Gå til innhold

Nordmenns syn på småmillionærer


Anbefalte innlegg

Det jeg synes er rart med Norges sosialister er følgende: De kan lett akseptere en person som har blitt lotto-millionær. Det synes de nesten er romantisk spennende. Tenk så heldig han er! Nå kjøpern seg sikkert ny vaskemaskin og setter resten på bok!

Det de ikke klarer å akseptere er følgende: En person som har jobbet hardt hele livet gjennom, blitt suksessfull, skapet arbeidsplasser, betalt enorme summer i skatt livet gjennom, betalt arbeidsgiveravgifter, fylt ut tusenvis med skjemaer med sære regler for å få lov til å drive bedriften sin, og kanskje etter 40 år fått tjent seg opp en liten formue som han deretter skal betale enorme mengder formueskatt av. DET klarer ikke sosialistene å takle.

6119587[/snapback]

 

Det er en viktig forskjell på disse personene. Lottomillionæren ble rik ved en tilfeldighet: "Han kunne ikke noe for det", kan man nesten si. Den suksessfulle ble derimot rik på grunn av egen innsats og intellektuelle kapasitet, og har vist at han faktisk er FLINKERE enn mange andre. Dét er ikke bra, og da vekkes misunnelsen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er BS, hele janteloven er BS egentlig. Ingen bryr seg i realiteten hvor mye penger andre har, det er media som er katalysatoren for mesteparten av såkalt misunnelse. Selvsagt finnes det enkelte som er misunnelige, men jevnt over så er vi stolte over folk som kan gjøre det bra.

Det er disse halvrike, småkjendisene som aldri helt klarer å ta steget opp i finanstoppen som klager på janteloven, de trur de blir motarbeidet.

Realiteten er at alle blir motarbeidet i Norge, det kalles byråkrati og skattetrykk.

 

Istedenfor å klage på hva problemene er, kanskje se på det positive med det norske samfunn, for det er mye positivt. Problemet i Norge i dag er ikke janteloven, det er all denne klagingen på hvor ille alt er.

Javel, om det er så ille, flytt til et annet land og slutt med klagingen..

Lenke til kommentar
Janteloven er et stort problem. Særlig på mindre steder blir folk som stikker seg ut mobbet. Hva kalte de det igjen? Bygdedyret eller noe slikt?

6119841[/snapback]

Det tror jeg ikke har noe særlig med janteloven å gjøre, men med det typiske fenomenet sladder.

Lenke til kommentar
Så har en de som arver mætti penger, nok til å klare seg ut lvet uten å jobbe hardt!

Unskyld uttrykket, men også de pannebåndsgutta fra bærum, der foreldrene stapper gryn oppi rævva på de, og de får alt de peker på.

6119919[/snapback]

 

Ja hva med det? Hvis mennesker med penger ønsker å bruke pengene sine på barna sine så må de da få lov til det uten at alle skal bli misunnelige.

Lenke til kommentar
Apropos jantelov. Jeg ble mobbet på ungd.skolen pga høye karakterer. Der og da var det vondt, men etter det har jeg lært å heve meg over slik dritt.

 

Er det bare meg eller blir glede over noe man har suksess i sett på som overlegenhet?

6120200[/snapback]

På min ungdomsskole var det status å ha bra karakterer.

Lenke til kommentar
Var en god del prat her å, at de som hadde mye penger hadde jobbet hardt for de... kan ikke se at de har gjort det.

6119937[/snapback]

 

Hva så?

 

At ikke alle har gjort det betyr ikke at ingen har gjort det.

6120015[/snapback]

 

Poeng til invictus.

 

Problemet er ikke at de som nevnes over får pengene. Problemet er holdningen de har til pengene.

Lenke til kommentar
Selvsagt ikke, de svarte hadde en grunn for å klage, generelt i Norge har vi veldig lite å klage over.. Selvsagt har vi noen problemer her og der, som eldreomsorg og integreringspolitikken, men janteloven er ikke et problem..

6119783[/snapback]

Hvem er det som bestemmer hva man har rett til å klage over eller ikke? Du?

Lenke til kommentar

Det som er ulikt med norge i forhold til andre land er åpenheten. At vi kan se hva de andre betaler i skatt.

Fordelen er at det er vanskeligere å begå økonomisk kriminalitet her til lands. I andre land så kan du svindle i stor skala, og det skal mye til for å oppdage det og ta det. (Eva Joly VS det oljefirmaet i frankrike .. .genialt eksempel).

 

Misunnelse finnes overalt. Til og med i Sveits. Men Norge spesielt har blitt oppfostret på likhetstanken ganske lenge. Det er mye bra med den, og noe dårligt. Men uansett kultur, er man annerledes så er det dårligt. I norge så er man annerledes hvis man ikke er lik(ikke død altså).

 

Men som rimi-hagen sa .. det er jo gått inflasjon i millionærer, omtrent alle er det egentlig.

Lenke til kommentar
Men som rimi-hagen sa .. det er jo gått inflasjon i millionærer, omtrent alle er det egentlig.

6120701[/snapback]

Millionær i norske kroner er ikke noe spesielt. Selv en mikroskopisk leilighet koster jo en million eller to, nå for tiden. 10 mill og oppover, først da begynner det å bli litt å snakke om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...