP? Har 60GXP. Lenke til kommentar
rks Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 IBM deskstar 60GXP er vel ikke anbefalt i RAID (Kanskje ikke i det hele tatt?). Disse diskene er jo kjent for å ryke bare man ser litt hardt på dem..... Lenke til kommentar
Laka Skrevet 11. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2002 Nei, oppdaterer nå til 2x WD Caviar SE 80Gb. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: rks skrev (2002-10-11 12:10):IBM deskstar 60GXP er vel ikke anbefalt i RAID (Kanskje ikke i det hele tatt?). Disse diskene er jo kjent for å ryke bare man ser litt hardt på dem..... Ja du sier det, Men har du teste disken selv. Lenke til kommentar
rks Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Beklager sent svar, men jeg har faktisk hatt en IBM Deskstar 60GXP som tok kvelden ja.....Sjekk litt rundt på nettet, så vil det ikke være vanskelig å finne andre som har opplevd det samme. Reidar Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Quote: rks skrev (2002-10-22 07:33):Sjekk litt rundt på nettet, så vil det ikke være vanskelig å finne andre som har opplevd det samme. Joda det stemmer at det er folk som har problemer men enkelte ibm modeler, Men det er faktisk noe som har hatt problemer med wd også. Er vel ingen som kan si at de ikke har hatt noen disker som er reist til de evige jaktmarker, Eg har hatt disker som er kapput. Og eg har prøvd mangen disker på de åra eg har brukt data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå