_Ferrari_ Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Hvilket OS anbefales, om jeg aldri har drevet med Linux, og maskina ikke klarer XP? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Alle har sine favorittdistribusjon, så hvilken Linux-distribusjon som er best, er et like godt spørsmål som hvilken bil som er best. Se Distrowatch for en oversikt over de vanligste distribusjonene. Velger du en av disse er du trygg. Forskjellen mellom dem er små og går mest på hvordan man installerer pakker (programmer) og hvilke hjelpeprogrammer og sånt man har. Jeg begynte som fersking med Fedora og har aldri hatt behov for å prøve noe annet. Alt har gått på skinner. Serveren min har nå en oppetid på 160 dager. Det vil si helt siden det gikk en sikring i jula. Se også Linuxguiden.no Endret 5. juni 2006 av buskmann Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Takk takk! Fant Win98SE også.. prøver den først.. Er det mulig å "få til" Linux uten å ha tatt i det før? Tenker på filserver og FTP.. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hvilket OS anbefales, om jeg aldri har drevet med Linux, og maskina ikke klarer XP? 6248856[/snapback] Har ikke voldsomt stor erfaring med linuxdistribusjoner, men jeg vil anbefale Ubuntu som er en veldig populær og god distro. -B- Lenke til kommentar
nree Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Vil ikke anbefale ununtu siden det er noe dritt! Debian derimot! Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Vil ikke anbefale ununtu siden det er noe dritt!Debian derimot! 6253715[/snapback] Venter i spenning på en begrunnelse ... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Vil ikke anbefale ununtu siden det er noe dritt!Debian derimot! 6253715[/snapback] Veit ikke om du er klar over det, men Ubuntu bygger på Debian. Nabb. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Hmm.. nå fant jeg selvfølgelig ut, at det jeg trodde var ett 10/100 nettverkskort, i den gamle Celeron 670Mhz maskina mi, var et ISDN kort.. da kom jeg ikke lant med server planen nei.. Noen som vil donere bort et nettverkskort? EDIT: om jeg stikker å kjøper et på expert, hva er sjansen for at det har driverstøtte i Linux? Endret 6. juni 2006 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 om jeg stikker å kjøper et på expert, hva er sjansen for at det har driverstøtte i Linux? 6256853[/snapback] Større enn i Windows. Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Vil ikke anbefale ununtu siden det er noe dritt!Debian derimot! 6253715[/snapback] Det der beviser jo bare hvor mye du kan om Debian og Ubuntu. Ubuntu er bygget på Debian. I mine øyne er Ubuntu en videreutviklet versjon av Debian. Du kan gjerne komme med en begrunnelse om hvorfor "Ubuntu er noe dritt!" :-) Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 ja, og hvorfor røde biler er gode biler. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hmm.. nå fant jeg selvfølgelig ut, at det jeg trodde var ett 10/100 nettverkskort, i den gamle Celeron 670Mhz maskina mi, var et ISDN kort.. da kom jeg ikke lant med server planen nei.. Noen som vil donere bort et nettverkskort? EDIT: om jeg stikker å kjøper et på expert, hva er sjansen for at det har driverstøtte i Linux? 6256853[/snapback] Er det ikke innebygd på hovedkortet? Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hmm.. nå fant jeg selvfølgelig ut, at det jeg trodde var ett 10/100 nettverkskort, i den gamle Celeron 670Mhz maskina mi, var et ISDN kort.. da kom jeg ikke lant med server planen nei.. Noen som vil donere bort et nettverkskort? EDIT: om jeg stikker å kjøper et på expert, hva er sjansen for at det har driverstøtte i Linux? 6256853[/snapback] Er det ikke innebygd på hovedkortet? 6258131[/snapback] Ikke alle. De aller nyeste hovedkortene er det innebygd, men ikke mange av de eldre. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hmm.. nå fant jeg selvfølgelig ut, at det jeg trodde var ett 10/100 nettverkskort, i den gamle Celeron 670Mhz maskina mi, var et ISDN kort.. da kom jeg ikke lant med server planen nei.. Noen som vil donere bort et nettverkskort? EDIT: om jeg stikker å kjøper et på expert, hva er sjansen for at det har driverstøtte i Linux? 6256853[/snapback] Er det ikke innebygd på hovedkortet? 6258131[/snapback] Ikke alle. De aller nyeste hovedkortene er det innebygd, men ikke mange av de eldre. 6258142[/snapback] Jeg har noen dataer som er pisshamle, PII 450mhz og PIII 550mhz og sånn, de har innebygd nettverkskort. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Nei, det har ikke innebygd nettverk. Men nå har jeg kjøpt et, med driverstøtte, og til og med bruksanvisning for hvordan man skal innstallere det i Linux. Driver nå og innstallerer nyeste versjon av Ubuntu desktop. Er det meningen at innstallasjonen skal stå på "loading hardware drivers" veldig lenge? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Ser du skrev innlegget 7. juni, klokken 15.00. Hvis den enda står på loading hardware drivers, tror jeg det er noe galt.. -B- Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg ventet vel ca. en halvtime.. Så orka jeg ikke vente mer.. Skal prøve å kjøre den igjen senere i dag.. Er det normalt at det skal ta så lang tid? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg ventet vel ca. en halvtime.. Så orka jeg ikke vente mer.. Skal prøve å kjøre den igjen senere i dag.. Er det normalt at det skal ta så lang tid? 6265940[/snapback] Nei, det er ikke normalt i det hele tatt. Send en bug-report til Ubuntu. Bruk en annen distro hvis det vedvarer. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kjører du via plate? Har vært borti samme tilfelle, og da var det et eller annet feil med selve plata. -B- Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Innstallerer jo med plata.. Eller, jeg trykka bare "start ubuntu" i den første menyen.. Jeg gav opp hele Linux, prøvde med Puppy også, men den lot seg ikke innstallere på disken, i hvert fall ikke som jeg fikk til. Kom til "innstall on disk" men så kom det til et punkt der CDROM'en ble mounted/unmounted i et kjør.. forsto ikke helt hva som skjedde, men innstallert ble det ikke! Derfor prøvde jeg å legge inn Win98SE men etter at den hadde kjørt "format disk" i fler timer, og den var klar for å innstallere gav den beskjed om et eller annet feil med clusters, og maste om noe om LBA, men det sto på.. Hva har skjedd med disken? Vurderer å formatere den via XP først jeg, hvilket filformat må man ha i Win98SE? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå