Gå til innhold

HDR (High Dynamic Range)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, har alltids gjort det. Jeg har et problem med at bildene blir ganske blasse og kjedelige, men funksjonen i seg selv er imponerende. Eksempelet under består av 6-7 bilder fra kraftig overeksponert til kraftig undereksponert. Det beste jeg fikk utav situasjonen var svært lite detaljer i skyggene og bortimot utbrent himmel. Med HDR fikk jeg ut masse detaljer her.

Lenke til kommentar
Jada, har alltids gjort det. Jeg har et problem med at bildene blir ganske blasse og kjedelige, men funksjonen i seg selv er imponerende. Eksempelet under består av 6-7 bilder fra kraftig overeksponert til kraftig undereksponert. Det beste jeg fikk utav situasjonen var svært lite detaljer i skyggene og bortimot utbrent himmel. Med HDR fikk jeg ut masse detaljer her.

6112542[/snapback]

Hvordan er disse prosessert?

-k

Lenke til kommentar
Jada, har alltids gjort det. Jeg har et problem med at bildene blir ganske blasse og kjedelige, men funksjonen i seg selv er imponerende...

6112542[/snapback]

Jeg er ingen ekspert på dette område enda. Siden toneomfanget i HDR består av en større skala enn hva skjermen kan vise må toneområdet komprimeres, da går også kontrasten ned. Har du prøvd å legge på litt lokal kontrast? Prøvde dette på ditt bilde:

1. duplicate background

2. Highpass med stor radius

3. valgte highpass versjonen som "Soft" eller "hard light" layer.

Ser dette ok ut? Håper ikke du har noe imot at jeg prøvde meg på dette på ditt bilde :)

Untitled_HDR_01.jpg

Untitled_HDR_02.jpg

(Bilder lagt inn av moderator, de ble slettet ved en feil)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Joda, har prøvd meg fram, men det bildet var uansett bare en test. Syns ikke det var særlig kult i seg selv. ikke har jeg stativ heller, her står kameraet på et rekkverk. Valg av motiv blir litt begrenset da.

Ingen dum versjon det der nei. :)

Lenke til kommentar

Skjønner, men det er uansett greit å eksperimentere til neste gang en trenger dette. Problematikken med HDR er egentlig ikke ny. Sorthvitt film har mye høyere dynamisk omfang enn fotografisk papir. For oss blir det at HDR-filen har mye større dynamisk omfang enn skjermen eller fotopapiret. W. Eugene Smith brukte 5 dager med dodge&burn i våtrom for å opnå dette:

post-44224-1147807490_thumb.jpg

En kunne velge å beholde lampa eller personen men ikke begge deler. Med dodge/burn i våtrommet kunne en eksponere områder på papiret etter behov. For oss digitale kan vi kalle dette for "tone mapping". Jeg har ikke lest nok enda, men forstår det slik at det ikke finnes spesielt gode tone-mapping algoritmer enda.

Bildet er lånt herifra: The Futere of Digital Imaging - HDR

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Hvordan gjør dere det rent praktisk når bildene taes?

Hvis jeg skal ta så mange som 7 eksponeringer så kommer kameraet til å komme litt ut av posisjon for hver gang jeg skrur på kameraet. Mener å ha lest av HDR skal kunne rette opp små forskjeller i bildene, men finnes det er god løsning for å få "like" bilder?

Har fjernkontroll til kameraet, så kan ta bracketbilder for å få antall mulig forskyvninger til et minimum. Er dette måten?

En som lurer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...