Gå til innhold

Et par dyrebilder (Moskus, elg og rype).

Anbefalte innlegg

Var en tur på Dovrefjell i helga. Sjekka hvordan det stod til med moskusen. Var en del rype i fjellet og. På tur hjem igjen stod det noen elger utpå et jorde.

ISO-100 300mm, 1/80 sek, F11

moskus2.jpg

(Orginal)

ISO-100 300mm, 1/320 sek, F5,6

rype.jpg

(Orginal)

ISO-100 300mm 1/250 sek, F5,6

elg.jpg

(Orginal)

Jeg sliter med å få bildene så skarpe som jeg ønsker. Kunne kanskje fått litt mer farge i dem (spesielt de to øverste), men er temmelig blank på photoshop. Canon's EF 75-300mm er fin til å få fram "chromatic aberration". Er vel egentlig ikke så vanskelig å få bort, men det ble noe feil med rødfargen over øyet da jeg prøvde (auto i psp 9).

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette utsnitt av originalene, eller ble bildene så uskarpe i utgangspunktet?

På moskusen ser det ut som fokus er litt feilplassert (på bakgrunnen), mens det generelt på samtlige bilder ser ut som uskarpheten hovedsakelig skyldes bevegelse. Altså bør du på en eller annen måte prøve å få ned lukkertidene, da vha større blenderåpning eller høyere ISO-verdier. Noe har ihvertfall "gått galt" på disse bildene som ellers har bra potensiale... (flotte motiver)

Om dette ikke hjelper må jeg nesten anbefale å ettersøke et mer egnet objektiv, det kan ihvertfall gjøre slike bilder enklere.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Litt uskarpe er bildene dine ja, men har sett værre!

Moskus og Elger er noen av de tøffeste dyra vi har her i Norge.

-Derfor vil ethvert bilde av disse dyrene bli spennende i mine øyne.

Moskusen ser naturlig ut, og utrykket på elgen nederst til venstre er utrolig artig!

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Litt synd at det første bildet blir ødelagt av feil innstillinger. ISO 100 er altfor lavt, kunne helt sikkert ha brukt 400 som ville ha gitt deg 80 * 4 = 1/320 lukkertid, samtidig som f11 ødelegger bokeh.. om du står 50m unna vil selv f5.6 gitt deg hele oksa i fokus.. objektivet er uansett trolig skarpere på f7-8 enn på 11.. så du ville trolig ha kunne hatt 1/640 s lukkertid som burde vært nok for å få bilde skarpt. 300mm * 1,6 crop = 480mm effektivt som gir minimum lukkertid på 1/480 s for noenlunde resultat om man ikke er veldig stødig på hånden.

Lenke til kommentar

Tok en hel bråta med bilder (280 på hele turen). Prøvde diverse instillinger, men synes ingen av dem ble særlig skarpe. Som sagt, et 75-300mm zoom-objektiv til rundt 2000,- er ikke det beste man kan få tak i.

Jeg brukte stativ og selvutløser på moskus-bildet. Stativ uten selvutløser på rypa, og håndholdt på elgen. Kunne nok stillt opp litt iso der ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...