Gå til innhold

Filer forsvunnet fra Maxtor OneTouch

Anbefalte innlegg

Frustrerende!

I dag tidlig da jeg startet datamaskinen min brukte den veldig lang tid i innloggingsvindu før jeg fikk skrevet inn passordet. Da jeg var kommet inn i Windows (norsk XP PRO vel og merke) virket alt som normalt - helt til jeg skulle rote rundt i noen flotte filer jeg har liggende på min eksterne "Maxtor OneTouch USB/FireWire 200gb" harddisk.

Disken er ikke mer enn max 4mnd gammel - da jeg fikk en ny disk i erstatning etter at min forrige disk døde på samme måte:

Den jobbet -utrolig- sent og til til min store skrekk fant jeg ut av masser av filer manglet. Alle mapper var på plass, men mange mapper fikk jeg ikke åpnet - og noen mapper var tomme!!

Når jeg prøver å åpne mapper får jeg beskjed om "I/U feil"?

I "Partition Magic" ser alt fint ut

Kakediagrammet for diskens egenskaper viser at disken er litt over halvfull

Har prøvd dette for å redde mine filer:

- Tatt (alt for sen...) backup av de bildene jeg fikk tak i

- Starte maskin og harddisk på nytt

- Bytte USB-port og kabel

- Plugge disken i en annen maskin

- Nå filene fra en annen maskin via nettverk

- Starte XP i sikkermodus

- Kjøre Windows Scandisc eller Checkdisc (eller hva det heter): Stopper på "prikk nr. 4" under fase1.....

- Kjøre "Maxtor OneTouch - Drive Management" uten hell: Fant ikke disken

- Kjøre "GetDataBack for NTFS" uten lykke: Får beskjed om "I/O error"

Jeg sitter nå og klør meg i hodet - for som sagt har dette skjedd meg tidligere. Da sendte jeg disken til Maxtor og fikk en ny på garanti (og garantien min gjelder enda - så det er en utvei denne gangen også). Allikevel var det ikke noe pes forrige gang - for da hadde jeg backup av det aller meste, mens nå sitter jeg på en del bilder som er kjipt å miste.

Det plager meg mest at jeg ikke har tatt backup selvsagt, men det plager meg også at en kun 4mnd gammel disk skal begynne å fuske. Det er en ekstern disk, men den har kun blitt brukt med fornuft og stått i sin fine, lille, medfølgende støtte... Vel og merke kjører Windows og alt annet knirkefritt så lenge ikke disken er koblet i, mens noen oppgaver går litt tregere med disken tilkoblet.

Håper noen kloke hoder med litt erfaring der ute kjenner til noen programmer eller en annen løsning som kan hjelpe meg på vei. IBAS er jo en kriseløsning, men da må jeg nok vinne i lotto - hvor mye koser egentlig slik recovery?

Uff... Dette blir en dårlig start på sommerferien (:

Endret av FrodeKommode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å si hva er årsak til det men jeg lurer på om du burde utføre en chkdsk fra cmd .

Du kan prøve med følgende : chkdsk ?(stations bokstav): /f /c /i

Hvis den klarer å gjennomføre kontrollen vil ikke allikevel ordne opp i alt.

Det andre er chkdsk ?: /f /r /x Det kan ta tid hvis du bruker syntaxen her.

Med å tilføye parameter /i vil den utføre a less detailed check.

Dette er alternativer for NTFS volume. Har du FAT, det er noe parametere som vil ikke ha effect, sammtidig som du kan tilføye andre .

Men parameter /r tror er nødvendig siden den klarer ikke å gjennoføre kontrollen under /f . Og stage 4 er cluster controll.

Lenke til kommentar
Frustrerende!

I dag tidlig da jeg startet datamaskinen min brukte den veldig lang tid i innloggingsvindu før jeg fikk skrevet inn passordet. Da jeg var kommet inn i Windows (norsk XP PRO vel og merke) virket alt som normalt - helt til jeg skulle rote rundt i noen flotte filer jeg har liggende på min eksterne "Maxtor OneTouch USB/FireWire 200gb" harddisk.

Disken er ikke mer enn max 4mnd gammel - da jeg fikk en ny disk i erstatning etter at min forrige disk døde på samme måte:

Den jobbet -utrolig- sent og til til min store skrekk fant jeg ut av masser av filer manglet. Alle mapper var på plass, men mange mapper fikk jeg ikke åpnet - og noen mapper var tomme!!

Når jeg prøver å åpne mapper får jeg beskjed om "I/U feil"?

I "Partition Magic" ser alt fint ut

Kakediagrammet for diskens egenskaper viser at disken er litt over halvfull

Har prøvd dette for å redde mine filer:

- Tatt (alt for sen...) backup av de bildene jeg fikk tak i

- Starte maskin og harddisk på nytt

- Bytte USB-port og kabel

- Plugge disken i en annen maskin

- Nå filene fra en annen maskin via nettverk

- Starte XP i sikkermodus

- Kjøre Windows Scandisc eller Checkdisc (eller hva det heter): Stopper på "prikk nr. 4" under fase1.....

- Kjøre "Maxtor OneTouch - Drive Management" uten hell: Fant ikke disken

- Kjøre "GetDataBack for NTFS" uten lykke: Får beskjed om "I/O error"

Jeg sitter nå og klør meg i hodet - for som sagt har dette skjedd meg tidligere. Da sendte jeg disken til Maxtor og fikk en ny på garanti (og garantien min gjelder enda - så det er en utvei denne gangen også). Allikevel var det ikke noe pes forrige gang - for da hadde jeg backup av det aller meste, mens nå sitter jeg på en del bilder som er kjipt å miste.

Håper noen kloke hoder med litt erfaring der ute kjenner til noen programmer eller en annen løsning som kan hjelpe meg på vei. IBAS er jo en kriseløsning, men da må jeg nok vinne i lotto - hvor mye koser egentlig slik recovery?

Uff... Dette blir en dårlig start på sommerferien (:

6112280[/snapback]

Tipper det er filsystemet på disken som er ødelagt. GetDataback er et meget bra program, så finner ikke det noe er jeg redd du sliter. Du kan jo prøve å formatere den, dataene er vel desverre borte uansett.

Det er ny garanti på den disken du fikk i erstatning, altså 2 nye år, og ikke kjøpsdatoen på den originale. IBAS koster skjorta, sendte inn en disk for en kunde der fjøra på lesehodet var ødelagt, og det kom på vel 10 lapper inkl moms. Ikke så veldig aktuelt for en privatperson med andre ord...

Lenke til kommentar

Du kan jo formatere disken først, og så bruke GetDataBack for å redde filene dine. Programmet skal kunne redde filer fra formaterte harddisker. Bare pass på å ikke skriv til disken før du prøver å redde dataene.

Endret av Unreal
Lenke til kommentar

Fikk også problemet med j....a Maxtor. Hadde masse viktige arbeidsfiler liggende da jeg trodde jeg kunne stole på den.

Mitt problem er at disken ikke gjenkjennes på systemet i det hele tatt. Har prøvd alt: byttet USB/FireWire interface, sjekket på flere maskiner, fortsatt ingen kontakt med Maxtor.

Er det noen som har hatt dette problemet ?

Forstår at forslaget om GetDataBack gjelder kun når man kan se disken i Windows Explorer.

Noen som har erfaring med dette kanskje ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk samma problem som deg i går Deicide, helt uten forvarsel begynte harddisken og bråke som f... og windows mista kontakten med harddisken.. Som deg hadde jeg også masse viktige arbeidsfiler lagret på den! (og ja jeg skulle hatt backup, men blåøyd som jeg var trodde jeg det gikk an å stole på en harddisk som er under 6 måneder gammel...) Følger med på denne tråden og håper noen har noen tips å komme med som ikke innebærer at ejg må punge ut med 10 000,- for å få gjenopprettet filene mine...

Et annet problem er vel også at hvis jeg tar med harddisken til noen som greier å redde dataene så mister jeg vel garantien fra komplett... eller?

Lenke til kommentar

:thumbdown: Har akkurat hatt mitt n'te Maxtor OneTouch - havari; - i explorer blir disken etter laaaaang tid assignet som "lokal disk" og ikke som Maxtor+navn...og disken er selvfølgelig "uleselig" ("I/O error") :dontgetit:

Har tidligere med hell benyttet Stellar Phoenix FAT & NTFS for å berge dataene, og også denne gangen leser programmet hele disken og katalogstrukturen UTEN problemer.

Jeg kan selvfølgelig kjøpe en stabel med DVD'er og spandere ei uke på å brenne ut 190 GB med data, men det ergrer vettet av meg at det ikke finnes noe annet verktøy for bare å fikse en ødelagt katalogstruktur (for det er jo det som det egentlig dreier seg om, - ikke fysisk skade, kavringer etter lynnedslag e.l.)

Kjørte chkdsk ?: /f /c /i i cmd-prompt, og fikk etter kort tid fram både korrekt volumnavn, NTFS-formattering, filkontroll, indekskontroll osv.

Hvis jeg derimot kjører utvidet pakke med chkdsk ?: /f /r /x , henger spetakkelet seg etter 6-7 % av fildata-diagnosen !

Finnes det systemverktøy fra Ontrack, Norton e.l. som er i stand til å fikse noe som i utgangspunktet burde være helt banalt ?

:blush:

Endret av Umberto
Lenke til kommentar

Hvis det er så problematisk med chkdsk, du må ikke bruke den , den kan ødelegge mye mer.

Det er viktig å prøve å finne hva er årsak til havari---hvis mulig--.

Når det gjelder bruk av andre verktøy så det er vanskelig å si hva du kan bruke uten å risikere totalt korrupsjon.

Se om feks. instilling for generering av filer i 8.3 format kan ha noe skyld i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...