cyclo Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Jeg har et kjempesært problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har en disk som tidligere har stått som master boot disk med debian. Denne disken får jeg lest ut informasjon fra i windows ved hjelp av et program jeg ikke husker navnet på. Så jeg vet den ikke er tom. Men når jeg nå mounter den på debian boksen ser den helt tom ut. (som primary slave)ls -la viser bare .. og . df -h gir følgende: /dev/hdb2 2.0G 211M 1.7G 11% Husker jeg ikke helt feil skulle dette egentlig være en 6Gb disk. Kan det kanskje være noe galt med BIOS instillinger? Håper noen kan hjelpe meg. Dette er fryktelig irriterende. Særlig siden jeg har masse på den disken jeg trenger. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Er du sikker på at det bare er en partisjon på disken? Du kan se litt nærmere på partisjonstabellen for å finne ut av det. Bruk fdisk /dev/hdb og trykk "p" så ser du om det gjemmer seg noen gigabyte andre steder og. Dette er fult mulig. Det er blant annet ganske rart at du bare har hdb2 ikke hdb1... Bruk fdisk og finn partisjons tabellen og se om det er fler partisjoner, løser ikke dette mysteriet får du komme tilbake til problemet... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Joda. Jeg har selvfølgelig allerede gjort det. Bare glemte å skrive det. /dev/hdb1 er swap på hele 100 Mb eller noe. Det at disken ser for liten ut (I bios er den 6Gb) er egentlig ikke så farlig. Det som er problemet mitt er at jeg må få kopiert ut det jeg vet ligger /dev/hdb2, men jeg får ikke gjort det siden den ser tom ut. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Ok. Du sier df -h sier at det er 216MB brukt omtrent, kan det dette stemme med hva du har? Du kan jo alltids se om ls -a viser noe mer enn .. og . Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 ls -a og ls -la er jo samme sak da :wink: Nei. Det skal være mer på den disken enn det. Jeg har nå oppdaget følgende (som jeg syns er veldig mystisk) fdisk -l rapporterer 6176961 blocks mens df rapporterer bare 2096160 blocks det er jo et svinn på 4080801 blocks. Så da lurer jeg på hvor de siste 4Gb forsvinner? Det er jo tydeligvis dette som gjør at jeg ikke får lest ut noe av disken. Forresten. Disken står på samme hovedkort som den gjorde tidligere. Så bios er den samme. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Syns du sa du bare hadde tatt ls -lh... ikke -la... Forøverig må jeg se på disken før jeg kan si noe som helst. Alt mulig rart kan ha skjedd, og dette er ikke det jeg har jobbet mest med... sorry. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Det går bra. Har prøvd alt mulig slags seriøse diskusjonsforum, news, debian support på irc, etc. etc. uten at noen har klart å komme med en logisk forklaring på problemet. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Jeg vil tro at det har oppstådd en feil i MBR eller en eller annen link. Prøv med en feilsøking av partisjonen. e2fsck -y /dev/hdxx bytt ut xx med gjeldende partisjon så klart.. Ellers så vet jeg ikke.. kan også være en fysisk feil på disken. Du kan prøve en fysisk scan av den.. noe som tar laaang til :smile: Ptomania Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Har faktisk allerede prøvd begge deler. Og ingen fikk ikke feil på noen av delene. Begynner å bli mektig irritert på det her greiene. Vurderer å bruke ext3fs anywhere for å få kopiert ut det jeg skal ha som ligger på disken, men det koster jo flesk :/ Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Det du kan gjøre er jo å hente ut filene i windows med programmet explore2fs, ettersom du ser filene der. du finner det på freshmeat Ptomania Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Hadde det bare vært så enkelt. explore2fs kræsjer og klarer bare vise ca halvparten av partisjonen. De filene jeg trenger ligger selvfølgelig i de katalogene som ikke blir vist *sukk* LTOOLS (formerly LREAD) 5.6 klarer derimot lese alle filene. Men den støtter ikke wildcards og da må hver enkelt fil leses ut manuelt. Evt. kam jeg jo å skrive et perl script som bruker ltools, men det tar jeg som siste utvei. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Det høres fryktelig ut som en feil i MBR eller fildelingstabellen.. Men noen løsning har jeg ikke:) Ptomania Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Har funnet et grafisk grensesnitt for Ltool skrevet i java som kan kopiere mange filer samtidig. Skal prøve den så fort jeg får lov å ta ned routeren for å ta ut disken. Bare håper jeg ikke har mistet de filene jeg må ha tak i. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Bare en liten kommentar, jeg syns IKKE dette høres ut som en feil i mbr... Du kan prøve "debugfs" f.eks. Også "dumpe2fs" kan kanskje være nyttig. Ingen av disse programmene har jeg testet selv da jeg ikke har hat slike problemer (de gangene diskene mine har tatt kvelden har enten alt håp vært ute (hardware feil) eller dataen vært relativt uviktig). Skal forhøre meg litt om noen har noen andre gode råd. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg er helt enig. FOr jeg klarer jo lese ut disken ved hjelp av programvare for windows. Har nå gjort det og driver og vurderer om jeg bare skal kaste disken, eller prøve å formatere den. Det som var rart var at fdisk -l oppgav riktig størrelse på disken (6GB) mens df -h oppgav feil størrelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå