Gå til innhold

Treg reparasjon av laptop. Rettigheter?


Anbefalte innlegg

Dama bestilte seg i vinter en laptop fra Hatebox (eller Whitebox om du vil).

Det tok to måneder å få maskinen, det er i og for seg en annen historie...saken her er at maskinen ble levert med feil (psykedelisk bilde på skjermen), så det var jo bare å sende den rett til reparasjon samme dag som hun endelig fikk den.

 

Nå er det i overkant av en måned siden laptopen ble sendt til reparasjon, og dama har ved to anledninger fått opplyst at laptopen har vært klar til utsending men ingenting har ennå skjedd. Tålmodigheten begynner forståelig nok å ta slutt.

 

Hvilke rettigheter har kunden i denne saken?

 

Heving av kjøp?

Låne-PC?

Ny PC?

 

På forhånd takk fra enda en bruker som sterkt fraråder handel hos Shitebox :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du skal ha tilgang på låne pc hvis den blir borte i over 2 uker eller noe..

 

Jeg har det samme problemet med lefdal.. Blir borte i over 1mnd :/

 

Ta og send mail til dem. klag, ring osv.. Og sett krav.

 

www.forbrukerradet.no tror jeg skal ha rettigheter osv.. :)

Lenke til kommentar
Mener du skal ha tilgang på låne pc hvis den blir borte i over 2 uker eller noe..

 

Jeg har det samme problemet med lefdal.. Blir borte i over 1mnd :/

 

Ta og send mail til dem. klag, ring osv.. Og sett krav.

 

www.forbrukerradet.no tror jeg skal ha rettigheter osv.. :)

6111650[/snapback]

 

korreksjon; 1 uke

 

 

I utgangspunktet, uten å vite hva slags feil det er etc. så vil låne-pc være mest nærliggende. det at firma bruker så vanvittig lang tid på service vil bli et moment ved en eventuell heving.

Lenke til kommentar

Dagen etter jeg postet så ble utrolig nok maskinen sendt :) Dama skrev sinna-mail og fikk tilbake en mail med kun sporingsnummer og "hilsen Anders".

 

Neida, ingen grunn til å beklage, Anders... :thumbdown:

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Nå er det forresten på'n igjen. Får ikke ladet maskinen, og høyttalerne virker ikke. Kan ikke se vi er spesielt lystne på å sende inn pc'en igjen. Da ser vi den vel ikke igjen før til nyttår.

 

Heving av kjøp må vel snart kunne være aktuelt etter alt dette?

Lenke til kommentar
Nå er det forresten på'n igjen. Får ikke ladet maskinen, og høyttalerne virker ikke. Kan ikke se vi er spesielt lystne på å sende inn pc'en igjen. Da ser vi den vel ikke igjen før til nyttår.

 

Heving av kjøp må vel snart kunne være aktuelt etter alt dette?

6166340[/snapback]

Innsendt vare tre ganger med samme feil, og fortsatt har samme feil, så har man rett til å heve kjøpet. Skal ikke si dette for sikkert, men correct me if im wrong.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven

 

 

§15

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:

(...)

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting

når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

(...)

 

 

§16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

(...)

 

 

 

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Endret av blackninja
Lenke til kommentar
Nå er det forresten på'n igjen. Får ikke ladet maskinen, og høyttalerne virker ikke. Kan ikke se vi er spesielt lystne på å sende inn pc'en igjen. Da ser vi den vel ikke igjen før til nyttår.

 

Heving av kjøp må vel snart kunne være aktuelt etter alt dette?

6166340[/snapback]

Innsendt vare tre ganger med samme feil, og fortsatt har samme feil, så har man rett til å heve kjøpet. Skal ikke si dette for sikkert, men correct me if im wrong.

6166367[/snapback]

 

Stemmer nok det, selger har to sjanser til å reparere samme feil. Vurderer å minne WB på kundens mulighet til å låne tilsvarende gjenstand dersom reparasjon tar lenger enn en uke...hvis jeg må sende den inn enda en gang.

Lenke til kommentar

To måneder på service er mer enn godt nok hevingsgrunnlag i seg selv. Få penga tilbake (kan vel bli en utfordring i seg selv...) og kjøp maskin hos et mer seriøst firma.

 

Edit: ok, var visst bare én måned på service. Lånemaskin har dere uansett krav på etter én uke. Kommer det til å skje? Tror ikke det.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...