jkippers Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Har en PC kjøpt på Rema 1000 (!!) for 3-4 år siden, den har tjent meg trofast. Som alle andre PC'er, blir også dennes harddisk full - den har vel en 80 GB disk i utagangspunktet. Jeg kjøpte en 300 GB Samsung harddisk, plukket ut jumperen slik at den ble slave, og satte den inn med IDE-kabel tilkoblet. I BIOS og under oppstart, blir disken detektert. Og aller første gangen jeg startet windows, kom det også opp en melding om at ny disk var detektert. Men ikke på noe tidspunkt får jeg denne disken opp under "Min datamaskin". Jeg får altså ikke tilgang til mine nyvunne 300 GB. Har noen noen gode forslag? Kan PC'en være for gammel til å takle en så stor disk? Hvorfor blir den da detektert i BIOS'en? Lenke til kommentar
ohb Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Gå inn på Kontrollpanel->Administrative Verktøy->Datamaskinbehandling (eller noe lignende. Jeg har engelsk XP). Velg Hardiskbehandling/Disk Management. Dersom du ser din nye disk her kan du partisjonere og formatere den som du vil. Deretter skal den bli synlig i Explorer. Lenke til kommentar
jkippers Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Takk! Skal forsøke det senere (PC hjemme, jeg på jobb). Må en ny harddisk alltid formatteres før den tas i bruk? Endret 16. mai 2006 av jkippers Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Jepp, det må den. Hovedårsaken er nok at det varierer hvilket filsystem folk vil ha på diskene sine (du vil ha NTFS). EDIT: ohb: En grei forklaring, men her er den helt nøyaktig: høyreklikk på min datamaskin -> behandle -> diskbehandling. Der skal disken være, og den må først partisjoneres (jeg foreslår en primærpartisjon på maks størrelse) og så formateres (helst ikke hurtig første gangen). Det er også enkelt å endre stasjonsbokstav på disker og CD/DVD-enheter i diskbehandling.e EDITEDIT: Velkommen til forumet, jkippers! Og hvis disken ikke skulle dukke opp med full størrelse: www.48bitlba.com Endret 16. mai 2006 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå