Gå til innhold

AC til DC ogjører... (hva heter det egentlig?)

Anbefalte innlegg

Ja, som topic sier så lurer jeg på hva denne tingen jeg snakker om egentlig heter. Denne tingen er da en boks som man sender vekselstrøm inn i (fra stikk kontakt) og som gjør dette om til likestrøm. Denne boksen jeg snakekr om kan også regulrer strømmen fra 0-15v og har en automat sikring som spretter ut hvis man får en kortsluttning eller lingnende.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal skrive en rapport i narurfag på skolen hvor jeg må skrive navn på denne boksen ganske ofte og vil gjærene imponere med avanserte ord og ikke ord som boks eller dings :tease:

Det eneste ordet jeg kan komme på er engelsk og blir noe slikt som "AC to DC convearter" (<- vet det er feil men har ikke tid til å rette det skal levere i morgen tiddlig :ermm: ) vil AC til DC konvertør fungere?

beklager eventuell leifs det går litt fort i svingende her nå... :whistle:

på forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du tenker på i hel het, er "regulerbar strømforsyning"

da kommer 230V AC inn til en trafo, og så går det videre til en likeretter, også går det videre til en "regulator", og ved hjelp av denne regulatoren kan man justere spenningen ut, fra f.eks 0-15V DC

ganske enkelt forklart, vet ikke hvilke kunnskaper du har om dette emnet.

hvis jeg skal utdype mer, så spør.

her er foresten en post, om akkurat du spør om:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=576991

Lenke til kommentar

takk for raske svar :)

Jeg har ganske god kunskaper inne temat, ingen utdannig dog men en generell innterese for elektronikk og pc. går bare i 10.klasse da så har vel god tid til å lese mer på :p

denne boksen jeg tenker på er en slik boksom som man bruker i skole/lære sammenheng... hvor det er hull til så kalte "bannan plugger" som man ofte bruker på skolen til å koble enkle parrarel eller serie koblinger for å få lys pærer til å lyse.

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
denne boksen jeg tenker på er en slik boksom som man bruker i skole/lære sammenheng... hvor det er hull til så kalte "bannan plugger" som man ofte bruker på skolen til å koble enkle parrarel eller serie koblinger for å få lys pærer til å lyse.

6110854[/snapback]

jepp. det er akkurat det jeg ga en "kort, enkel" forklaring på i forige post;)

Lenke til kommentar

ok, tusen takk for all hjelp :thumbup:

må innrømme at jeg ikke skjønte helt hva du mente med den forrige posten din men jeg skjønte da litt :blush:

Laboratorieaggregat, ganske logisk engentlig...

sånn da gjennstod det bare å skrive 3 rapporter om Lys og opptikk, prevansjonsmidler og karbon kjemi... til i morgen klokken 08:30 :no: may the koffein be with me

må alltid uttsette alt til siste liten vettu

men fikk litt blod på tann etter at jeg fikk en 6'er på mutlig "leke/øve" eksamen i naturfag før i dag :innocent:

så igjen, tusen takk for all hjelp det hjalp meg veldig!

-Bountyhunter

Edit: fjernet endel unødvendige smilys..

Edit2: skjønte posten di nå. er overstressa btw :no:

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...