pgdx Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg antar at alle variabler du setter når du starter scriptet havner i en array som PHPs GET og POST, men hva heter dette i BASH? Jeg sitter og leser ABS, men finner ikke ut av det. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Forstår ikke helt hva du mener, kanskje det $1, $2 osv du tenker på? Og $@ Endret 16. mai 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Litt dårlig forklaring, ja. Jeg har et script som sjekker om en haug med servere er på nett. De spyr ut informasjon i klartekst skilt med linebreak, som dette: server1 er oppe server2 er oppe server3 er nede!! server4 er oppe Men i tillegg henter jeg dette inn på en webside jeg har, og da legger jeg det i et pre-element. Men når jeg kjører det inn på websiden vil jeg ha ut html-elementer, og derfor vil jeg starte scriptet med script.sh --html. Det er da den --html (evt. -html) jeg vil finne om er satt. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 ca noe ala dette kanskje: #!/bin/bash if [ $# -eq 0 ] then echo "text output" elif [ $1 = "-html" ] then echo "html output" elif [ $1 = "-help" ] then echo "usage: ..." else echo "rtfm" exit 1 fi exit 0 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Akkurat slik! Takker Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Her er det, hvis noen var nysgjerrig... Ikke akkurat kernelhacking, men det funker jo. Forbedringer? #!/bin/bash host=( server1 server2 server3 server4 server5 server6 server7 ) if [ $# -eq 0 ] then ListPrefix=("Sjekker maskiner") ListPostfix=("Ferdig sjekket") OppePrefix=(" ") NedePrefix=(" ") OppePostfix=(" er oppe") NedePostfix=(" er nede!!") elif [ $1 = "--html" ] then ListPrefix=("<ul class=''>") ListPostfix=("</ul>") OppePrefix=(" <li class='oppe'>") OppePostfix=(" er oppe</li>") NedePrefix=(" <li class='nede'>") NedePostfix=(" er nede</li>") elif [ $1 = "--help" ] then echo "Bruk --html for HTML-output" exit 0 else echo "bruk --help for hjelp" exit 1 fi echo $ListPrefix i=0 while [[ $i -le 6 ]] do ping -c 1 ${host[$i]} > /dev/null 2>&1 && echo "$OppePrefix${host[$i]}$OppePostfix" || echo "$NedePrefix${host[$i]}$NedePostfix" sleep 1 let "i +=1" done echo $ListPostfix exit 0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå