Gå til innhold

Påvirkes AF av zoom macro linser?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en Zoom Telefoto linse og øverst på listen står den nye Sigma 70 - 200 Macro men jeg finner lite eller ingen info om denne pånettet. Mener å ha hørt at Macro linser ikke har så rask AF som tilsvarende linser. Noen som kjenner til dette? Noen som har info eller erfaring om den nye Sigma linsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makro objektiv har typisk treg autofokus da de er optimalisert for fininnstilling av fokus på korte avtstander og har lang vandring mellom uendelig og nærmeste fokus avstand. Man bruker ofte heller ikke autofokusen så aktivt ved makrofotograferingen da dybdeskarpheten ofte er svært liten og man ønsker å kontrollere den manuelt.

På større dyrere teleobjektiv er det helt vanlig å ha avstandsområdet delt opp i flere soner slik at fokuseringshastigheten blir maksimal innenfor det valgte avstandsområdet.

Lenke til kommentar

Dette objektivet har fått en nærgrense på 100cm sammenliknet med den forrige versjonen som hadde nærgrense på 180cm. Tror ikke dette vil påvirke autofokushastigheten unntagen i tilfeller hvor du "mister" fokus og motoren spinner helt tilbake til nærgrensen for å starte ny leting. Dette bør heller ikke være spesielt merkbart, men jeg har ikke lest noen sammenliknende kommentarer ennå.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at Macro linser ikke har så rask AF som tilsvarende linser.  Noen som kjenner til dette?  Noen som har info eller erfaring om den nye Sigma linsen?

6110687[/snapback]

Dette er ikke snakk om ekte macro linser, (ingen ekte Macro linser har zoom) Sigma bruker Macro i navnet på de fleste av sine objektiver. Ikke fordi det er snakk dedikerte macro objektiver, men for å vise at det er objektivene deres har god nærgrense i forhold til andre produsenters zoomer.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer en Zoom Telefoto linse og øverst på listen står den nye Sigma 70 - 200 Macro men jeg finner lite eller ingen info om denne pånettet.  Mener å ha hørt at Macro linser ikke har så rask AF som tilsvarende linser.  Noen som kjenner til dette?  Noen som har info eller erfaring om den nye Sigma linsen?

6110687[/snapback]

Jeg har den gamle utgaven at dette (uten "makro"). Det fokuserer ihvertfall lynkjapt.

Så vidt jeg vet så er den eneste forskjellen til den nye versjonen at den nye har nærgrense på 100cm, mot 250cm på mitt. Det er altså ikke snakk om "ekte makro" her, kun en forbedre nærgrense.

Så alt i alt tror jeg ikke du behøver å bekymre deg over autofokushastigheten.

Grunnen til at du ikke finner informasjon er vel at den knapt er i handelen og at det nok vil ta en tid før vi ser tester i og med at dette strengt tatt ikke er et helt nytt objektiv. De stakkarene som skal test har jo masser av andre ny objektiver å ta av vil jeg tro ;)

Håkon

Lenke til kommentar

Mmmmm... Takk for veldig nyttig info. Da står valget mellom Sigma 70 - 200 med eller uten Macro, Nikor 80 - 200 eller om en skal investere i Nikon 70 - 200 VR. 'You get what you pay for' sier amerikanerne men en får en Sigma linse for det VR koster ekstra. Skal bruke linsa i det daglige (naturen i hovedsak) men det hadde vært kjekt å kunne kombinere med macro men det er ikke det primære. Har en Sigma 105 Macro som gjør jobben og som jeg er godt fornøyd med. Men nå var det riktig valg av 70 - 200 !?? :love:

Lenke til kommentar

(ingen ekte Macro linser har zoom)

6111675[/snapback]

Hva er denne da ? AF Zoom Micro-Nikkor 70-180 mm f/4.5-5.6 ED

6111818[/snapback]

En micro/nærlinse. Dvs. som greier opp mot 1:1 gjengivelse. "Ekte macro" beskriver som regel objektiver som greier 1:1-10:1. Nikon følger denne "standarden" og skriver "micro" og ikke "macro" på sine objektiver med lav nærgrense. Dette er på grensa til ordrunking.

Lenke til kommentar

Hva er denne da ? AF Zoom Micro-Nikkor 70-180 mm f/4.5-5.6 ED

6111818[/snapback]

En micro/nærlinse. Dvs. som greier opp mot 1:1 gjengivelse. "Ekte macro" beskriver som regel objektiver som greier 1:1-10:1. Nikon følger denne "standarden" og skriver "micro" og ikke "macro" på sine objektiver med lav nærgrense. Dette er på grensa til ordrunking.

6112933[/snapback]

Ikke for å være pirkete, men da denne kom var det faktisk vanlig at "Macro"-objektiver krevde f.eks et "lifesize"-adapter for å nå 1:1. Tokina 90mm 2.5, Tamron 90mm 2.8s fjerne stamfar, og Sigma 50mm og 90mm 2.8 fra denne tiden krever alle en slik "spesialtilpasset" mellomring for å nå 1:1. Dette gjorde altså også Micro-Nikkoren, og den var på lik linje med de andre optimisert for høy optisk ytelse ved opptak på nærgrensen (i motsetning til dagens zoomer som er optimisert for ytelse ved "uendelig"). Men den er kanskje enestående i fotohistorien for akkurat dette, så den blir å regne som et unntak.

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Dette gjorde altså også Micro-Nikkoren, og den var på lik linje med de andre optimisert for høy optisk ytelse ved opptak på nærgrensen (i motsetning til dagens zoomer som er optimisert for ytelse ved "uendelig"). Men den er kanskje enestående i fotohistorien for akkurat dette, så den blir å regne som et unntak.

Mvh

Kjetil

6114880[/snapback]

Dette viser jo bare hvor geniale og utradisjonelle Nikon egentlig er, lage en som zoom er velegnet til Macro\Nærbilde fotografering. Dette gir jo macrofotografer en unik mulighet til å forandre arbeidsavstanden enkelt med det samme objektivet. Godt at det finnes en produsent som er villig til å tenke i litt spesielle baner.

Er foresten mer og mer enig at en macro linse ikke nødvendigvis trenger å nå 1 til 1(kan jo lett fikses med mellomring) , men den bør være opptimalisert for nær fokus og ikke for uendelig. Det hjelper lite med Sigmas "macro" zoomer med litt økt nærgrense når opptikken alikevel er laget for å gi best optisk kvalitet ved uendelig.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...