aklla Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 hei jeg har problemer med programmet codeblocks, får diverse feilmeldinger når jeg skal komplimere koden min, som det ikke er noe feil med, får komplimert i devcpp... de er skjult nedenfor... folka på #scene.no sa jeg ikke burde bruke dev-cpp, men codeblocks, er dere enige med dette Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Project : Project1 Compiler : GNU GCC Compiler (called directly) Directory : C:\Programfiler\CodeBlocks\Projekts\Copy of glut_base\ -------------------------------------------------------------------------------- Switching to target: default Compiling: main.cpp Linking executable: C:\Programfiler\CodeBlocks\Projekts\Copy of glut_base\Project1.exe .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x3f3): undefined reference to `glutSwapBuffers' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x401): undefined reference to `glutPostRedisplay' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x564): undefined reference to `glutInit' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x570): undefined reference to `glutInitDisplayMode' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x584): undefined reference to `glutInitWindowSize' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x590): undefined reference to `glutCreateWindow' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x59c): undefined reference to `glutDisplayFunc' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5a8): undefined reference to `glutIdleFunc' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5b4): undefined reference to `glutKeyboardFunc' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5c0): undefined reference to `glutReshapeFunc' .objs\main.o:main.cpp:(.text+0x5ca): undefined reference to `glutMainLoop' collect2: ld returned 1 exit status Process terminated with status 1 (0 minutes, 1 seconds) her er koden min... Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): #include <GL/glut.h> #include <cstdlib> #include <iostream> #include <windows.h> using namespace std; float posx = 0.0f; float posy = 0.0f; float xspeed = 0.00012f; float yspeed = 0.00005f; long delay = GetTickCount() + 1000; long fps; void init() { // generell initialisering glClearColor(1.0, 0.0, 0.0, 1.0); // Setter hvilken farge gl skal fylle skjermen med når den 'blanker' bufferen //glEnable(GL_DEPTH_TEST); } void render() { glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT); // Blanker ut buffere glPushMatrix(); // 'Lagrer' tidligere matrise posx += xspeed; // Endrer posisjonen til objektet, X posy += yspeed; // Endrer posisjoin til objektet, Y if (posx > 0.5f) xspeed = xspeed - xspeed - xspeed; if (posx < -0.5f) xspeed = xspeed - xspeed - xspeed; if (posy > -0.5f) yspeed = yspeed - yspeed - yspeed; if (posy < 0.5f) yspeed = yspeed - yspeed - yspeed; glTranslatef(posx, posy, 0.0); // Her skal man tegne det som skal tegnes glColor3f(1.0, 0.0, 1.0); // glBegin() tar følgende verdier'. /* GL_POINTS GL_LINES GL_LINE_STRIP GL_LINE_LOOP GL_TRIANGLES GL_TRIANGLE_STRIP GL_TRIANGLE_FAN GL_QUADS */ glBegin(GL_TRIANGLE_STRIP); glVertex3f(-0.5f, -0.5f, 0.0f);// bredde, høyde, dybde glVertex3f(0.5f, -0.5f , 0.0f); glVertex3f(-0.5f , 0.5f , 0.0f); glVertex3f(0.5f , 0.5f, 0.0f); /* glBegin(GL_TRIANGLES); glVertex3f(0.0, 0.5, 0.0);// bredde, høyde, dybde glVertex3f(0.0, -0.5, 0.0); glVertex3f(-0.5, 0.5, 0.0); */ glEnd(); glPopMatrix(); // Gjenoppretter tidligere matrise glutSwapBuffers(); // Bytter om front bufferen med backbufferen } void idle() { glutPostRedisplay(); // kjør render metoden en gang til } void key(unsigned char key, int x, int y) { // Keypress func switch (key) { case 'd': posx += 0.01; break; case 'w': posy += 0.01; break; case 's': posy -= 0.01; break; case 'a': posx -= 0.01; break; case '+': if (posx < +0.5f) xspeed += 0.001 ; break; case 'l': cout << "test"; break; if (posx > 0.499f) yspeed += 0.001; break; /*case '-': if (posy > -0.5) yspeed += yspeed; break; if (posy > 0.5) yspeed = yspeed - yspeed - yspeed; break;*/ //yspeed += 0.00001; //xspeed += 0.00001; break; case '-': xspeed -= 0.00001; yspeed -= 0.00001; break; } } void resize(int w, int h) { if (h == 0) h = 1; float ratio = (1.0f * w) / h; // Regner ut forholdet mellom bredde og høyde glViewport(0, 0, w, h); // Setter 'cliping' på vinduet glMatrixMode(GL_PROJECTION); // Velger hvilken matrise du vil mqnipulere (projeksjons matrise) glLoadIdentity(); // Nullstiller gjeldene matrise //3D //gluPerspective(45, ratio, 1.0, 100.0); // Setter opp projeksjon glOrtho(-1, 1, -1, 1, 1, 100); glMatrixMode(GL_MODELVIEW); // Velger matrise (model/view) glLoadIdentity(); // Setter kamera posisjon, 'mål' og opp vektor gluLookAt(0.0, 0.0, 2.0 // Posisjon , 0.0, 0.0, 0.0 // 'Mål' , 0.0, 1.0, 0.0); // Opp vektor } int main(int argc, char **argv) { glutInit(&argc, argv); // Initialiserer glut glutInitDisplayMode(GLUT_RGBA | GLUT_DOUBLE | GLUT_DEPTH); // Setter display mode til 32bit og dobbel buffer (front og back) glutInitWindowSize(800, 600); // Setter oppløsning på vinduet glutCreateWindow("Hello World!"); // Lager vinduet glutDisplayFunc(render); // Setter render metode glutIdleFunc(idle); // Idle metode glutKeyboardFunc(key); // Standard keyboard metode glutReshapeFunc(resize); // Resize metode init(); // init glutMainLoop(); // MainLoop return 0; } hva burde jeg gjøre for å bli kvitt problemene med å overføre kode fra dev-cpp til codeblocks?? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Det ser ut til at du ikke linker med de rette biblotekene. Det er under linkingen at det går galt -- kompilatoren finner ikke definisjoner av funksjonene du bruker. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 og hvordan fikser jeg det?? får forresten samme feil i både dev-cpp og codeblocks nå... men i dev-cpp får jeg komplimert så lenge jeg ikke endrer noe, hvis jeg endrer noe får jeg jeg den samme feilen Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 du linker ikke med glut .. RTFM før du bruker IDE'er, så vet du hva du skal leite etter i menyer o.l. for å sette argumenter til kompileren: http://www.network-theory.co.uk/docs/gccin...ccintro_17.html Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 fikset problemet, fjernet codeblocks, så fikset det seg... Lenke til kommentar
Klette Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 sopp, ikke codeblocks sin skyld... Du må linke med GLUT .. Er under en av fanene på project details... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå