sentence Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hei! Jeg har planer om å starte opp en databutikk med fokos på kvalitetsmaskiner for gaming til fornuftige priser. Jeg lurer på om dere her inne (entusiastene) synes om dette oppsettet og om dere ville ha gitt oppsatt pris for denne maskinen: Kabinett - Raidmax Scorpio 868 Black Strømforsyning - NorthQ 4001EXT Silent / 400 Watt Hovedkort - Gigabyte GA-K8NF-9 Tilkoblinger – USB 2.0 / FireWire CPU - AMD Athlon 64 3200+ CPU Vifte - Zalman CNPS7000B-AICu / Blue LED (viften er ferdig montert!) CPU Vifte – AMD boxed (medfølger) Minne - Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB Dual Channel Skjermkort - Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3 PCI-e Lydkort - Integrert 7.1 surround Harddisk - Samsung SpinPoint P120S 200GB DVD+-RW - NEC DVD-brenner ND-3550 Dual Layer Tilbehør - Strømkabel PC Spill – King Kong Operativsystem - Microsoft Windows XP Home SP2 / CD / siste sikkerhetsoppgraderinger lagt inn Garanti – 3 år (sendes inn) Support – 5 år (e-post) Pris: 8499,- inkl. mva. Ville du gitt 8499,- for denne ferdige oppsatte maskinen? Er det noe du ville ha endret på eller sett annerledes? Jeg er veldig takknemlig for tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Nei, for delene henger ikke helt på greip synes jeg. DFI el ASUS HK. Kanskje Asrock. Du har en ok cpu, men den kan ikke presses hvis gpu skal opp å hoppe, for HK ikke duger. Bra minne, men akkurat der er jeg en sucker for kvantitet, m.a.o 2x1gb brikker. Entusiast - WD disk? Eller er det bare meg? Heller en god 160 enn en passe 200. Selv hater jeg neon lys i PCer. Las Vegas kunne ikke vært foruten, men PC? OS = opsjon. Isteden for å kaste inn Zalman vifte osv, hadde jeg kjørt med standard kjøling, og heller fokusert på et HK som kunne tyne CPUen, og kanskje mere ram. Jeg forstår at endringer fører til høyere priser eller problemer med andre ting (leverandør f.eks) men jeg tar bare tingene litt kjapt fra mine første tanker. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Målgruppen er altså gamere foruten entusiastene som ser halve gleden i å bygge maskinen selv. Da vil jeg foreslå følgende endringer: - Kutt ut ekstra CPU-kjøler, den medfølgende er både rolig og kald nok for mild overklokking, noe som er mer en nok for de fleste. - Annet kabinett? Forferdelig å se på! Ellers er det få eller ingen som ikke har peil på data som ser på strømforsyningen, så en 360W av et noelundende merke skulle holde. 360W skulle holde fint til dette oppsettet. - Prøv og press prisen til under 8000 (7990 anyone?) da mange setter et budsjett på 10000 der 2000 går til skjerm og resten til selve dataen. - Hovedkort? Njja, som 'JoKr' sier er et kvalitetsmerke å foretrekke (@ Asus, MSI, DFI), men jeg tror i grunnen Gigabyte vil være et greit og stabilt merke til den gjennomsnitlige bruker. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Tusen takk for interessante tilbakemeldinger! Jeg håper det kommer enda flere, også kan jeg se om jeg kan endre til et oppsett som de fleste ser på som tiltrekkende. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) HK: A8N-SLI SE 800,- CPU: AMD Athlon 64 3200+ "Venice" 1000,- RAM: GeIL DDR400 Value Dual Channel 2 GB (2 x 1 GB) 1500,- GFX: Point Of View GeForce 7600 GT 1400,- PSU: Fortron-Source 400W 120mm, 24pin, SATA 450,- DVD: Nec ND-3550 280,- HDD: Western Digital Caviar 160 GB S-ATA II 570,- Innpakning: Antec SLK3000B 360,- (beste kjøp under 1000,-) Evt Corsair C2 kit istedet, men det lar jeg noen andre ha mening om. SLI på HK og SLI klart GFX trekker klart opp, markedsføring messig... Grovt sett 6400,- inkl mva. Opsjon, OS: no/eng Windows XP: 850,- Antivirus: Avast? eller noe tilsvarende. (0,-) 7500 er akkurat det billigere og desto mer gaming, syns jeg. 7990,- så har du support og kanskje? Endret 16. mai 2006 av JoKr Lenke til kommentar
Locci Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Oppsettet over er jo meget brukbart til en rimelig penge, men jeg ville heller satset på en 3500+/3700+ og kanskje 7900gt istede. Man får jo da en god del bedere ytelse for ca 1500kr mere, hadde hvert mere villig til og betale 9500,- for en pc som holder en god stund på dagens marked istede for en pc til 1000-1500,- mindere som muligens må oppgraderes innen et halvt år +- om man vill henge med i de spillene som kommer. O.T: Av ren intresse hvor er det du har planner om og starte den butikken/webshopen? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Jeg skjønner ikke helt kritikken av Gigabyte her. Hvertfall ikke anbefalingen av Asrock framfor Gigabyte. Gigabyte har da alltid vært kvalitet. Ta for eksempel Gigabyte GA-K8N-SLI,det koster bare 750 kr,det er lydløst (noe Asus A8N-SLI SE ikke er),har god layout og overklokker bra. Sjekk denne testen fra Legion Hardware (hvis linken ikke funker med Firefox,prøv IE). Når det gjelder harddisk,så hadde jeg heller valgt Hitachi. Den er mer støysvak enn WD og har veldig god ytelse. Sjekk denne testen. Ved å velge Gigabyte/Hitachi framfor Asus/WD blir pc'en både billigere og mye mer stillegående. Edit: JoKr:du snakker om overklokking,men velger boxedkjøleren og valueram. Akkurat det henger ikke på greip. Endret 16. mai 2006 av Morten K Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Grei maskin til en grei penge. Delene står i samsvar til hverandre. Ville droppet den ekstra CPU kjøleren og satt ned prisen 50-100 kr f.eks. 3200+ duger den og Gigabyte leverer bra saker. Hvis du klarer å levere denne PCen med 5 år support og 3 år garanti så får du sikkert noen kunder Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) WD disk? Eller er det bare meg? Heller en god 160 enn en passe 200. Hva er problemet med Samsung disken/e? Kom med noen konkrete bevis før du begynner å fortelle at WD er så mye bedre. Kanskje han vil ha en stille maskin og da er det bare å glemme WD disken, bråker som et uvær. Endret 16. mai 2006 av Ravenlord Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Ved å velge Gigabyte/Hitachi framfor Asus/WD blir pc'en både billigere og mye mer stillegående. Edit: JoKr:du snakker om overklokking,men velger boxedkjøleren og valueram. Akkurat det henger ikke på greip. Stock kjøler som kommer med 3200+ var det første jeg klokket min 144er med, som gikk til 2.7 uten problem uten mye støy. Det er den beste stock kjøleren jeg har vært borti, og ja, rammen vil nok være et problem før kjøleren. Men, som jeg skrev, liker jeg kvantitet i ram - så er det lov å håpe at kjøperen kan presse valueram'en - selv om du kanskje syns det smaker dårlig med valueram og oc i samme setning. Men jeg spiller primært kun BF2, så jeg vet ikke helt hvordan andre spill reagerer best på 2gb eller strammere timings. Hva er problemet med Samsung disken/e? Kom med noen konkrete bevis før du begynner å fortelle at WD er så mye bedre. Kanskje han vil ha en stille maskin og da er det bare å glemme WD disken, bråker som et uvær. My bad, Samsung hadde jo både SII og NCQ på P120S - og det kostet det samme allikvel ca. Støy kan jo ikke akkurat være mitt primære mål mht jeg valgte Asus kortet på mitt bud - men det er ikke en liten Zalman sak til 40,- ikke ordner, så jo, kanskje Samsung hadde vært et bedre valg for en ferdig PC. Når det kommer til HK så kan jeg se at jeg har greit tatt feil. For sist Asrock HK jeg kjøpte var til en som skulle ha s754 og PCI-e, så ble det det billigste fra shg. Men jeg var så postitivt overrasket, akkurat som når jeg satt sammen en maskin med s939 modellen som har både SLI og AGP, SLI32-eSATA2. Det er jo passivt kjølt også. Mitt problem er vel bare som med HDD saken, jeg foretrekker enkelte ting, som f.eks nForce 4 på HKet. Det ser jeg 'Morten K' sitt forslag også er, bare med Gigabyte. Jeg kan ikke egentlig forklare hvorfor jeg foretrekker enkelte ting, tror det er noe urasjonelt men veldig menneskeligt over det. Men jeg står fast på at SLI ready HK og GFX klart er en markedsføringfordel. Til trådstarter så fant jeg noe kult mens jeg surftet videre igår kveld, osCommerce, hvis du skal ha semi web butikk. Men så har vel folk angrerett hvis jeg ikke tenker feil... Det kan sikkert noen andre kloke hoder svare på, om bestilling på web men lokal betaling, avhenting eller levering er nettsalg. Jeg vet ikke om jeg blir flamet når jeg fant det via www.proisp.no sine sider, men siden de først har kjøpt reklame plass på hw.no - så kan de vel nevnes som en alternativ isp. Lykke til uansett, håper du kan fange noen handle kåte konfirmanter! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Kabinett: Finn et annet. Riktignok vil noen like det, men et som er litt mer for den jevne bruker vil være å foretrekke. Du øker dermed kundegruppen din. Prosessorvifte: Dropp den ekstra prosessorvifta. Svært få vil benytte seg av den i det hele tatt. Hovedkort: Gigabyte GA-K8NF-9 er kjent for å ha dårlige overklokkingsmuligheter og litt dårlig plass ved minnesporene. Et stort pluss er imidlertid at det er vifteløst. Ettersom jeg går ut ifra at kundegruppen din ikke vil være veldig opptatt av overklokking eller å putte inn de fysisk største minnebrikkene tror jeg det er et greit valg. Spill: Legg enten ved et spill som de aller fleste kommer til å spille, eller dropp det helt. Pris: Få prisen ned til under 8000. 8500 er absolutt en grei pris for det systemet der, men som det er påpekt er en maskin til 8000 eller mindre å foretrekke, da skjerm kommer i tillegg. Endret 16. mai 2006 av Dahl Lenke til kommentar
sentence Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Da gir jeg noen korte tilbakemeldinger på svarene som har kommet inn: Kabinettet kan/bør nok endres. Det med lys er en smakssak, og det finnes kabinetter der ute som både har glassvindu og vanlig ugjennomsiktig sidepanel. Grunnen til at jeg valgte dette, er fordi det appellerer til gamere, er billig og samtidig har god kritikk fra brukere. Utseende blir nok en smakssak uansett. Strømforsyningen har også veldig god brukererfaring, er kraftig, rimelig og stillegående. Går du ned til 350/360w, går du kun ned 100,-. Og med tanke på senere oppgradering, tror jeg mange setter pris på 400w effekt. Hovedkortet er også rimelig, men har kommet godt ut i tester og har bl.a. firewire. Nå kjenner jeg ikke helt til BIOS og overklokking. Forskjellen mellom en 3200+ og 3500+ er ikke enorm, faktisk ganske liten etter egen erfaring. Forskjellen fra 3200+ til 3700+ er mer merkbar, men også mye mer dyrere. Mitt konsept er som sagt å skape en stillegående og kvalitetsfull gamer til en fornuftig pris. CPU vifte er etter min mening viktig. Jeg har hatt flere boxed-vifter, og de både kjøler dårlig og støyer med en ulende lyd, i forhold til andre uoriginale. Det hjelper betraktelig (om man vil beholde boxed) å fjerne det ekle klisset (kjølepasta) fra fabrikken og smøre på Artic Silver, feks., men da gjør man mer jobb enn å montere inn en uoriginal av bedre kvalitet. Okey, så blir det to hundre dyrere, men det er to hundre som du vil sette veldig pris på når du ser temperaturen synker og nesten ikke hører CPU viften. Minnet virker de fleste å være enige med meg i, bortsett fra at en preferer value. Jeg vet at gamere flest er ivrige etter å overklokke, og da er rammen det svakeste leddet når det gjelder stabilitet. Da har jeg lagt på noen få hundrelapper ekstra der også. Skjermkortet er bra nok for de fleste, og 7900GT er selvsagt en god del bedre, men også en god del dyrere. Poenget med mine modeller skal være barn/ungdom og andre som ikke har all verdens råd, å få god ytelse og god kvalitet for en fornuftig sum. 7600GT er moderat, men faktisk veldig bra om ikke du skal game med ”alt på fullt” i høye oppløsninger. Samsungen er ikke så treg, er den? Med WD kommer du kanskje noen få sekunder tidligere inn i et spill eller OS, men husk at Samsungen er tilnærmet lydløs både under idle og work. Det gir en god følelse når du starter en ny maskin for første gang, og den er stillegående. Spillet, King Kong, følger med alle Asus sine 7600GT kort, og ble derfor satt opp. Jeg kan sikkert komme under 8000,- (7995 eller noe), men man må huske at kunden vil få en veldig gjennomført bygget maskin. Her vil ikke ting gå i ”hundre” og jeg kommer aldri til å satse på ”samlebånd”. Man må som dataleverandør hele tiden knive mellom kvalitet og pris, og jeg har lyst til å gå midt i mellom, eller litt mer mot kvalitet, så man får en generelt god maskin til en best mulig pris. Det vil også bli flere modeller, både billigere og dyrere, men jeg ønsket med denne å sjekke hva andre synes om pris og deler. Så langt takker jeg for mange gode svar og engasjement! Jeg kommer nok tilbake igjen med flere forespørsler - og titter innom denne tråden fremover. Endret 16. mai 2006 av sentence Lenke til kommentar
Conejos Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) La oss si jeg kjøper denne skranglekassa her for 8500 + skjerm til 2000 + mus og tastatur til 400 + trådløs nettverk og kortleser til 500 11400 ?? Også selger komplett en superspillmaskin med alt sammen for under 14000?? Da mener jeg super spillmaskin også! 100x bedre enn denne skranglekassa di! Toppmodellen til amd sin x2 prosessor, bedre grafikk, bedre lyd, bedre harddisk, dobbelt så mye minne, trippelt så bra hovedkort!! 19” skjerm og MASSE tilleggsutstyr! Supermaskinen til komplett koster 18000 i bare deler, men selges for under 14000. Vet ikke åssen de klarer det, men hvor går jeg og kjøper? http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10219 Du er vel en av mange nerder som fant norek eller hattelco og tror du kan bli selvstendig næringsdrivende. *poff* boblen sprakk! Kjøp deg heller en maskin på komplett og finn deg jobb på burger king! :D :D Redigerte vekk litt som skaper mer bråk og støy i tråden enn nødvendig. Endret 16. mai 2006 av agvg Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 GlenH: Dette var et utrolig teit og upassende innlegg. Rapportert. Lenke til kommentar
Conejos Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 GlenH: Dette var et utrolig teit og upassende innlegg. Rapportert. 6115437[/snapback] Sannheten er at du får 100x bedre PC på komplett for bare litt mer. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) GlenH: Dette var et utrolig teit og upassende innlegg. Rapportert. 6115437[/snapback] Sannheten er at du får 100x bedre PC på komplett for bare litt mer. 6115882[/snapback] Har du prøvd å sette sammen en helt lik PC hos komplett? Som du ser blir prisen 7803 kr og det er uten at den er satt sammen,uten OS med oppdateringer og uten support. Dette er jo langt fra en "SVINDEL" som du kalte det før moderator agvg redigerte ditt innlegg. At DinSide maskinene fra Komplett,Netshop og andre er bedre kjøp er jeg helt enig i,men det er ikke det vi snakker om her. De koster tross alt 3-4000 kr mer. Edit:Feil i linken til Komplett. Her er rett link. Endret 17. mai 2006 av Morten K Lenke til kommentar
Conejos Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hør nå her: Gå hit og konfigurer selv: http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10219 Ta vekk skjerm og alt det som ikke er i oppsettet til trådstarter. Du får: Kabinett Cooler Master Cavalier 3, Sølv Kabinett, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) Strømforsyning NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin Hovedkort MSI K8N Diamond Plus, nForce4 SLI X16, Socket-939, SB Audigy, GbLAN, PCI-Ex16 Prosessorer AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte Dual DDR-minne Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB Skjermkort XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 470/1370Mhz Harddisk Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM Diskettstasjon Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sølv Floppydisk intern Optisk leser/brenner NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Operativsystem Microsoft Xp home Service Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no Support Support 3 år - Komplett sin egen support 11554,- Se alt det du får for bare 3 lapper mer! :!: :!: Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Se alt det du får for bare 3 lapper mer! :!: :!: 6117082[/snapback] Nettopp...3000 kr mer. Selfølgelig får man mer når man legger på 3000 kr,men det er jo ikke det trådstarter spør om. Tror du det er bare nybegynnere her i forumet eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå