Gå til innhold

Nordmenns syn på småmillionærer


Anbefalte innlegg

Ja, det er det jeg mener. Da foreldrene mine importerte bil fra Tyskland til Norge i 1997, en Opel Astra 1.7 l TDI med 68 hk, var jo denne bilen ekstremt moderne og ettertrakta. Opplevde mange ganger at folk ripa opp lakken på Astraen med bilnøkkelene sine, sikkert av ren misunnelse....  :roll:

6111567[/snapback]

 

Da vi kjøpte oss en ny bil, en Mitsubishi Galant v6, opplevde vi at dyre Mercedeser og BMW-er tok parkeringsplasser vi hadde lyst på, dette var sikkert fordi de mente vi ikke hadde like stor verdi som dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er det jeg mener. Da foreldrene mine importerte bil fra Tyskland til Norge i 1997, en Opel Astra 1.7 l TDI med 68 hk, var jo denne bilen ekstremt moderne og ettertrakta. Opplevde mange ganger at folk ripa opp lakken på Astraen med bilnøkkelene sine, sikkert av ren misunnelse....  :roll:

6111567[/snapback]

 

Da vi kjøpte oss en ny bil, en Mitsubishi Galant v6, opplevde vi at dyre Mercedeser og BMW-er tok parkeringsplasser vi hadde lyst på, dette var sikkert fordi de mente vi ikke hadde like stor verdi som dem.

6122806[/snapback]

 

Parkeringsplasser er førstemann til mølla da.

Lenke til kommentar
Parkeringsplasser er førstemann til mølla da.

6123049[/snapback]

 

Poenget mitt var at det er helt absurd og tåpelig å konkludere med at folk kun gjør ting mot deg viss de er misunnelige, dette viser om påtatt bedrefølse, noe som kan være den relle grunnen til handlingen.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Parkeringsplasser er førstemann til mølla da.

6123049[/snapback]

 

Poenget mitt var at det er helt absurd og tåpelig å konkludere med at folk kun gjør ting mot deg viss de er misunnelig, dette viser om påtatt bedrefølse.

6123298[/snapback]

 

Så jo det, men jeg fikk inntrykk av at du var sur for at du mista parkeringsplasser. :p

Lenke til kommentar
Dette er BS, hele janteloven er BS egentlig. Ingen bryr seg i realiteten hvor mye penger andre har, det er media som er katalysatoren for mesteparten av såkalt misunnelse.

 

Det er helt ukorrekt. Det viser seg heller at hva man tjener i forhold til andre er en av de viktigste faktorene for å avgjøre ens lykke i alle rike land. Faktisk, så er hva man tjener i forhold til andre faktisk viktigere for hvor fornøyd man er med livet i land hvor janteloven ikke er spesielt fremtredende, slik som USA, Japan og Chile.

Lenke til kommentar
I mine øyne er det hverken bedre eller verre å være misunnelig på rike enn å være rik.

6113590[/snapback]

Denne skjønte jeg ikke helt. :)

6113742[/snapback]

Han mener at det er like ille å være misunnelig på de rike som å være rik.

6124877[/snapback]

 

Det er ikke noe galt i å være misunnelig i seg selv. Jeg er misunnelig på mange mennesker med mer penger enn meg. Det som er galt er å henge ut, se ned på, være nedlatende mot, diskriminere og mobbe rike pga misunnelse slik som blir gjort her i Norge.

Lenke til kommentar
Det som er galt er å henge ut, se ned på, være nedlatende mot, diskriminere og mobbe rike pga misunnelse slik som blir gjort her i Norge.

6125091[/snapback]

Men det blir ikke gjort det i Norge. Det er rett og slett ikke fakta.

6125127[/snapback]

Enig.

Lenke til kommentar

Alle blir mobbet. De fattige blir mobbet av de rike, mens de rike blir kalt rikmannssønn eller pappagutt. Det har selvfølgelig ingenting å si om de er pappagutter, eller om de bare er sønnen til en rik far. Dette gjelder også karakterer; de dumme kaller de smarte for nerder, de smarte kaller de dumme for idioter.

 

Forskjellen er at når de rike/smarte mobber de fattige/dumme, kalles det overlegenhet, mens når de fattige/dumme mobber de rike/smarte, kalles det sjalusi.

Lenke til kommentar

Har ingen ting i mot småmillionærer (mange millionærer for den saksskyld også), så lenge dem ikke har en sånn "in your face" holdning til formuen sin. Jeg respekter også dem som har gjort seg fortjent til pengene (lotto, jobb, invisteringer osv.) mens dem som er "pappa gutter" har jeg null respekt for. Jeg synst det er for dårlig av follk å bare sitte hjemme å peke på det man vil ha, uten engang å løfte en finger i arbeid.

Lenke til kommentar

Har overhodet ikke i mot det....

 

Men i Norge er det to typer rike.. de som kommer lett på pengene ved f.eks. arv og de som jobber seg opp selv.

 

Det er ofte de som arver som har et stort behov å vise seg fram... det synes jeg er motbydelig, men om jeg ser en Porsche på gata tenker jeg heller: NIIICE!

Lenke til kommentar
Det som er galt er å henge ut, se ned på, være nedlatende mot, diskriminere og mobbe rike pga misunnelse slik som blir gjort her i Norge.

6125091[/snapback]

Men det blir ikke gjort det i Norge. Det er rett og slett ikke fakta.

6125127[/snapback]

Les Se og Hør, VG, Dagbladet eller Aftenposten, så ser man det med en gang. Det er rike folk og deres uinteressante liv som preger mediebildet i større og større grad - og det er ikke fordi media rakker ned på dem!

Lenke til kommentar
Det jeg synes er rart med Norges sosialister er følgende: De kan lett akseptere en person som har blitt lotto-millionær. Det synes de nesten er romantisk spennende. Tenk så heldig han er! Nå kjøpern seg sikkert ny vaskemaskin og setter resten på bok!

 

Det de ikke klarer å akseptere er følgende: En person som har jobbet hardt hele livet gjennom, blitt suksessfull, skapet arbeidsplasser, betalt enorme summer i skatt livet gjennom, betalt arbeidsgiveravgifter, fylt ut tusenvis med skjemaer med sære regler for å få lov til å drive bedriften sin, og kanskje etter 40 år fått tjent seg opp en liten formue som han deretter skal betale enorme mengder formueskatt av. DET klarer ikke sosialistene å takle.

6119587[/snapback]

Ja, helt sant. Jeg som er sosialist og jeg hater virkelig alle som er rike. Ja, jeg har lyst til å rive av hodene på de og spise de til middag :roll:

 

Vi må være forsiktige med å generalisere her, selvfølgelig finnes det misunnelse. Hvordan detter er i Norge i forhold til andre land vet jeg ikke siden jeg bare har levd i Norge.

Tror det gjerne er de som viser frem pengene sine og gjerne ser litt ned på andre som blir misslikt, eller den typiske "pappagutt"-holdningen flere andre nevnte på. Men da er det jo personligheten man ikke liker, ikke pengene.

 

Jeg likte ikke helt tanken som flere ymtet frempå med at fattige/ikke-rike var det fordi at de var late. Rikdom betyr ikke nødvendigvis at man har jobbet hardt og fattigdom betyr ikke nødvendigvis at man er lat.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Det jeg synes er rart med Norges sosialister er følgende: De kan lett akseptere en person som har blitt lotto-millionær. Det synes de nesten er romantisk spennende. Tenk så heldig han er! Nå kjøpern seg sikkert ny vaskemaskin og setter resten på bok!

 

Det de ikke klarer å akseptere er følgende: En person som har jobbet hardt hele livet gjennom, blitt suksessfull, skapet arbeidsplasser, betalt enorme summer i skatt livet gjennom, betalt arbeidsgiveravgifter, fylt ut tusenvis med skjemaer med sære regler for å få lov til å drive bedriften sin, og kanskje etter 40 år fått tjent seg opp en liten formue som han deretter skal betale enorme mengder formueskatt av. DET klarer ikke sosialistene å takle.

6119587[/snapback]

Ja, helt sant. Jeg som er sosialist og jeg hater virkelig alle som er rike. Ja, jeg har lyst til å rive av hodene på de og spise de til middag :roll:

 

Vi må være forsiktige med å generalisere her, selvfølgelig finnes det misunnelse. Hvordan detter er i Norge i forhold til andre land vet jeg ikke siden jeg bare har levd i Norge.

Tror det gjerne er de som viser frem pengene sine og gjerne ser litt ned på andre som blir misslikt, eller den typiske "pappagutt"-holdningen flere andre nevnte på. Men da er det jo personligheten man ikke liker, ikke pengene.

*snip*

6128776[/snapback]

 

Takker. Absolutt enig. Ettersom jeg bor i en viss kommune, har jeg sett mer enn nok av det. F.eks. så var det en i klassen min på vgs. som stort sett ikke gjorde annet enn å skryte over hvor rik faren hans var, hvor de hadde vært i ferien, leiligheten midt i Oslo han hadde fått til konfirmasjon etc. Etterhvert går man rett og slett lei - det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Jeg kjenner mange andre personer som er minst like godt stillt økonomisk, men ikke har som hobby å gå rundt å skryte av det...

 

Selv var han en diger taper...

Lenke til kommentar
Janteloven:

 

Du skal ikke tro at du er noe.

Du skal ikke tro at du er like mye verd som oss.

Du skal ikke tro at du er klokere enn oss.

Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

Du skal ikke tro at du vet mer enn oss.

Du skal ikke tro at du er mer enn oss.

Du skal ikke tro at du duger til noe.

Du skal ikke le av oss.

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg!

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe!

 

Forfatteren av janteloven laget den faktisk som en spøk og var ikke ment for å følges. Hva som skjedde og hvorfor noen fant ut at, heeey, dette var bra saker, aner jeg derimot ikke.

Det var en av foreleserne mine som sa dette så jeg kan kan ikke henvise til noe annet enn det...så på forhånd beklager til dem som forlanger håndfast bevismateriale.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...