Gå til innhold

Nordmenns syn på småmillionærer

Anbefalte innlegg

For å ta dette på et litt lavere nivå -

I de siste 3-4 årene har jeg har utrolig mye penger i forhold til kameratene mine. Får ofte sleipe kommentarer om at jeg burde betale siden jeg har så god råd, dessuten, faktumet at foreldrene mine ikke har dårlig råd gjør det ikke bedre - selv om jeg ikke får noen som helst form for "støtte" fra dem. Det de ikke tar til seg er at jeg har jobbet så jævlig hardt de sommerene for å faktisk tjene penger, mens de har kunnet festet til morning og sovet til middag. Det er litt irriterende.

Er det ikke noe som heter "man er sin egen lykkes smed" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mens dem som er "pappa gutter" har jeg null respekt for. Jeg synst det er for dårlig av follk å bare sitte hjemme å peke på det man vil ha, uten engang å løfte en finger i arbeid.

6127393[/snapback]

Hva legger du i pappagutt? Jeg er flere ganger kåret til "årets pappagutt" og lignende, så kan vi gå derfra.

Jeg vet ikke hva en pappagutt er jeg, men sjansene er store for at han ikke bare kan peke litt og få det han peker på, men også deltar i familien, kanskje pappas, bedrifter og konsern. Selv jobber jeg en del timer i uken med forefallende kontorarbeid, så som utseendelse av fakturaer, oversikt over timeliste-systemet, utsendelse av oppdragsbekreftelser osv. I tillegg driver jeg egen trading i begrenset utstrekning.

Meg kaller de pappagutt - men jammen, vet du hva? Jeg tror jeg jobber mer enn dem.

Lenke til kommentar
mens dem som er "pappa gutter" har jeg null respekt for. Jeg synst det er for dårlig av follk å bare sitte hjemme å peke på det man vil ha, uten engang å løfte en finger i arbeid.

6127393[/snapback]

Hva legger du i pappagutt? Jeg er flere ganger kåret til "årets pappagutt" og lignende, så kan vi gå derfra.

Jeg vet ikke hva en pappagutt er jeg, men sjansene er store for at han ikke bare kan peke litt og få det han peker på, men også deltar i familien, kanskje pappas, bedrifter og konsern. Selv jobber jeg en del timer i uken med forefallende kontorarbeid, så som utseendelse av fakturaer, oversikt over timeliste-systemet, utsendelse av oppdragsbekreftelser osv. I tillegg driver jeg egen trading i begrenset utstrekning.

Meg kaller de pappagutt - men jammen, vet du hva? Jeg tror jeg jobber mer enn dem.

6152239[/snapback]

Touché. :)

Om folk jobber for pengene og betaler skatt, må de gjerne være rike. Og når jeg sier betaler skatt så mener jeg ikke å bli frarøvet nesten alt.

Lenke til kommentar

6127393[/snapback]

6152239[/snapback]

Jeg må si at det faktisk er veldig slående at en ganske stor andel av de mørkeblå på dette forumet ser ut til å ha fått ganske mye hjelp av sine velstående foreldre. Det er en form for hjelp fra foreldre man ofte overser, men som faktisk er det viktigste man får fra velstående foreldre, nettverk. Det som gjør at barn av velstående selv blir velstående er ikke direkte pengehjelp, men adgang til attraktive nettverk og relevant arbeidserfaring.

Det er jo lett å hevde at folk skal klare seg selv uten statlig hjelp, når man selv får mer enn nok hjelp fra egne foreldre.

Lenke til kommentar
Janteloven stammer fra boken En flyktning krysser sine spor av Axel Sandemose. Lærer barna ingenting i norsktimene lenger?

Vet det og dette ble også nevnt i starten av tråden

Axel Sandemose 1933

(http://www.jusshjelp.com/janteloven.htm)

Den råder i stor grad i Norge.

lærer ikke barna å lese på skolen lenger?

6152145[/snapback]

Det virket ikke akkurat som du visste dette, basert på det forrige innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Er det ikke noe som heter "man er sin egen lykkes smed" ?

6152173[/snapback]

Følgende er kjent som den fundamentale attribusjons feilen i sosialpsykologien.

Folk flest har en tendens til å overdrive de disposisjonelle (personlige) attributene og sterkt undervurdere de situasjonelle attributene i en gitt atferd.

Egentlig ikke, man har jo tross alt ikke særlig kontroll over eget liv.

6152512[/snapback]

Dette kjent som kontroll lokus. Intern kontroll lokus = føler at man har kontroll over eget liv. Ekstern kontroll lokus = føler at man ikke har kontroll over sitt eget liv.

Generelt; studenter som føler at de har en intern kontroll lokus har en tendens til å få bedre karakterer, ha bedre forhold (til andre mennesker) og ha bedre mental helse.

;)

Lenke til kommentar
Det virket ikke akkurat som du visste dette, basert på det forrige innlegget ditt.

Muligens var jeg litt upresis, det var sent. Jeg snakket ikke om når janteloven ble laget og hvem som laget den men at den var ment som en spøk. og da mener jeg ordet spøk. dette var noe jeg ble fortalt og jeg tviler at akkurat det står i boken.

Kanskje forfatteren sa det i ettertid...who knows.

Poenget mitt er at jeg synes det er ganske funny at dette er blitt en slags leveregel i det norske samfunn bare pga en bok...

Lenke til kommentar

Hmmm, interessant...har nå lest over innleggene jeg har hatt i denne tråden og ser at etter at "steffyboy" er nesevis og insinuerer at jeg er uskolert så tar jeg tilbake med samme mynt. Det lukter litt jantelov fra min side der jeg prøver å jekke ned vedkommende...der lærte jeg noe nytt om selv, har alltid synes at janteloven er latterlig :hmm:

Lenke til kommentar

6127393[/snapback]

6152239[/snapback]

Det han legger i pappagutt er nok at man får penger uten å gjøre noe for de. Som jeg nevnte tidligere så er det ikke pengene det er snakk om, men holdningene. At man prøver å heve seg over andre uten å egentlig ha gjort noen innsats selv.

Nå skal ikke jeg legge meg opp i hvordan du lever for det vet jeg særdeles lite om. Men siden du tok det opp som eksempel i denne debatten så skal jeg komme med eksempel fra hvordan mitt liv er. Jeg har skole 38timer i uken, i tillegg til dette har jeg jobb ca 10 timer i uken. Tilsammen 48timer i uken, mer enn en normal arbeidsuke. Jeg har mer penger enn de fleste, men antageligvis ikke mer enn det du har.

Men dette er uansett ikke relevant da jeg er student, men det var du som startet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...