Gå til innhold

160gb SATA-Partisjon - Borte under reinnstallering

Anbefalte innlegg

Det var nå slik at begge harddiskene mine (120+200gb) bestemte seg for å slutte å virke. Til min store glede hadde jeg en tredje harddisk, en Maxtor 160gb SATA.

Operativsystemet lå selvfølgelig på en av de ødelagte diskene, og SATA disken var full, så jeg måtte vente noen dager på nye harddisker.

Etter noen dager var igjen systemet oppe og igang, men til min store forskrekkelse finner jeg ikke igjen alle filene på SATA-disken. Det viser seg at Windows har innstallert den, og den er "healthy og active", men den har ikke fått tildelt noen partisjonsbokstav, så jeg får ikke åpna den !

Jeg har prøvd alt jeg kommer på, enhetsbehandling, og Partition Magic, men ingen av de ser ut til å kunne tildele den en bokstav, så alle de verdifulle filene mine ligger altså på disken, men jeg får alikevel ikke tak i dem :cry:

Noen som har opplevd det samme eller noe liknende? Noen teorier eller fremgangsmåter?

Alle kommentarer mottas med glede :D

Endret av Finni2006
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Var inne på noe lignende her om dagen, hadde en IDE disk(160GB) som jeg hadde lagret endel filmer og musikk på. etter en ny xp installasjon på en nyinnkjøpt sata disk, så koblet jeg til den gamle disken min i dataen gode tro om at den ville fungere fint, men den gang nei. etter at den ikke umiddelbart dukket opp i ''min datamaskin'' så tok jeg turen inn i disk behandling. Der lå disken, men den var merket som ''ikke partisjonert'' e.l lignende, og når jeg høyre klikket på den for å gi den en bokstav(e:,d: osv)så fikk jeg ikke det valget. valgte da å gå grundigere til verks og valgte å formatere den, gjennom veiledningen som da dukket opp fikk jeg valget å tildele disken en bokstav uten å formater. I god tro valgte jeg dette og gikk inn på min datamakin, men da jeg prøvde å komme inn på disken derifra fikk jeg melding om at den måtte formateres for at jeg skule få tilgang til den. lot vær å ta det valget, og nå sitter jeg å prøver å gjennopprette filene mine på den...

vet at dette ikke gav deg noe svar på spørsmålet ditt, men postet for å dele mine egne erfaringer og med håp om at noen kunne gi meg noen tips om hvordan jeg kan redde de dyrebare filene mine :)

-Lars

Endret av larseman
Lenke til kommentar

Larseman: det kommer helt sikkert av at du hadde satt opp disken som en dynamisk disk, og ikke som en basic (aner ikke hva det heter på norsk) disk. Dette er en feil mange gjør når de setter opp nye disker og partisjonerer. Du kan høyreklikke på disken (ikke partisjonen) og velge importer.

Lenke til kommentar

Både i Partition Magic og i Enhetsbehandling skjer det samme som med larseman; Det går ikke an å trykke på "Tildel bokstav".

Tilfellet mitt er litt annerledes, da jeg har OS på IDE. SATA`en koblet jeg inn igjen etter at jeg tok en ny innstallasjon av xp på IDE`en, men SATA`en har altså ikke fått tildelt en ny bokstav. Jeg får opp kun ett valg - å slette partisjonen, men det er jo 160 gb av mine mest verdifulle filer, så jeg vil jo helst finne en annen utvei ! :ermm:

Lenke til kommentar

Tror du har akurat samme problem som meg. Har 2 disker, disk 1 er på 80GB og der kjører jeg 3 partisjoner. Disk 2 er på 250GB og har 2 (3)partisjoner.

Disk 2: har en extended partisjon som igjen har en NTFS partisjon på 190Gb og en FAT32 partisjon på 40GB.

Etter å ha kjørt den siste versjonen av Diskeeper10, hvor jeg også satt at den skulle partisjonere MFT så forsvant først FAT32 partisjonen, gjorde ikke noe med det...så forsvant også NTFS partisjonen, fikk beskjed om å kjøre chkdsk for å fikse feil på disken, og etter at jeg resatte maskinen og chkdsk var kjørt var nå NTFS disken borte.

Jeg prøvde flere forskjellige vertøyer som lovet at de skulle finne frem en "mirror" fil av partisjons oppsettet (gjelder kun NTFS), men dette ble aldri funnet eller hjalp ikke.

Så jeg fant ut at jeg ville se om jeg bare kunne lese filene rett av disken, fordi at jeg har ikke rørt noe data på disken, så filene i seg selv er intakte. Med andre ord det er kun partisjons filen som peker på hvor filene er på HDen som er skadet eller flyttet.

For min del så har jeg brukt GetDataBack, når du bruker denne så kan du skanne den logiske disken, eller en partisjon, gjør gjerne begge deler for den finner faktisk forskjellige ting hvis du har gjort forandringer på disken.

Hvis jeg kjører en scanning på den logiske disken så finner den mitt "gamle" fil struktur, mens hvis jeg kjører en "partisjons" scanning så finner den nåværende filstruktur.

Jeg har allerede fått tilbake endel av de viktigste filene, noe er selvfølgelig skadet, men den finner filene og det er jeg fornøyd med.

så prøv GetDataBack (finnes i en FAT og en NTFS versjon)

http://www.runtime.org/

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
Det var nå slik at begge harddiskene mine (120+200gb) bestemte seg for å slutte å virke.  Til min store glede hadde jeg en tredje harddisk, en Maxtor 160gb SATA.

Operativsystemet lå selvfølgelig på en av de ødelagte diskene, og SATA disken var full, så jeg måtte vente noen dager på nye harddisker.

Etter noen dager var igjen systemet oppe og igang, men til min store forskrekkelse finner jeg ikke igjen alle filene på SATA-disken. Det viser seg at Windows har innstallert den, og den er "healthy og active", men den har ikke fått tildelt noen partisjonsbokstav, så jeg får ikke åpna den !

Jeg har prøvd alt jeg kommer på, enhetsbehandling, og Partition Magic, men ingen av de ser ut til å kunne tildele den en bokstav, så alle de verdifulle filene mine ligger altså på disken, men jeg får alikevel ikke tak i dem  :cry:

Noen som har opplevd det samme eller noe liknende? Noen teorier eller fremgangsmåter?

Alle kommentarer mottas med glede  :D

6111174[/snapback]

edit: jeg registrerte nå at emnetittelen må forandres i henhold til reglene... Sorry.! :ohmy:

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Glad at det fungerte...

Jeg venter bare på en ny 200++GB extern disk som jeg skal bruke som backup så fortsetter jeg min backup...

Liker det programmet veldig godt, men jeg anbefaler at du går igjennom den data'en du har fått ut fra GDB, er noen ganger noen filer kan klikke, men 90% så skal den klare det ganske bra.

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...