Gå til innhold

systemkrav for å kjøre linux desktop?

Anbefalte innlegg

Hvorfor opplyser ikke diverse linuxdistroer om systemkrav/anbefalinger for å kjøre linux i desktopversjon?

Dette hadde spart meg for masse tid og ergrelser. Senest i dag prøvde jeg forgjeves å installere Skolelinux på noen gamle PC'er som skulle brukes i skolen. (og alle vet hvor sårt det trengs pcer der)

En skulle tro at en PC som har kjørt Windows XP Sp2 skulle kunne kjøre Skolelinux/Ubuntu 5.10 uten problemer?

Jeg blir hele tiden proppet full av utsagn som at "linux bruker nesten ikke systemresurser" og "linux gir nytt liv til ditt gamle pc utstyr"?!

Vås sier jeg! VÅS!

*kremt*

Åja, hvis noen lurte...

Vi har ca 7-8 Intel Celeron 1200 mhz, 128 MB RAM, 40 GB HDD (prøvd skolelinux på, hakker som fy = ubrukelig)

Også har vi 5-6 Pentium 4 1500Mhz, 128 MB RAM, 40 GB HDD (prøvd ubuntu, skolelinux. Tregt som fy, hakker og bruker år og dag på å laste inn programmer etc.)

Hvis noe må oppgraderes er det uaktuelt. Hvis det må gjøres noe som koster penger, blir disse sendt til gjenvinning.

Synd. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk en lettvekts-vindusbehandler.

KDE? Gnome? Utdyp gjerne. Min kunnskap på emnet er relativt liten...

Dessuten elsker linux RAM.

6110643[/snapback]

Tydeligvis. Kanskje hadde disse pcene fungert utmerket som terminalklienter, men siden Doble Xeon servere med 4 gig ram og SCSI disker ikke vokser på trær, er det mest

sannsynlig at pengene blir brukt til (gjett tre ganger) windowslisenser.

Dessverre er det ikke jeg som styrer pengesekken.

PS: Hva ville du/dere satt som systemkrav for å kjøre linux desktop? Hva slags hardware har dere osv.?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hvilken WM Skolelinux bruker, men jeg vil tro du kommer til å ha mye bedre ytelse med en annen WM enn Gnome... Prøv med f.eks IceWM :)

PS: Hva ville du/dere satt som systemkrav for å kjøre linux desktop? Hva slags hardware har dere osv.?

Edit:

Jeg bruker Slackware 10.2 og fluxbox som WM på desktopmaskinen min, som består av en 2.0 Ghz CPU og 512 MB RAM. Minneforbruket ligger på 80-150 MB RAM ved vanlig bruk(Surfing, musikk, MSN osv), og da jeg hadde Windows XP på samme maskin lå minneforbruket konstant på det dobbelte.

Jeg har også hatt 100% fungerende systemer på en 300Mhz CPU og 62 MB RAM. Da brukte jeg distroen Vector Linux, som i hvert fall før var veldig spesialisert på å gi brukern et brukanes skrivebordsmiljø på gammel hardware. Selvfølgelig, FF og andre "tunge" applikasjoner (OpenOffice etc.) gikk litt tregt i oppstart, men ellers så gikk det veldig fint. Anbefaler deg å i det minste ta en titt på Vector Linux, og da kanskje de litt eldre versjonene som ikke krever så mye av HW'en. Nyere versjoner av Vector Linux kommer med KDE osv, noe som ikke er å anbefale på eldre maskiner.

Edit#2:

Så at du ville ha info om vindushåndterere:

http://www.linuxguiden.no/index.php/Skrivebordsmiljø

:)

Endret av Jorek
Lenke til kommentar

Jeg skal se nærmere på noen av forslagene her. Og om en annen WM (windowmanager?) gjør susen.

Vectorlinux har jeg aldri hørt om, men skjermbildene var ikke avskrekkende. I tillegg hadde de faktisk baller nok til å føre opp minimun systemkrav. Bra! Dessuten var det noen elementer som man kan dra kjensel på fra windows.

Det teller faktisk mye, ihvertfall hvis du skal lære bort til noen.

I mellomtiden får jeg fortsette å pushe openoffice for windows i det stille.

OT: Her for en tid siden kom jeg over en pc med windows 95 og officeversjon fra samme år.

Maskinen har på alle disse årene aldri vært formatert....

Jeg har mareritt om natten.

Lenke til kommentar
En skulle tro at en PC som har kjørt Windows XP Sp2 skulle kunne kjøre Skolelinux/Ubuntu 5.10 uten problemer?

(...)

Vi har ca 7-8 Intel Celeron 1200 mhz, 128 MB RAM, 40 GB HDD (prøvd skolelinux på, hakker som fy = ubrukelig)

Også har vi 5-6 Pentium 4 1500Mhz, 128 MB RAM, 40 GB HDD (prøvd ubuntu, skolelinux. Tregt som fy, hakker og bruker år og dag på å laste inn programmer etc.)

6110519[/snapback]

kjører virkelig windows xp noe særlig bedre med så lite ram?

Lenke til kommentar
Nyere versjoner av Vector Linux kommer med KDE osv, noe som ikke er å anbefale på eldre maskiner.

6111055[/snapback]

Jeg ser ingen grunn til å kjøre en gammel versjon. Bytt heller ut KDE. Forøvrig er KDEs minneforbruk lavere nå enn i lange tider, de har visst jobbet en del med å optimalisere kode.

Lenke til kommentar

Hei. Her må jeg si det sies mye rart dere.

Ser ut som at jeg må gjenta endel ting her.

Jeg kjører Slackware 10.2 med KDE 3.4.2 på en laptop med 800 MHZ og 128 MB ram og 20 GB harddisk. Der kjører den i dualboot med Windows 2000 Pro Eng+Sp4.

Slackware går ikke det stor treigt på den maskina.

Maskina er rimelig kjapp.

Kjører også Slackware 10.2 med KDE 3.4.2 på en stasjonær pc med 192 MB ram, 233 MHZ og 4 GB harddisk. Kan vel i og for seg ikke si at det går spesielt treigt der heller.

Så dere som sier at vi MÅ ha 256 eller mer for å kunne kjøre KDE og GNOME, må faktisk bare prøve det selv.

For det er bare tull.

Jeg har nå prøvd Slackware med KDE på forskjellige Ram størrelser.

Alt fra 128 til 512, mener jeg prøvde med 1024 en gang også, nok om det.

Alle systemene har fungert rimelig grei.

Dere får bare si hva dere vil om det, men at det er sant om ram greiene i KDE og Gnome? Nei.

Har selv aldri brydd meg om å bruke noe annet enn KDE/GNOME som Window Manager. Har ikke sett noe vits i det, men det har ikke vært treigt av den grunn.

Også var det litt om Ubuntu da.

Ubuntu bruker ikke mer minne enn Windows XP. Det går fint an å kjøre Ubuntu på en maskin med mindre ram også.

Så jeg skjønner ikke helt problemet er.

Dere trenger selvfølgelig ikke å stappe inn på alt mulig av Tjenester og starte dem samtidig som du start KDE/GNOME. Det er ikke nødvendig, men uannsett skal det fungere greit.

Er vel ikke så langt unna at jeg skal kjøre Slackware 10.2 med KDE 3.4.2 eller 3.5.2 på den stasjonære med 1 GB ram heller.

Det blir koselig.

Ha en fin dag da folkens.

Vennelig Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Jeg blir hele tiden proppet full av utsagn som at "linux bruker nesten ikke systemresurser" og "linux gir nytt liv til ditt gamle pc utstyr"?!

6110519[/snapback]

Skal du kjøre linux-desktop med allt som fint er og skal ha kjapp respons så stiller XP og linux nesten like krav, XP kjører heller ikke bra med 128MB RAM.

At linux gir liv til gammel HW er korrekt, husk at Linux er så mye mer enn desktop.

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre er å rekompilere kjernen, og når du gjør det kan du velge selv hvilke moduler og maskinvare du vil ha støtte for. Trenger ikke å ha moduler til maskinvare du ikke trenger veit du.

F. eks SCSI, Router funksjon, IBM funksjoner av forskjellige slag o.l. Jo mere moduler Linux må laste inn jo treigere går det jo. Det er jo en kjennsgjerning.

Nå skal det sies at det er nettopp det jeg har gjort da. At jeg har lagt inn Slackware 10.2 og rekompilert kjernen på nytt. Da gjør jeg alt på nytt og tar ikke med maskinvare og moduler jeg ikke trenger.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Hvis noe må oppgraderes er det uaktuelt. Hvis det må gjøres noe som koster penger, blir disse sendt til gjenvinning.

Problemet ditt er minne, 128 er veldig lite. 256 ser jeg på som et absolutt minimum for en god opplevelse (i KDE/GNOME/XFCE). Nå spørs det litt hva du har tenkt å bruke maskinene til, men jeg ville ha gått for Fluxbox eller lignende som WM. Du bør også unngå store programmer som OpenOffice og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ubuntu breezy med xfce, openbox og ROX-Filer på en 600MHz Thinkpad X20 med 192MB ram.

Fungerer okei, kunne trengt litt mer kraft til avspilling av spesielle filmformater, men ellers ingen problem.

I windows var den ikke brukbar syns jeg.

Lenke til kommentar
Hvorfor opplyser ikke diverse linuxdistroer om systemkrav/anbefalinger for å kjøre linux i desktopversjon?

Dette hadde spart meg for masse tid og ergrelser. Senest i dag prøvde jeg forgjeves å installere Skolelinux på noen gamle PC'er som skulle brukes i skolen. (og alle vet hvor sårt det trengs pcer der)

Vås sier jeg! VÅS!

*kremt*

Åja, hvis noen lurte...

Synd. :no:

6110519[/snapback]

Maskinene har stort sett kraft så det holder - sitter selv og skriver dette fra en maskin med 600 mhz p3, og det går helt flott. Selvfølgelig, den nye pc'n er mye raskere, men til skriving, surfing, mail, etc. så holder denne maskinen hodet over vannet uten problemer av noe slag.

Problemet ditt er RAM. Sørg for å få satt inn 256 MB i hver maskin (eller mer - har du 512 så kommer maskinene til å kunne leve lykkelig lenge, lenge frammover) - eventuellt ved å slå sammen ram'en i flere maskiner om budsjettet ditt er kr 0,-. Om de er nyere enn SDRAM, så skulle det være lite problem i å få tak i et par nye brikker fra komplett - husk at det ikke er farlig å ha "for rask" RAM. Om det er SDRAM, så finnes det sikkert noen ennå eldre maskiner som kan "robbes", eller om du kan få tak i fra andre kilder - ikke spør meg hvor man kan få tak i ny sdram til en fornuftig pris i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...