Gå til innhold

Noen vits i å oppgradere(athlon 64 2800+)

Anbefalte innlegg

har følgende: nytt desember 04

power 350 watt

MSI K8T NEO FSR hovedkort socket 754

Athlon 64 2800+ 1.8 Ghz 512 KB Cache

Corsair value s PC3200 512 MB

FX5700 LE skjermkort. AGP

Brukes av en "NYRIK" konfirmant med penger som brenner i lomma til å spille BF2 og Flightsim 2004 med masse Addonfly.

"økonomiske" meg foreslår å kjøpe nytt skjermkort og dobble minnet.

Er det noe vits i eller er de bare å kjøpe nytt. I så tilfelle hva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AGP skjermkort er dyre, det lønner seg faktisk å kjøpe et s754 pci-e hovedkort og et pci-e skjermkort istedet. Det gjelder ihvertfall hvis du har råd til 600kr for hk og 2500kr for 7900gt.

Prosessorene din vil være en liten flaskehals, men ikke så veldig, 2800+ på s754 yter ganske likt med 3000+ for s939. Leste en test på www.hardopc.com hvor konklusjonen var at 3200+ egentlig var det som trengtes, ettersom flaskehalsen ellers er skjermkortet, og de testet med 7900gtx...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

6800 GT AGP får man til ca 2000kr. ATI 9800 Pro er jo også et alternativ hvis det fortsatt er i salg. Kommer an på hvor mye penger man er klar for å legge i det. Hvis man bruker litt mindre penger på skjermkortet og ligger mer penger totalt, så får du sikkert et greit s939 hovedkort med PCI-E. Men da må man også ha ny CPU og kanskje ny RAM.

Jeg mener at et 6800 GT burde kunne utnyttes ganske greit uten at prosessoren blir flaskehals.

edit: selvfølgelig, å kjøpe s939 hovedkort, en skikkelig prosessor og heller et billigere skjermkort er jo en investering på den måten at man heller kan spare penger og kjøpe bedre skjermkort senere. Skulle jeg kjøpt nytt s939 hovedkort med CPU og skjermkort nå, ville jeg sikkert prioritert en kraftig CPU i første omgang for så å ta igjen skjermkortet.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Sitter selv på en lignende maskin:

AMD64 2800+

Epox nForce 3 250GB

1GB PC3200 RAM

ATI X1600Pro 256MB AGP

Chieftec kabinett med 350w

Denne maskinen drar alle spillene fint, oblivion, hl2, cs(s), wow, nfsmw osv. Ville kjøpt nytt skjermkort og 512MB ram til var jeg deg. Kan jo alltids overklokke cpuen litt og, 2800+ er kjent som gode klokkere. Min var villig helt til 2.5ghz (fra 1.8)

Netshop har vel tilbud på ett godt agpkort denne uken om jeg ikke husker feil.

EDIT:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=30716

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Forstår det slik at jeg da kjøper et nytt hovedkort med PCI Express som den gamle prossesoren passer i. Har jeg nok strøm til det da. Hva med noe til 1500-2000 kr som passer i kortet(AGP). Vil dette kunne gi en akseptabel frame rate i BF2 samt FS?

Lenke til kommentar
Forstår det slik at jeg da kjøper et nytt hovedkort med PCI Express som den gamle prossesoren passer i. Har jeg nok strøm til det da. Hva med noe til 1500-2000 kr som passer i kortet(AGP). Vil dette kunne gi en akseptabel frame rate i BF2 samt FS?

6112093[/snapback]

Sjekk linken over :)

Lenke til kommentar

Godt tips du får der. 350 watt holder i massevis. Du skal ha mye krutt for å trenge mye mer. Er oppskrytt med disse 600 watts PSUene.

Jeg foreslår at kjøper det netshop kortet, eventuelt et x800xl brukt (til en lavere kostnad, max 1500) og 1 eller 2 gig med ram. Tror en vil holder, men BF2 er nokså tørst på ram. De to tingene vil jeg si er en fornuftig oppgradering.

Eventuelt kan du jo klokke opp cpuen litt. Får den sikkert oppi 2.2 glatt.

Lenke til kommentar

Da er sakene i hus. men nå virker det ikke.

Åpner kassa og setter inn to ekstra 512 minnebrikker.

Maskina starter og alt er ok.

Tar ut gammelt skjermkort.

Setter inn nytt skjermkort.

Starter opp.

Skjermbildet til hovekortet vises og der står den.

Slår av og sjekker tilkoblinger og finner at det skal kobles dtrøm bak på skjermkortet.(det følger med en lednig som bare ser ut som den er laget for å splitte en strømkontakt til to strømkontakter.

Har en ledig plugg som passer og starter opp igjen.

Samme problem.

Har ikke antistatisk armbånd men er nøye med å holde i kabinettt når jeg tar i kortet.

Kortet er godt festet og låst i AGP sporet og skrudd fast i kabinettet.

Hjelp.

Lenke til kommentar
Da er sakene i hus. men nå virker det ikke.

Åpner kassa og setter inn to ekstra 512 minnebrikker.

Maskina starter og alt er ok.

Tar ut gammelt skjermkort.

Setter inn nytt skjermkort.

Starter opp.

Skjermbildet til hovekortet vises og der står den.

Slår av og sjekker tilkoblinger og finner at det skal kobles dtrøm bak på skjermkortet.(det følger med en lednig som bare ser ut som den er laget for å splitte en strømkontakt til to strømkontakter.

Har en ledig plugg som passer og starter opp igjen.

Samme problem.

Har ikke antistatisk armbånd men er nøye med å holde i kabinettt når jeg tar i kortet.

Kortet er godt festet og låst i AGP sporet og skrudd fast i kabinettet.

Hjelp.

6163534[/snapback]

Har du avinstallert driverne til det gamle skjermkortet? Prøvd med 1 minne brikke og det nye skjermkortet?

Edit: Hvis det ikke virker kan du prøve og resette cmos.

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

maskina prøver ikke å starte opp, den kommer ikke engang dit at du kan gå inn i bios.Kun et oppstartsbilde for hovedkortet. Har 350w power. Kan det være for lite og gi seg utslag så tidlig i oppstarten. Vifta på skjermkortet snurrer. Får prøve å fjerne skjermdriverne.

Lenke til kommentar
maskina prøver ikke å starte opp, den  kommer ikke engang dit at du kan gå inn i bios.Kun et oppstartsbilde for hovedkortet. Har 350w power. Kan det være for lite og gi seg utslag så tidlig i oppstarten. Vifta på skjermkortet snurrer. Får prøve å fjerne skjermdriverne.

6163672[/snapback]

Sett inn det gamle kortet, gå inn på kontrollpanelet og "legg til/ fjerne prog" finne driverne til skjermkortet og "fjern" de ;)

350w skal være mer en nok til og fyre opp maskina :)

Hvis maskina ikke vill starte kan du prøve og resette "cmos" dette gjøres ved og flytte en "jumper" (en lask som kortslutter 2 "pinner") fra en posisjon til en annen i en liten stund, for så og flytte den tilbake til den ordinære posisjonen. Da skal hk resette seg til "frabrikk" oppsett.

Edit: cmos jumpern finner du på hk (står som regel cmos ved siden av) Men vis du har manualen er det bare og se i den.

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar
Har fjerna driverne. Ingen endring.Finner ikke manualen til HK eller noe som står cmos på. Har tatt ut batteriet og satt det inn igjen. Kan kortet ha konka?.

6163936[/snapback]

Du har ikke muligheten til å teste kortet i en annen pc? (bare for og se om det virker?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...