Gå til innhold

Insekt Vår 2006

Anbefalte innlegg

post-100008-1147724305_thumb.jpg

Sommeren er her. Dette insektet liker å sole seg på dette hvite arket som er brukt som bakgrunn. Noen som har peiling åssen insekt dette er? Bildet er ikke tatt av verdens beste fotograf, foto er en av mine hobbyer, og jeg har ikke drevet på så lenge. Kameraet er heller ikke det beste som finnes:

HP R607 HP Photosmart, Tatt med zoomfunksjon Supermacro.

Endret av popmax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig en ganske artig historie om en slik en! Det var vel i fjor sommer, at vi oppdaget en slik en på veggen. Brodern å en kompis sto og røkte, så vi tok å fylte en flaske med røyk mens det stakkars dyret lå nedi. Men når vi var ferdig med det og hadde sluppet den fri, kom tåka sivende fortere enn jeg noen ganger har sett.. Da gikk det fra å være helt blått ute, til at vi ikke kunne se to meter fremfor oss...:)

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar
Men når vi var ferdig med det og hadde sluppet den fri, kom tåka sivende fortere enn jeg noen ganger har sett.. Da gikk det fra å være helt blått ute, til at vi ikke kunne se to meter fremfor oss...:)

6113842[/snapback]

Vet ikke helt om jeg forsto det siste der men. Takk for noe info om dette insektet. Nå hadde det vart gøy med litt bildekritikk, god eller dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg synes du har endel å hente i bildebehandlinga, særlig siden du (antakelig bevisst) har overeksponert bakgrunnen og i samme operasjon gjort selve insektet ganske blasst.

Ved å bruke Levels manuelt i Photoshop, og etterpå kjøre Unsharp Mask (USM), fikk jeg dette resultatet som jeg liker mye bedre:

http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/temp/akam/insekt2006_v2.jpg

Prøv dette på originalen din, så får vi se! Lykke til!

Lenke til kommentar

Et sjeldent flott bilde av løvtreløper (Rhagium mordax), mens du kunne etterbehandlet bildet mer i forhold til skarphetsinntrykk og farver. Kan for kuriositetens skyld nevne at dette er en av mange biller som lever i tilknytning til dødt trevirke både i næringssøk og for å få fram avkom.

Jeg synes bildet ditt viser noe som av og til kan være fordelaktig med kompaktkameraer, nemlig at så mye av motivet i nærbilder blir relativt skarpt.

JL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...