[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Ja, som topic sier så lurer jeg på hva denne tingen jeg snakker om egentlig heter. Denne tingen er da en boks som man sender vekselstrøm inn i (fra stikk kontakt) og som gjør dette om til likestrøm. Denne boksen jeg snakekr om kan også regulrer strømmen fra 0-15v og har en automat sikring som spretter ut hvis man får en kortsluttning eller lingnende. Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal skrive en rapport i narurfag på skolen hvor jeg må skrive navn på denne boksen ganske ofte og vil gjærene imponere med avanserte ord og ikke ord som boks eller dings Det eneste ordet jeg kan komme på er engelsk og blir noe slikt som "AC to DC convearter" (<- vet det er feil men har ikke tid til å rette det skal levere i morgen tiddlig ) vil AC til DC konvertør fungere? beklager eventuell leifs det går litt fort i svingende her nå... på forhånd takk Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) likeretter, eller rectifier (tror jeg)? de kan for eksempel se slike ut: sorry for mongo i-farta-bildet Endret 15. mai 2006 av jalejale Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 det du tenker på i hel het, er "regulerbar strømforsyning" da kommer 230V AC inn til en trafo, og så går det videre til en likeretter, også går det videre til en "regulator", og ved hjelp av denne regulatoren kan man justere spenningen ut, fra f.eks 0-15V DC ganske enkelt forklart, vet ikke hvilke kunnskaper du har om dette emnet. hvis jeg skal utdype mer, så spør. her er foresten en post, om akkurat du spør om: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=576991 Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) takk for raske svar Jeg har ganske god kunskaper inne temat, ingen utdannig dog men en generell innterese for elektronikk og pc. går bare i 10.klasse da så har vel god tid til å lese mer på denne boksen jeg tenker på er en slik boksom som man bruker i skole/lære sammenheng... hvor det er hull til så kalte "bannan plugger" som man ofte bruker på skolen til å koble enkle parrarel eller serie koblinger for å få lys pærer til å lyse. Endret 15. mai 2006 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) det er vel en regulerbar strømforyning ja... vi hadde noen sånne store grønne bokser som veide mye. er vel noen spoler og annet dritt i de derre, vet ikke hvordan dere har da.. www.elfa.se gå til Transformator/batterier/strömförsörjning Nätaggregat Labratorieaggregat eksempel: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...&dok=209812.htm Endret 15. mai 2006 av jalejale Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 denne boksen jeg tenker på er en slik boksom som man bruker i skole/lære sammenheng... hvor det er hull til så kalte "bannan plugger" som man ofte bruker på skolen til å koble enkle parrarel eller serie koblinger for å få lys pærer til å lyse. 6110854[/snapback] jepp. det er akkurat det jeg ga en "kort, enkel" forklaring på i forige post;) Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) ok, tusen takk for all hjelp må innrømme at jeg ikke skjønte helt hva du mente med den forrige posten din men jeg skjønte da litt Laboratorieaggregat, ganske logisk engentlig... sånn da gjennstod det bare å skrive 3 rapporter om Lys og opptikk, prevansjonsmidler og karbon kjemi... til i morgen klokken 08:30 may the koffein be with me må alltid uttsette alt til siste liten vettu men fikk litt blod på tann etter at jeg fikk en 6'er på mutlig "leke/øve" eksamen i naturfag før i dag så igjen, tusen takk for all hjelp det hjalp meg veldig! -Bountyhunter Edit: fjernet endel unødvendige smilys.. Edit2: skjønte posten di nå. er overstressa btw Endret 15. mai 2006 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 det er ikke bra og utsette ting til det nesten er for seint. selv har jeg gjort det mange ganger... men lærer aldri... lykke til da;) Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) hehe! lærer aldri nei det er sant Edit: Sa noen OT Endret 15. mai 2006 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå