Gå til innhold

Ny til vannkjøling


Anbefalte innlegg

Æraen med min Pentium 3 600 som ikke trengte noe annet enn en liten vifte begynner å gå mot slutten (selv om jeg synes den har klart seg bra, lenge!). Jeg har så smått begynt å planlegge neste pc og da vil jeg fokusere mye på lavt støynivå (pc'en står 1.5m fra hodet mitt på hybelen). Jeg har skjønt at vannkjøling er et av de beste alternativene. Jeg har nå trålet de siste trådene om dette emnet og prøvd å sette meg inn i vannkjølingssystemet.

 

Jeg lurer fremdeles litt på hvor mange og hvilken type deler som trengs. Videre er jeg ukjent med gode/dårlige merker på de forskjellige delene. Det eneste jeg har snappet opp er at BlackIce skal være en rimelig bra type radiatorer og at Eheim og Aquabee er gode pumper.

 

Jeg skulle ønske noen sirlig kunne nevne alle komponentene som trengs til et greit system, helst med slanger og eventuelle overganger (ledd og slikt klarer jeg vel selv).

 

Jeg har ikke bestemt noen av komponentene i pc'en og lurer på om det å velge låser meg til et spesielt merke/type. Jeg skjønner at valg av prosessor og kabinett er vesentlige for montering og lurer da på om det fins kabinetter som er å foretrekke i forhold til andre (type: bigtower).

 

Er villig til å blåse av 1000-3000 (huff så mye).

Helt til slutt vil jeg nevne at skjermkort også skal inn i hele denne smørja :smile:

 

Alle svar mottas med glede.

 

Knut Vidar

 

[ Denne Melding var redigert av: relathief på 2002-10-06 04:18 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannavkjøling er en lokkende tanke det ja, men om du kjøper deg en P4 2,53ghz og luftkjøler den så syns jeg egentlig ikke det bråker så veldig..

 

Vifter til AMD bråker nok en god del mer, siden de blir så veldig varme i forhold til P4 og trenger mer viftekraft.

 

Du trenger dessuten en vifte til radiatoren din på vannavkjøling.. sørg for at den er fredelig og rolig i allefall :wink:

Lenke til kommentar

Pentium 4 krever altså ikke så veldig mye kjøling. Men sjansen for at det blir amd er jo absolutt tilstede. Hvis vi ser bort fra prosessor et lite øyeblikk, hva vil du (eller hvem som helst andre) si om valg av kabinett.

 

Det er en fordel at viftene til vannkjølinga kan gå på lav rpm, noen tips der?

Lenke til kommentar

Du bør kikke på http://www.microplex.no http://www.3dfxcool.no og http://www.netconnection.no

 

Vil absolutt anbefale "fulltower" kasser. Kjøpte nettopp ei kasse fra microplex som het Lepont hydraulic (under 500 kr og uten PSU), den hadde god plass...jeg har nå 4 harddisker, dvd, og cd-brenner, Dr.LED og 2 hd skoffer m. kjøling. og enda er det plass til vannkjøling tank og pumpe kan stå enten øverst eller nederst i kassa (blir nok øverst for meg hvis jeg skal lage "vindu")

 

Chiftech kasser og Lian Li er litt dyrere da, men de er brae, den nye kasse serien fra Aopen skal være nice også.

 

Skal du ha brae slanger til vannkjølinga så kjøp PVC slanger (Ø-10mm indre diameter)...unngå sillikon for de er myke og gir etter for vakum og kan gi dårlig sirkulasjon eller faktisk klistre seg jenn og blokkere. Eheim 1048 og en radiator so har plass til 2 vifter vil være bra (Papst er bra vifter) Kjøleblokker bør være av rent kobber og ikke ha gjenomsiktige deler for best kjøling. husk water wetter.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 10:15, skrev IceXCool:


Skal du ha brae slanger til vannkjølinga så kjøp PVC slanger (Ø-10mm indre diameter)...unngå sillikon for de er myke og gir etter for vakum og kan gi dårlig sirkulasjon eller faktisk klistre seg jenn og blokkere.


Beklager, men dette er fullstendig galt! Silikonslanger vil _aldri_ ”klistre” seg sammen, like lite som de vil kunne klappe sammen pga vacuum i systemet! Pumpene vi normalt bruker har en ganske beskjeden sugeeffekt, og vil aldri kunne klare dette.

Derimot har silikonslanger følgende fordeler:

De vil aldri bli stive som PVC-slanger kan bli, er svært fleksible mht. montering i kabinettet, og lekkasjer mellom nipler / slanger er utelukket ved riktig montering.

Har montert mange vannkjølingsanlegg, og vet svært godt hva jeg snakker om!

PVC-slanger derimot, vil etterhvert bli stive, og kan ”sette seg” rundt nipler og andre tilkoblinger, og muligheten for lekkasjer er vesentlig større med PVC.

Silikonslanger er og blir best!

Lenke til kommentar

Det at P4-CPU-er utvikler mindre varme enn AMD er en myte. Jeg har nettopp skiftet fra Athlon XP 1600@1700mhz til P4, og Athlonen var en faktisk en god del kaldere CPU-en jeg har nå (p4/2,4@2,9/533).

 

Dette sier jeg etter at jeg har vært av og på med Magnum-478.-blokka mi en del ganger (på AMD-en hadde jeg AMD-Water-Kit).

 

Det kan selvsagt hende at kjøleevnen til AMD-blokka var vesentlig bedre enn Magnum-blokka, men faktum er at idle-CPU-temp er helt like (34-35° da jeg brukte funksjonen i chipsettet som gjør at den slår seg AV når den idler). Men nå på Pentiumen har jeg en ekstra radiator. Dermed må jeg konkludere med at AMD er varmet. Amd hadde også en god del høyere Full-load-temperatur.

 

Ytelsesmessig er pentiumen forresten litt bedre (merkbart), men ikke mye. Jeg opplevde noen andre endringer ved overgangen til P4, noen bøgs kom bort (mange små), det tar litt lengre tid å boote XP med p4.

 

Og legg merke til at denne posten er skrevet av en som skiftet FRA Amd til P4, og den er altså ingen fanboy-post.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 10:15, skrev IceXCool:

Kjøleblokker bør være av rent kobber og ikke ha gjenomsiktige deler for best kjøling. husk water wetter.


 

Dette ble faktisk testet med Maze 3 med plexi og med kobbertopp, sammenlignet med Maze 2. Da kom Maze 3 bedre ut i test, og hvor det var ingen temperaturforskjell på kobbertopp blokka og plexitopp blokka.

 

Det var inderlig godt Skrue tok deg på slangefeilen du gjorde, for det må være noe av det dummeste jeg har hørt.

 

Når det gjelder litt on-topic stuff så har jeg noen tips til komponenter du kan bruke: Blackice extreme radiator, silikon / tygon slanger, water wetter, aquabee pumpe, vanntank, slangeklemmer, maze 3.

 

I tillegg hvis du skal kjør på litt, så burde du ha chipset og gpu blokk også.

Lenke til kommentar

Takk for flere informative svar.

 

Følgende priser er fra Netconnection.

BlackIce Extreme: 650,-

Danger Den Maze 3: 490/560,-

Aqua Bee UP500: 355,-

Water Wetter: 65,-

Slangeklemmer i plast for silikon /per stykk: 15,-

Silikonslanger, et par meter: 9,-/meter

+ noen ledd...

 

Vel 1500,- er vel ikke så alt for galt?

 

Er UP500 å anbefale eller trengs UP1000? (Støynivå er fremdeles viktig.) Er usikker på hva jeg skal kjøpe av skjermkort så det blir vel vanskelig å bestemme seg for gpu blokk.

Lenke til kommentar

Jeg sa bare ting jeg har sett på andre forum og tips & trix greier,

men teoretisk sett er jo sillicon mykt og fleksibelt og klemmes lettere og alt sånnt...vet ikke hvor kraftig vakum det bilr av pumpa men som sagt...bare skreiv det jeg mente var rett og hadde lest meg fram til...:sad: sorry da Mr. allvitende wizardz

 

PVC er dessuten finere hvis man skal ha i farge og belysning, det kan dere da ikke krangle på...eller

Lenke til kommentar

UP500 er helt grei til oppsettet ditt, medmindre du skal vannkjøle "alt" i maskinen.

Vær oppmerksom på at dette allikevel er litt avhengig av hvordan du legger opp systemet ditt. Om du tenker å kjøre alt i serie, så er pumpa grei nok.

Om du imidlertid ønsker å paralellkoble blokkene dine, så ville jeg nok valgt å bruke UP1000, for å være sikker på at vannstrømmen til de forskjellige blokkene blir god nok.

 

Har forøvrig gjort et par tester med sterkt redusert gjennomstrømning i systemene mine, og det viste seg at vannmengden hadde svært liten betydning for temperaturen, forskjellen var knapt målbar!

Så en "diger" pumpe vil mao. ikke gi bedre resultat!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 12:49, skrev inz@ne:

Skrue: Hvor har du den testen? Kunne goddt tenke meg å lese den. Fan du forøvrig ut om mindre gjennomstrømning førte til lavere temp., eller var temp. konstant uavhengig av pumpe?


Du skulle gjerne fått både test og bilder, men alt forsvant dessverre da (den fordømte!) IBM-disken sa takk for seg! Mistet bl.a. flere hundre bilder! :sad:

 

Men jeg kan i allefall fortelle deg følgende:

I det ene oppsettet mitt bruker jeg en Maxi-Jet1200, i kombinasjon med en Black-Ice og hjemmelagde blokker.

Såvidt jeg husker, var normal gjennomstrømning i systemet ca 3-400 ltr/t. La inn en restriktor med åpning på bare 3(!)mm, som reduserte gjennomstrømningen til 80-90ltr/t. Kjørte SS.Sandra "burn in" inntil temperaturen i begge tilfelle stabiliserte seg. Forskjellen var ikke større enn maks 1 til 2 grader!

Har et innlegg om dette i en tidligere tråd, skal se om jeg kan finne dette igjen!

 

Her! http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=21257&forum=12

Men i tillegg gjorde jeg ovennevnte test senere, for konkret å måle faktisk vannmengde. Og som du skjønner, så hadde den faktisk svært lite å si, i allefall i mitt tilfelle! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-10-06 13:06 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...