blackbrrd Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Leste en litt interessant artikkel, http://www.theinquirer.net/?article=31729 og i følge den så ser det ut som AMD kommer til å lansere 65nm 3,2 og 3,4 ghz prosessorer i løpet av 2006, basert på en 65nm prosess. Jeg begynner å forstå hvorfor AMD skal over på ddr2, ettersom de nok kommer til å trenge mer båndbredde med såpass kjappe prosessorer... Spørsmålet er om AMD kommer til å få gjort noe mer med AM2 prosessorene i år enn å krympe dem til 65nm? Det er jo et par ting Intel har gjort med Conroe med hensyn til å øke IPC'n som K8'n mangler... Jeg er også nysgjerrig på hvordan prosessorene skalerer og overklokker... Det er jo definitivt enklere å overklokke AMD sine prosessorer ettersom du slipper en sinnsyk høyt klokket FSB. Jeg tror Intel kommer til å gjøre det svært godt hvis de klarer å levere Conroe i løpet av juli, for jeg tviler egentlig litt på at AMD vil komme med 65nm prosessorer før nærmere jul... Men det kan jo hende de bare er flinke til å holde kortene tett til brystet. Det er samme hva godt å se at vi igjen får se et skikkelig kvantesprang på prosessorfronten, etter at AMD tok et kjempehopp med A64 og Intel ikke har klart å ta igjen forspranget, så har det hele sett ut som et sneglekappløp. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Personlig stoler jeg mye mer på Dailytech enn på The Inquirer. Førstenevnte hevder at AMDs første modeller basert på 65nm vil få ratinger inntil 4800, og komme i begrensede opplag tidlig i 2007. For 65nm modeller er det i øyeblikket bare dualcore-CPUer på veikartet. http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2354 Trolig vil AMD komme med kjerne-optimaliseringer om ikke så altfor lenge, men foreløpig blir det visst bare virtualisering og DDR2. Jeg tror ikke de har noe valg skal de klare å henge med Intel. Prosess-krympingen og overgangen til DDR2 tror jeg vil gi en ytelsesgevinst på noen få prosent, neppe mer. Når det gjelder innføringen av DDR2, regner jeg med at årsakene har lite med ytelse å gjøre, selv om tipp-topp DDR2 vil øke den en smule. Båndbredden tror jeg ihvertfall ikke blir vesentlig. Forøvrig vil ikke de første utgavene av AM2 støtte lavere timings enn 3-3-3 (tCAS - tRCD - tRP), uten at jeg klarer å finne noen logisk forklaring på det... Endret 16. mai 2006 av Quintero Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 theinquirer er faktisk ikke så gærne Husker jeg skulle gå til anskaffelse av 2stk Opteron 246 som da kostet 5000kr stk, leste en nyhet på theinq at prisen skulle gå ned til ca 3000 tre uker senere, så jeg ventet. Tre uker senere kostet de 3000kr stk Det theinq egentlig skriver om her, er at AMD muligens får 65nm linjen sin opp og gå i slutten av 2006, om det er sannsynlig/riktig er en annen sak... Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 3.4 Ghz da greiern så vidt og matche conroe da Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg har jo allerede en amd på 3.25 Mhz; ) Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg har jo allerede en amd på 3.25 Mhz; ) 6115898[/snapback] Ustabilt er jo verdt 0 da Det er vel ikke en 3700 Kab3e? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Jeg har jo allerede en amd på 3.25 Mhz; ) 6115898[/snapback] Det var jo ikke så veldig mye!? Endret 16. mai 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg har jo allerede en amd på 3.25 Mhz; ) 6115898[/snapback] Det var jo ikke så veldig mye!? 6116882[/snapback] Syntes det er ganske bra på luft jeg da Lenke til kommentar
smy Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 3.255 på luft hørt vel mye kunne vi får se noen bilde ? Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 3.255 på luft hørt vel mye kunne vi får se noen bilde ? 6117243[/snapback] http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=93813 Dette er det eneste beviset jeg har nå. MERK: Ikke stabilt Volt er på 1.475 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Jeg har jo allerede en amd på 3.25 Mhz; ) 6115898[/snapback] Det var jo ikke så veldig mye!? 6116882[/snapback] Syntes det er ganske bra på luft jeg da 6117235[/snapback] Det synes ikke jeg, din er jo 1000x tregere enn de fleste andre... [hint]MHz vs. GHz[/hint] Endret 16. mai 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 En 3,4 GHz Athlon 64 tror jeg absolutt vil kunne konkurrére med Conroe, og vil kanskje være bedre også. Men dette vil tiden vise. Lenke til kommentar
ekjr Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg har jo allerede en amd på 3.25 Mhz; ) 6115898[/snapback] Det var jo ikke så veldig mye!? 6116882[/snapback] Syntes det er ganske bra på luft jeg da 6117235[/snapback] Det synes ikke jeg, din er jo 1000x tregere enn de fleste andre... [hint]MHz vs. GHz[/hint] 6117315[/snapback] Hihi.... Lenke til kommentar
ekjr Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Edit: Sletta ene innlegge da det var likt det forrige. Er enig med efikkan at det går ann å skrive feil i farten. Endret 17. mai 2006 av ekjr Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Vennligst behold et visst nivå seriøsitét i denne diskusjonen. Vi kan alle skrive feil i farten. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 En 3,4 GHz Athlon 64 tror jeg absolutt vil kunne konkurrére med Conroe, og vil kanskje være bedre også. Men dette vil tiden vise. 6117500[/snapback] Lurer på hva yielden til AMD er ved denne hastigheten. er imponerende hvis dem får det til, men det tror jeg kan bli vanskelig for dem. 65nm shrinken vil nok hjelpe. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 En 3,4 GHz Athlon 64 tror jeg absolutt vil kunne konkurrére med Conroe, og vil kanskje være bedre også. Men dette vil tiden vise. 6117500[/snapback] Lurer på hva yielden til AMD er ved denne hastigheten. er imponerende hvis dem får det til, men det tror jeg kan bli vanskelig for dem. 65nm shrinken vil nok hjelpe. 6122504[/snapback] Ja det er nettopp med 65nm det kan muligens gå. God 17. mai! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Når AMD først får opp 65nm prosessen sin så tror jeg ikke 3,4ghz blir noe som helst problem, flere klarer jo rundt 3ghz med ok volt på 90nm. Spørsmålet er heller når, ikke hvis Det er endel flere interessante artikler på theinq: Socket F to debut in July http://www.theinquirer.net/?article=31787 Den artikkelen nevner bl.a. en forbedret minnekontroller for dual core prosessorer. AMD shows off details of K8L http://www.theinquirer.net/?article=31761 Den artikkelen tar for seg forbedringer som: quad core, delt level 3 cache, variabel volt pr core, egen volt for minnekontrolleren, og den siste biten tror jeg at jeg bare quoter: IPC is also going up in a big way. It is doing the obvious doubling of SSE/FP resources, old news now, but it goes a lot deeper than that. There are a bunch of added instructions, starting with the bit manipulation instructions LZCNT and POPCNT. It also added SSE extensions EXTRQ/INSERTQ and MOVNTSD/MOVNTSS. No word on SSE4 though. The last bit is much more aggressive prefetch to 'feed the beast'. It has gone from 16B to 32B, an obvious step with the added SSE number crunching power. On top of this, it has out of order loads, and other tweaks to use the available bandwidth in a much more efficient manner. For those who thought K8L was more or less a tweaked K8, you are wrong. It looks like no part of the core has been left unmolested by the elves working the CAD stations. It looks like AMD will have a credible response to the Intel MCW architecture after all. 2007 will be a fight after all. µ Mao, de gjør endel av de samme forbedringene som er blitt gjort med conroe, og det jeg nå begynner å tro er at AMD har et skikkelig ess opp ermet Lenke til kommentar
O.J Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 K8L er jo en videreutvikling av K8 kjernen. syns det er litt rart at vi er i 2. kvartal 07 før den kommer. Dem har jo visst om at Conroe skulle komme lenge nå. dem burde nesten hatt et svar klart til denne høsten. eller ser jeg feil på det? Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 En 3,4 GHz Athlon 64 tror jeg absolutt vil kunne konkurrére med Conroe, og vil kanskje være bedre også. Men dette vil tiden vise. 6117500[/snapback] Jeg er ikke overbevist. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=97593 Er jo bare en test men den sier litt synes jeg. Når AMD først får opp 65nm prosessen sin så tror jeg ikke 3,4ghz blir noe som helst problem, flere klarer jo rundt 3ghz med ok volt på 90nm. Spørsmålet er heller når, ikke hvis Det er endel flere interessante artikler på theinq: Socket F to debut in July http://www.theinquirer.net/?article=31787 Den artikkelen nevner bl.a. en forbedret minnekontroller for dual core prosessorer. AMD shows off details of K8L http://www.theinquirer.net/?article=31761 Den artikkelen tar for seg forbedringer som: quad core, delt level 3 cache, variabel volt pr core, egen volt for minnekontrolleren, og den siste biten tror jeg at jeg bare quoter: IPC is also going up in a big way. It is doing the obvious doubling of SSE/FP resources, old news now, but it goes a lot deeper than that. There are a bunch of added instructions, starting with the bit manipulation instructions LZCNT and POPCNT. It also added SSE extensions EXTRQ/INSERTQ and MOVNTSD/MOVNTSS. No word on SSE4 though. The last bit is much more aggressive prefetch to 'feed the beast'. It has gone from 16B to 32B, an obvious step with the added SSE number crunching power. On top of this, it has out of order loads, and other tweaks to use the available bandwidth in a much more efficient manner. For those who thought K8L was more or less a tweaked K8, you are wrong. It looks like no part of the core has been left unmolested by the elves working the CAD stations. It looks like AMD will have a credible response to the Intel MCW architecture after all. 2007 will be a fight after all. µ Mao, de gjør endel av de samme forbedringene som er blitt gjort med conroe, og det jeg nå begynner å tro er at AMD har et skikkelig ess opp ermet 6123254[/snapback] Quad core til desktop ser vi nokk ikke før 2008, og da har nokk Intel en forbedring av Conroe på banen fra før av. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=99740 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå