Gå til innhold

Mulig å få 1.5V fra molex?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe noen termometere fra Clas Ohlson, men disse krever 1.5V batterier, så jeg lurer på om det er mulighet for å få dette fra molex sånn jeg slipper å bytte batterier hele tiden. (Termometeret skal brukes i PC'n.)

Jeg vet forsovet at det er mulig (burde iallefall være det) Jeg lurer mer på hvilke ledninger; rød eller gul og svart som skal brukes og om det er en enkel motstand som skal til for å få rett spenning.

Mvh bIsk0p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Molex gir 5V og 12V.

Man kan forsåvidt bruke en motstand for å senke spenningen, men det krever at strømmen er konstant. Elektroniske kretser trekker ikke konstant strøm, så det er ikke sikkert det fungerer.

Det beste er å bruke en regulator, det blir diskutert i en av de andre trådene her i dag.

Men jeg skal ikke se bort fra at motstand fra 5V kan fungere, batterikretser bør tåle litt spenningsvariasjon.

Det første man må vite er hvor mye strøm det trekkes fra kretsen. Jeg vil tippe det er ganske lite.

Mulig det fungerer med en spenningsdeler. To motstander, 350 og 150 ohm kobles i serie på 5V (mellom rød og sort). Det trekker 10mA, og vil gi 1.5V over motstanden på 150 ohm.

Du kobler da termometeret til sort (minus) og punktet der de to motstandene kobles sammen (pluss).

Lenke til kommentar

Kan bli vanskelig å bare benytte seg av drevkontaktene. Kobler du deg derimot inn på en av 3,3voltsledningene atx-kontakten lar det seg enkelt gjøre. Benytt da +5v som plusspol og +3,3v som negativ pol. Dette vil gi deg en spenning på 5v-3,3v=1,7v Noe som burde være nær nok. For en oversikt over kablene i atx-kontakten kan du ta en titt her: http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

Lenke til kommentar

Så hvis jeg trekker to kabler fra 3.3 og 5 så burde dette gå? Tipper jeg tester dette på en anna størmforsyning først. Vil ikke ha min seasonic ødelagt :cry:

Takk for hjelpen:)

Btw, noen som kan bekrefte garantert en av disse to mulighetene?

Lenke til kommentar

Enkleste må være dette:

Bruk 5volten på molexen. (svart og rød).

Sett så 4-5 vanlige dioder i serien med kretsen.

Husk diodene må "peke" i strømretningen. (altså fra + til -)

PS: En vanlig diode gir 0,6-0,7 volt spenningsfall. (uavhengig av strømmen)

Siden strømmen er så lav, får du ingen problemer med effekttap og varme heller.

EDIT: nyttig link

Diode

Endret av Fresh-T
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Enkleste må være dette:

Bruk 5volten på molexen. (svart og rød).

Sett så 4-5 vanlige dioder i serien med kretsen.

Husk diodene må "peke" i strømretningen. (altså fra + til -)

PS: En vanlig diode gir 0,6-0,7 volt spenningsfall. (uavhengig av strømmen)

Siden strømmen er så lav, får du ingen problemer med effekttap og varme heller.

EDIT: nyttig link

Diode

6116651[/snapback]

Det som vil være litt kult med en slik krets er at det lager en kortslutning. Det må settes inn en seriemostand som er tilpasset den maksimale strømmen som skal trekkes over dioden. Da setter man 3 dioder i serie med en resistor på, sånn ca, ikke-utregnet, 200ohm. Resistoren vil da ta den resterende spenningen 5V-1.8V=3.2V. Si maks 10mA belastning blir det 3.2V/0.01=320ohm.

Lenke til kommentar
Det som vil være litt kult med en slik krets er at det lager en kortslutning. Det må settes inn en seriemostand som er tilpasset den maksimale strømmen som skal trekkes over dioden. Da setter man 3 dioder i serie med en resistor på, sånn ca, ikke-utregnet, 200ohm. Resistoren vil da ta den resterende spenningen 5V-1.8V=3.2V. Si maks 10mA belastning blir det 3.2V/0.01=320ohm.

6412718[/snapback]

Tror du tenker på LED her?

Det som Fresh-T foreslår gir jo ikke kortslutning, diodene er i serie med belastningen. Hele poenget er jo at det ikke skal brukes motstander som vil medføre variabelt spenningsfall, dioder gir tilnærmet konstant spenningsfall uavhengig av strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...