Gå til innhold

Hvordan RAM bør jeg kjøpe?


skyhawk

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ta en liten oppgradering av maskina mi igjen.

Sitter med en ca 4 år gammel minnebrikke fra M-Tek PC2100, 512MB ram som er udugelig til dags dato.

 

Jeg vet litt, men jeg har ikke noe enormt peiling på minne, men at det skal være mye minne og low timings skulle visst være bra. Hva er forskjellen på PC3500, 4000 osv.. Trenger jeg det?

 

Jeg har satt av rundt 2000 spenn til minne(faktisk), og regner med at dette skal være mer enn knallbra: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320292

 

Vil jeg merke noen forskjeller i f.eks Oblivion og benchmarks, 3dmark osv..?

 

Noen erfaringer?

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå sier du ingenting om hva slags hovedkort du har med det virker som du har DDR DIM-bruker med en bus-hastighet på 2100. Det betyr at du kan bruke

disse brikkene. Sjekk litt hvor mye ram hovedkortet ditt bruker og fyll på med RAM... maskinen din kan aldri få nok av denne herligheten... (siden du allerede har minnebrikke med PC2100 vil jeg anbefale at du kjøper minnebrikker i tilleg til denne (du kan for all del kjøpe helt nye også)

 

edit: du vil kanskej ikke merke så stor forskjell i 3dmark, men du vil iallefall merke forskjell når du spiller og vanlig bruk av maskinen...

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Viss du forteller hvordan hardware du har, så blir det mye lettere for oss å hjelp deg(Cpu, Hovedkort, Osv).

 

Hvis hovedkortet ditt er veldig gammelt, så er det ikke sikkert det støtter hastigheter over pc3200(Mitt støtter bare pc2700).

 

Edit:

Ser at han over har sagt det samme som meg, det innlegget var ikke postet når jeg startet å skrive.

Endret av StIFfmasT
Lenke til kommentar

ser ut som det støtter både PC2100, PC2700 og PC3200 minnebrikker og kan ha 4 minnebrikker. nå som den type ram er billig (iallefall i forhold til det det var før) så vil jeg anbefale deg å gå til innkjøp av 1 GB-brikker....

 

edit: like greit å supplere med den du allerede har kjøpt siden du har såpass mange ledige plasser

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Nja.. For det første trenger jeg mer minne, men jeg har veldig lyst å oppgradere til PC3200 samtidig, ellers får man jo ikke full ytelse, bare mer minne

6111627[/snapback]

 

Jeg tror ikke du vil merke så stor forskjell på PC2100 og PC3200 - men hvis du har lyst skal du få lov ;)

 

1 GB ram PC 3200 koster jo cirka 700 kroner... så du får lett to av disse for de pengene du har satt av...

 

tror som sagt et sett med brikker vil være lurt...

Lenke til kommentar
Nja.. For det første trenger jeg mer minne, men jeg har veldig lyst å oppgradere til PC3200 samtidig, ellers får man jo ikke full ytelse, bare mer minne

6111627[/snapback]

 

Jeg tror ikke du vil merke så stor forskjell på PC2100 og PC3200 - men hvis du har lyst skal du få lov ;)

 

1 GB ram PC 3200 koster jo cirka 700 kroner... så du får lett to av disse for de pengene du har satt av...

 

tror som sagt et sett med brikker vil være lurt...

6111670[/snapback]

 

 

Tror han gjør lurt i kjøpe PC3200 brikker.... ellers vil vel ikke busshastigheten mellom cpu og minne være optimal hvis han bruker PC2100 brikker? Er litt usikker på hvordan det FSB greiene fungerer på Athlon64 i forhold til det gamle systemet jeg er vant med dog, men jeg er rimelig sikker på at systemet blir tregere med PC2100 i forhold til om han har PC3200.

 

Kjøp 2x 1GB PC3200 brikker du (og pell ut den gamle brikka, ellers vil den gjøre at også de nye rambrikkene går på PC2100 hastighet, dvs bare 133mhz istedet for 200mhz), så skal du se du får sprut i spilla dine :w00t:

 

Edit : tilføya litt

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Ser i profilen din at du sitter med et ganske så utdatert Radeon 9800 pro kort, så du vil nok ikke merke allverdens forskjell i spill og 3dmark siden skjermkortet vil være en flaskehals. Personlig hadde jeg heller kjøpt 1GB minne og brukt resta av det du har satt av til et bedre skjermkort. Da vil du merke stor forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å kjøpe en bra RAM. F.eks HyperX, som skal holde lang tid framover. Jeg har planer om å oppgradere litt og litt, og etterhvert da skjermkort, osv... Nytt hovedkort med PCI-E og et fett skjermkort (feks x1800, 1900xtx eller noe sånt, spørs hva jeg får råd til)

 

Og da har jeg allerede meget bra RAM, som også forsovet burde holde i lang tid framover.

 

Men et spørsmål, kommer CPUen min til å bli en flaskehals for dette minnet, evt fetere skjermkort osv siden?

Lenke til kommentar

Tror cpun din burde holde en stund, men du får vel ikke akkurat maxa et x1900xtx eller Geforce 7900GT med det. Noen ganger lønner det seg å undersøke litt hva som er hensiktsmessig å kjøpe i forhold til det du har fra før. Også nå som Athlon 64 også begynner å gå over til DDR2 minne så vil nok DDR sakte men sikkert fase ut og om et år er minnet ditt forhistorisk :)

 

Du kan selvølgelig først kjøpe bra DDR minne, så kjøpe Socket 939 hk med PCI-e for at du skal kunne kjøpe bra PCI-e skjermkort og beholde DDR minnet og cpu`n din. Men jeg personlig ville heller da kjøpt 1 GB DDR som f.eks Dette som er det beste jeg hadde giddi å kjøpt av DDR, bra timings og all reit pris. Også hadde jeg kjøpt et Geforce 7800GS AGP til underkant av 2500 kroner som flår skinnet av det meste du er vant til vil jeg tro :thumbup:

 

Jeg syns det er tull å kjøpe 2GB ram til den Cpu`n, også dyrere ram enn jeg anbefalte deg fordi du vil ikke merke noe som helst forskjell, dessuten er DDR forhistorisk om et år likavel. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg syns det er tull å kjøpe 2GB ram til den Cpu`n, også dyrere ram enn jeg anbefalte deg fordi du vil ikke merke noe som helst forskjell, dessuten er DDR forhistorisk om et år likavel.  :yes:

6118346[/snapback]

 

utdatert av nyere minneteknologi; ja, men ikke forhistorisk. Det er fremdeles mange som feks brukes SDRAM (pc100, pc133) i servere og lignende den dag i dag selv om dette er en gammel minneteknologi....

Lenke til kommentar

Ja var kanskje litt drøyt å si forhistorisk :blush: Men jeg ville bare poengtere at jeg syntes det er dumt å skulle kjøpe det dyreste merket siden det jo ikke er lenge til det nå vil gå med DDR som det i sin tid gikk med SDram. (tror jeg da) I og med at Amd nå også går over til DDR2 med sin AM2 sokkel, vil jeg tro at de fleste som skal oppgradere vil gå over til dette, og at det da bare er de som skal oppgradere de gamle systemene sine som kjøper DDR.

Lenke til kommentar

Men om jeg går i invistering for dette;

 

Ram: Kingston HyperX PC3200 1GB (2*512), Ultra Low Latency, 2-2-2-5-1

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304401

 

Skjermkort: Geforce 7800GS AGP

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317656

 

Fra før av har jeg da et Radeon 9800Pro kort samt en 4 år gammel PC2100 512MB brikke.

 

Etter oppgraderinga kjører jeg fremdeles K8N Neo2 hovedkortet og 3200+ CPU fra før av. Vil dette bli en bra oppgradering? Hvor høy grafikk kan jeg forvente i Oblivion? (Kjører på medium nå, med litt div på og 800x600 oppløsning)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si hvor høyt du kan sette grafikken i Oblivion siden jeg ikke har prøvd 7800GS selv, men at det et kengurusprang i forhold til det gamle du har kan jeg garantere deg. Du har jo ganske oppegående CPU og med 1GB minne så er forskjellen stor :thumbup:

 

Jeg har selv XP2800+ prosessor av den gamle typen (ikke athlon64 altså) med 1GB minne og Geforce6600 GT, som jo er betydelig dårligere enn du vil få med det du har satt opp, likevel kjører jeg Oblivion i 1024x768 på medium og 2xAA. Da lagger det riktignok litt innimellom, men jeg regner med at jeg vil merke en vesentlig forskjell når jeg kommer til å investere i et 7800GS :w00t:

 

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du på død og liv skal ha så dyr ram, selv om den har veldig lave timings så tror jeg ikke forskjellen er særlig merkbar i forhold til om du hadde kjøpt bra ram til en 1000 lapp, som jo også er kvalitetsram. Eneste er selvfølgelig hvis du driver mye med overklokking, da er det såvidt jeg har forstått lurt med dyr ram som har lave timings.....

 

Men det gir kanskje en digg følelse å ha "fet" ram innabords ;)

 

Edit : ********************

 

Prisbevisst som jeg er fant jeg noen billigere alternativer over skjermkort for deg også :

 

Club 3d 7800 GS til 2095,-

 

Point of View 7800 GS til 2495,-

 

Tror forskjellen fra XFX kortet du linka til kun går på støynivå på vifta nesten... mulig XFX kortet kan være mer overklokkingsvennlig, men hvis du ikke skal overklokke syns jeg det er unødvendig å gi nesten tusenlappen mer for omtrent samme kort...

 

Edit : (igjen)

 

Så at XFX kortet var klokka endel høyere enn de jeg linka til der da :blush: så det er klart det har litt høyere ytelse, men spørsmålet er da kanskje om den marginale ytelsesforskjellen er verdt 1000 kroner.....

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Det gir vel en ekstra god følelse å ha en såpass fet ram inni kassa ja. Men jeg har blitt anbefalt denne RAMen av flere, og de som har hatt erfaringer med den har ikke hatt noe problem med den(selv om de andre også er stabile og bra). Og om jeg en gang skulle klokke det opp, så har jeg gode muligheter for dette også. Jeg har også blitt advart mot TwinMOS flere ganger av flere også.. :hmm:

 

Ja. Jeg trodde jeg blingsa litt i begynnelsen, da jeg så det samme kortet for 2000 det ene stedet og 3000 det andre. Men det for 3000, hadde mye høyere klokkefrekvenser og dette var den såkalte "eXtreme". Men ja, så er det om det er verdt det da... Det blir litt kjipt å kjøpe et så dyrt kort når det ikke hadde vært noe merkabel forskjell fra denne og den til 1000 kroner billigere.

Men det er vel en ting som er sikkert, og det er vel at jeg uansett får meg en "super" maskin, i forhold til det jeg har nå

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Ja at du får en helt annen pc enn du er vant med er det ingen tvil om, uansett hvilket merke du måtte velge av ram og skjermkort :yes:

 

Er enig i at du bør holde deg unna Twinmos, har selv hatt mye trøbbel med ram fra dem, men jeg har nå Pc3200 fra Corsair som jeg er svært fornøyd med og som har fungert stabilt og utmerket i ca. 1,5 år. Ville bare komme med noen forslag, siden du kan slippe unna med ca 3000,- for oppgradering av ram og skjermkort, mot bortimot 4500,- for Kingston ramen og XFX kortet.

 

Det er klart det kanskje er litt ytelsesforskjell, men jeg tror det er mer målbart enn merkbart. Det er også godt mulig det går ann å overklokke et billigere kort endel, selv om du ikke får fullt den samme ytelsen som med XFX kortet.

 

Jeg råder deg egentlig til å spørre litt mer spesifikt om dette på skjermkorttråden før du bestemmer deg, siden det sikkert er mange der som kan gi et mye bedre svar på dette enn meg, også når det gjelder valg av ram. Men det er klart at hvis penger ikke er et spørsmål, så gå for det dyreste, da er det klart du vil få best ytelse :w00t:

 

 

Edit : ----------------------------

 

Sjekk f.eks denne tråden, mange der med kort fra Point of View og Club3d som har klokket korta sine over XFX Ekstreme sin standardhastighet :yes: Så også en der som har samme CPU som deg og 1GB Corsair XMS minne og Club 3d kort som fikk hele 6788 3Dmarks i 3dmark 05 :w00t: Riktignok etter han har overklokka kortet sitt da.... Det sier noe om hvilken ytelse du har i vente ;)

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...