Gå til innhold

problemer med codeblocks, diverse feilmeldinger


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har problemer med programmet codeblocks, får diverse feilmeldinger når jeg skal komplimere koden min, som det ikke er noe feil med, får komplimert i devcpp...

de er skjult nedenfor...

 

folka på #scene.no sa jeg ikke burde bruke dev-cpp, men codeblocks, er dere enige med dette

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Project : Project1

Compiler : GNU GCC Compiler (called directly)

Directory : C:\Programfiler\CodeBlocks\Projekts\Copy of glut_base\

--------------------------------------------------------------------------------

Switching to target: default

Compiling: main.cpp

Linking executable: C:\Programfiler\CodeBlocks\Projekts\Copy of glut_base\Project1.exe

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x3f3): undefined reference to `glutSwapBuffers'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x401): undefined reference to `glutPostRedisplay'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x564): undefined reference to `glutInit'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x570): undefined reference to `glutInitDisplayMode'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x584): undefined reference to `glutInitWindowSize'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x590): undefined reference to `glutCreateWindow'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x59c): undefined reference to `glutDisplayFunc'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5a8): undefined reference to `glutIdleFunc'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5b4): undefined reference to `glutKeyboardFunc'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5c0): undefined reference to `glutReshapeFunc'

.objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5ca): undefined reference to `glutMainLoop'

collect2: ld returned 1 exit status

Process terminated with status 1 (0 minutes, 1 seconds)

 

her er koden min...

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

#include <GL/glut.h>

#include <cstdlib>

#include <iostream>

#include <windows.h>

using namespace std;

float posx = 0.0f;

float posy = 0.0f;

float xspeed = 0.00012f;

float yspeed = 0.00005f;

long delay = GetTickCount() + 1000;

long fps;

void init()

{

 

// generell initialisering

 

glClearColor(1.0, 0.0, 0.0, 1.0); // Setter hvilken farge gl skal fylle skjermen med når den 'blanker' bufferen

 

//glEnable(GL_DEPTH_TEST);

}

 

void render()

{

 

 

glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT); // Blanker ut buffere

glPushMatrix(); // 'Lagrer' tidligere matrise

 

 

posx += xspeed; // Endrer posisjonen til objektet, X

posy += yspeed; // Endrer posisjoin til objektet, Y

if (posx > 0.5f)

xspeed = xspeed - xspeed - xspeed;

if (posx < -0.5f)

xspeed = xspeed - xspeed - xspeed;

 

if (posy > -0.5f)

yspeed = yspeed - yspeed - yspeed;

if (posy < 0.5f)

yspeed = yspeed - yspeed - yspeed;

glTranslatef(posx, posy, 0.0);

// Her skal man tegne det som skal tegnes

glColor3f(1.0, 0.0, 1.0);

// glBegin() tar følgende verdier'.

/*

GL_POINTS

 

GL_LINES

GL_LINE_STRIP

GL_LINE_LOOP

 

GL_TRIANGLES

GL_TRIANGLE_STRIP

GL_TRIANGLE_FAN

 

GL_QUADS

*/

glBegin(GL_TRIANGLE_STRIP);

glVertex3f(-0.5f, -0.5f, 0.0f);// bredde, høyde, dybde

glVertex3f(0.5f, -0.5f , 0.0f);

glVertex3f(-0.5f , 0.5f , 0.0f);

glVertex3f(0.5f , 0.5f, 0.0f);

/* glBegin(GL_TRIANGLES);

glVertex3f(0.0, 0.5, 0.0);// bredde, høyde, dybde

glVertex3f(0.0, -0.5, 0.0);

glVertex3f(-0.5, 0.5, 0.0);

*/

glEnd();

 

glPopMatrix(); // Gjenoppretter tidligere matrise

glutSwapBuffers(); // Bytter om front bufferen med backbufferen

 

}

 

void idle()

{

glutPostRedisplay(); // kjør render metoden en gang til

}

 

void key(unsigned char key, int x, int y)

{

// Keypress func

switch (key)

{

case 'd':

posx += 0.01;

break;

case 'w':

posy += 0.01;

break;

case 's':

posy -= 0.01;

break;

case 'a':

posx -= 0.01;

break;

 

case '+':

if (posx < +0.5f)

xspeed += 0.001 ;

break;

 

case 'l':

cout << "test";

break;

 

if (posx > 0.499f)

yspeed += 0.001;

break;

 

/*case '-':

if (posy > -0.5)

yspeed += yspeed;

break;

if (posy > 0.5)

yspeed = yspeed - yspeed - yspeed;

break;*/

 

 

 

//yspeed += 0.00001;

//xspeed += 0.00001;

break;

case '-':

xspeed -= 0.00001;

yspeed -= 0.00001;

break;

}

}

 

void resize(int w, int h)

{

if (h == 0)

h = 1;

 

float ratio = (1.0f * w) / h; // Regner ut forholdet mellom bredde og høyde

 

glViewport(0, 0, w, h); // Setter 'cliping' på vinduet

 

glMatrixMode(GL_PROJECTION); // Velger hvilken matrise du vil mqnipulere (projeksjons matrise)

glLoadIdentity(); // Nullstiller gjeldene matrise

 

//3D

//gluPerspective(45, ratio, 1.0, 100.0); // Setter opp projeksjon

glOrtho(-1, 1, -1, 1, 1, 100);

 

glMatrixMode(GL_MODELVIEW); // Velger matrise (model/view)

glLoadIdentity();

 

// Setter kamera posisjon, 'mål' og opp vektor

gluLookAt(0.0, 0.0, 2.0 // Posisjon

, 0.0, 0.0, 0.0 // 'Mål'

, 0.0, 1.0, 0.0); // Opp vektor

}

 

int main(int argc, char **argv)

{

glutInit(&argc, argv); // Initialiserer glut

glutInitDisplayMode(GLUT_RGBA | GLUT_DOUBLE | GLUT_DEPTH); // Setter display mode til 32bit og dobbel buffer (front og back)

glutInitWindowSize(800, 600); // Setter oppløsning på vinduet

 

glutCreateWindow("Hello World!"); // Lager vinduet

 

glutDisplayFunc(render); // Setter render metode

glutIdleFunc(idle); // Idle metode

glutKeyboardFunc(key); // Standard keyboard metode

glutReshapeFunc(resize); // Resize metode

 

init(); // init

 

glutMainLoop(); // MainLoop

 

return 0;

}

 

 

hva burde jeg gjøre for å bli kvitt problemene med å overføre kode fra dev-cpp til codeblocks??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og hvordan fikser jeg det??

 

får forresten samme feil i både dev-cpp og codeblocks nå...

 

men i dev-cpp får jeg komplimert så lenge jeg ikke endrer noe, hvis jeg endrer noe får jeg jeg den samme feilen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...