O.J Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Når AMD først får opp 65nm prosessen sin så tror jeg ikke 3,4ghz blir noe som helst problem, flere klarer jo rundt 3ghz med ok volt på 90nm. Spørsmålet er heller når, ikke hvis 6123254[/snapback] ikke noe som helst problem? hvis dem lanserer en DC prosessor på 3,4GHz er det i såfall en rådyr FX prosessor det er snakk om. men såklart, bra hvis dem får det til. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Quad core til desktop ser vi nokk ikke før 2008, og da har nokk Intel en forbedring av Conroe på banen fra før av. Hvis du hadde sett på begge linkene jeg hadde lagt ved så hadde du sett at den første var server versjonen, og at det var den som var quad core og hadde delt L3 cache. De andre optimaliseringene tror jeg nok kommer til dual core prosessorene også, og det er derfor jeg nevner dem. For AMD sin del tror jeg faktisk server markedet er det mest avgjørende, ettersom det er der du kan ta best betalt for prosessorene. Det er vel også der AMD evt vil klare å få Dell som kunde, hvis de fortsetter å levere overlegne server prosessorer ser jeg ikke hvorfor Dell ikke skulle begynne å selge AMD - utenom det at de sliter med produksjonskapasitet da :p (De selger alt de klarer å produsere og de produserer 50% mer på ihvertfall en fabrikk i forhold til hva de trodde den kunne klare) Lenke til kommentar
O.J Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Det er vel også der AMD evt vil klare å få Dell som kunde, hvis de fortsetter å levere overlegne server prosessorer ser jeg ikke hvorfor Dell ikke skulle begynne å selge AMD - utenom det at de sliter med produksjonskapasitet da :p (De selger alt de klarer å produsere og de produserer 50% mer på ihvertfall en fabrikk i forhold til hva de trodde den kunne klare) 6123352[/snapback] Tyskerne er noen effektive folk, der kan vi prate arbeidsmoral! Endret 17. mai 2006 av O.J Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Quad core til desktop ser vi nokk ikke før 2008, og da har nokk Intel en forbedring av Conroe på banen fra før av. Hvis du hadde sett på begge linkene jeg hadde lagt ved så hadde du sett at den første var server versjonen, og at det var den som var quad core og hadde delt L3 cache. De andre optimaliseringene tror jeg nok kommer til dual core prosessorene også, og det er derfor jeg nevner dem. For AMD sin del tror jeg faktisk server markedet er det mest avgjørende, ettersom det er der du kan ta best betalt for prosessorene. Det er vel også der AMD evt vil klare å få Dell som kunde, hvis de fortsetter å levere overlegne server prosessorer ser jeg ikke hvorfor Dell ikke skulle begynne å selge AMD - utenom det at de sliter med produksjonskapasitet da :p (De selger alt de klarer å produsere og de produserer 50% mer på ihvertfall en fabrikk i forhold til hva de trodde den kunne klare) 6123352[/snapback] Oops litt brenning av meg der, rota meg inn i xtreme tråden og blei forvirra. *The purpose of new memory controller is solving that nasty 1GB/s read and write speed lag that company experienced when it introduced dual-cores to the product line.* Noen som har noe info over hvor stort problem dette er for desktop dual core? Virker som et server problem. Dette ser ut til og være den mest komplette lista over de nye tingene K8L har. 0. Native quad core 1. Hypertransport up to 5.2GT/s 2. Better coherency 3. Private L2, shared L3 cache that scales up. 4. Separate power planes and pstates for north bridge and CPU 5. 128b FPUs - see 14,15 6. 48b virtual/physical addressing and 1GB pages 7. Support for DDR2, eventually DDR3 8. Support for FBD1 and 2 eventually 9. I/O virtualization and nested page tables 10. Memory mirroring, data poisoning, HT retry protocol support 11. 32B instead of 16B ifetch 12. Indirect branch predictors 13. OOO load execution - similar to memory disambiguation 14. 2x 128b SSE units 15. 2x 128b SSE LDs/cycle 16. Several new instructions Coprocessors: media processing JVM/CLR acceleration TOE, XML or SSL processing Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Punkt 11-15 gjør at minnebåndbreddebruken går oppover, når man samtidig øker hastigheten på prosessoren (når de kommer igang med 65nm produksjon) så vil du trenge en bedre minnekontroller for å unngå at du blir båndbreddelimitert. Pr idag tror jeg ikke AMDs dual core prosessorer er båndbreddelimitert, men hvis de får opp IPC (se punkt 11-15) og frekvens så er det vel mulig? Prefetching er noe som må balanseres, du kan ikke prefetche for mye, for da vil du ikke få hentet det du skal (prefetching henter jo av og til feil data). Hvis du har 6gb minnebåndbredde tilgjengelig og trenger 4gb så har du 2gb tilgjengelig til prefetching... Har du 8gb minnebåndbredde tilgjengelig så har du 4gb tilgjengelig til prefetching... Cache størrelse har også mye å si. (PS: ikke ta det jeg har skrevet her bokstavelig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå