Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hardisken lager lyder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som hdd'n har en mekanisk feil - anbefaler å ta backup og kjøpe ny disk.

Hdd-produsenten har trolig et diagnoseprogram du kan kjøre, men slike klikkelyder er gjerne typisk tegn på en disk som er iferd med å ta kvelden.

Lenke til kommentar

Hei

Er det IDE eller SATA disk det er snakk om?

Hvis IDE prøv å bruk en annen 12v strømplugg om klikkelyden forsvinner da

molexconnect9pb.jpg

I strømpluggen er det 4 sylinder formede kontakter som etter hvert vil utvide seg

når man tar ut pluggen mange ganger.

Har skjedd med meg klikkelyder fra harddisken og da var det strømpluggen som

ikke satt godt nok på og da byttet jeg og da fikk jeg ikke noen klikkelyder mere

Endret av Gforce
Lenke til kommentar

Er disken ny? I såfall send den i retur med krav om en ny disk;) Dette har du krav på if. Kjøps og angrerettsloven ;) Den skal fungere 100%, ellers er det bare å returnere for ny. Er det en gammel disk. Så ville jeg prøvd de alternativene over. Ta backup så fort som mulig sånn at du har backup om det skulle krasje. ;)

Lenke til kommentar
Hei

Er det IDE eller SATA disk det er snakk om?

Hvis IDE prøv å bruk en annen 12v strømplugg om klikkelyden forsvinner da

molexconnect9pb.jpg

I strømpluggen er det 4 sylinder formede kontakter som etter hvert vil utvide seg

når man tar ut pluggen mange ganger.

Har skjedd med meg klikkelyder fra harddisken og da var det strømpluggen som

ikke satt godt nok på og da byttet jeg og da fikk jeg ikke noen klikkelyder mere

6112959[/snapback]

En gammel SATA disk fra Samsung

Er disken ny? I såfall send den i retur med krav om en ny disk;) Dette har du krav på if. Kjøps og angrerettsloven ;) Den skal fungere 100%, ellers er det bare å returnere for ny. Er det en gammel disk. Så ville jeg prøvd de alternativene over. Ta backup så fort som mulig sånn at du har backup om det skulle krasje. ;)

6113069[/snapback]

Disken er gammel og kvitteringen er borte :(
Lenke til kommentar

Hvor gammel er disken. normal levetid for en IDE disk på 7200 rmp er 5-6 år ved 5-8 timer om dagen 5 dager i uken.

Så er den rundt en 3-4 år gammel, og du har brukt den mye, så kan det være at disken vil oppleve en normal død. Vær rask og brenn ut backup av det aller viktigste!

www.komplett.no for ny disk ;)

Lenke til kommentar

Hei, Jeg har hatt et lignende problem. Jeg har en WD Sata disk. For noen måner siden hadde jeg problemer med at pc'en var ustabil, og at harddisken laget klikke lyder. Men disse klikke lydene var helt like til de klikke lydene harddisken lager når den starter opp under post. Den lager først et klikk og så kan jeg høre at disken begynner å spinne.

Harddisken jeg har er en som ble laget akkurat i overgangen mellom pata og sata, så den har strøm inntak for begge teknologiene. Da harddisken begynte å oppføre seg slik byttet jeg i fra pata srøm til sata strøm. Da ordnet det seg. For en stund ivertfall. For noen dager siden begynte den på an igjenn.

Symtomene jeg har er:

Bios finner ikke alltid harddisken, og jeg må knote med innstillingene som omhandler ata og sata, for å få den frem igjenn.

Systemet er ustabilt i windows, og henger.

Musen fryser på skjermen, men er fremdeles i funksjon. Jeg kan bare ikke se den.

Dette er det jeg kommer på i første omgang. Nå har jeg byttet tilbake i fra sata strøm til pata strøm. Får se hvordan det går. Men jeg synest hele opplegget er merkelig. Det virker jo som om disken holder på å krasje, men da burde den gjort det for lenge siden...

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt samme tanken. Men jeg har en strømforsyning på 400 W og har ikke så altfor mye å drive i pc'en. Har bare 2 harddisker, en dvd-rw og en floppy...

Så jeg tviler egentlig litt på at det er strømmen.

Nå som jeg har byttet tilbake til p-ata strøm inntaket så ser det ut til å ha bedret seg...

Merkelige greier.... det kan nesten virke som det er en fiel med hovedkortet.

Endret av knokle_85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...